Buikwaterzucht


L

lindsay

Guest
Hallo,

Ik plaats dit bericht over een vis van een vriendin.

Haar betta was de laatste tijd erg futloos en leek niet meer zo gezond omdat ze niet ervaren is met vissen heb ik haar geholpen door de filter schoon te maken en op de vis te letten.

Een paar dagen later bleek het erger te gaan en was zijn buik opgezwollen omdat het leek dat hij buikwaterzucht had heb ik besloten hem uit zijn lijden te verlossen..
Dit heb ik natuurlijk diervriendelijk gedaan dus NIET in een hete pan zoals sommige mensen beweren.

Nu maak ik mijzelf zorgen of ik wel goed gehandeld heb.
Ik ben namelijk een dieren vriend en doe alles voor mijn vis ( ook een betta) !!

Nu heb ik een foto gevonden hoe die vis er ongeveer uitzag

Hartstikke bedankt alvast

IMG_20180822_174611.jpg
 
Hoihoi! Zelf op het moment ook last van buikwaterzucht bij een betta, in mijn geval een dametje.

Zo te zien was hij al ver heen, vaak als ze al zo ver zijn is de kans op herstellen erg klein en kan je hem idd beter verlossen.. Het is niet leuk maar hoort er bij soms.

Vertel haar wel dat ze de rest (als ze meerdere vissen heeft) komende tijd goed in de gaten moet houden want buikwaterzucht is een bacterie en blijft in het water. Met een simpele verversing van het water zal het er niet uit gaan. Het kan besmettelijk zijn maar hoeft niet perse.

Bij mij was dat helaas wel het geval en ben nu dus ook bezig met behandelen!

Mocht ze een visje tegenkomen die in beginnend stadium is (iets opgezwollen of opgezette schubben) direct naar de winkel gaan en vragen om medicijn.
 
Buikwaterzucht is haast niet te behandelen en dus vaak het einde van de vis.
Nou mijn kempvis dame gaat na de eerste behandeling al de goede kant op! Ze eet al weer en zwemt mee met de rest, schubben nog wel wat open maar niet zo erg meer als het was!
 
Ja ik geef ze in de ochtend en avond eten, dus zie ze ook vrij regelmatig. En de avond ervoor was me niks opgevallen, maar die ochtend erna zag ik het direct dus ben toen dezelfde dag nog naar de dierenwinkel gegaan. Met haar voorgangster is het dan helaas wel te laat geweest, maar heb deze gelukkig wel kunnen redden!
@KogelKempvisje Hoogstwaarschijnlijk was jou vis in een vroeger stadium dan deze hier. Wel fijn voor je vis :)
 
Ik behandel met Baktopur direct
Werkt erg goed! Daarnaast Nitrovec omdat die Baktopur wel de slechte maar ook de goede bacteriën aanvalt.
 

Terug
Bovenaan