Wat is er nieuw

Buikwaterzucht?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter SaschaR
  • Startdatum Startdatum
S

SaschaR

Guest
Hallo,

Sinds twee dagen heeft mijn betta een dikke buik en lijken de schubben iets uit te staan. Ik heb gisteren niet gevoerd, omdat ik eerst dacht dat 'ie gewoon te veel gegeten had (gebeurt wel vaker). Maar vandaan is de buik nog steeds zo dik. De vis gedraagt zich verder zoals altijd. Komt nog steeds om eten 'schooien'. Is dit buikwaterzucht of wat anders? Foto's zijn met flits gemaakt, de bak is anders te donker om foto's te maken:


643824_0_82_dsc03492.jpg


865662_0_82_dsc03494.jpg


452294_0_82_dsc03497.jpg
 
Ik denk dat je goed zit met buikwaterzucht, goh wat jammer nou van zo'n mooie betta.
Mijn ervaring is dat buikwaterzucht zeer slecht tot niet te genezen is, dus sterkte bij je besluit.
 
he bah, daar baal ik echt van.. Een zoutbadje nog een optie?
 
Nee,is bacterieel, dus zout helpt daar niet bij,helaas.
 
Sera Omnipur proberen? Dat heb ik nog in huis. Ik heb wel een bakje staan die net drie weken is ingedraaid
 
SaschaR zei:
Sera Omnipur proberen? Dat heb ik nog in huis. Ik heb wel een bakje staan die net drie weken is ingedraaid

Ik zelf ben bang dat je het daarmee alleen maar uitstelt , nog nooit een succesverhaal gehoord ( zeer zeldzaam als een vis weer beter wordt van zo'n aandoening)
 
Dat is zo. Ik kijk het nog even tot morgen aan. Hoop nog steeds dat 'ie gewoon een te grote garnaal heeft opgegeten.. Als het morgen niet minder dik is, probeer ik toch een kuurtje omnipur. Werkt dat niet, dan zal ik er toch echt aan moeten geloven.. Bedankt in ieder geval!
 
Ik weet niet of dit buikwaterzucht is want de schubben staan zover ik het nu kan zien op de foto's niet echt naar buiten toe. Ik heb ook eens een vis gehad met buikwaterzucht en dat was echt een dennenappel maar deze is alleen wat opgezet (dik).
Het kan natuurlijk altijd nog in de beginfase zitten maar ik heb mijn betta wel vaker zo dik gezien hoor die kan blijven eten tot hij er bij neervalt. Kan best een paar dagen duren voor de buik dan weer een beetje geslonken is.

Ik zou het even in de gaten blijven houden en als de schubben echt open gaan staan ingrijpen want buikwaterzucht is zover ik heb begrepen in 99% van de gevallen niet besmettelijk.

Gr. Kevin.
 
Lijkt mij,op een verstopping.
 
Ik vind op de eerste foto de schubben wel wat uitstaan hoor, of het ligt aan de foto, maar dat opgezwollen van voren doet me toch meer aan buikwaterzucht denken.
Ik zou het lullig vinden als ik er naast zit 🙄 :sorry:
 
Ik twijfel ook.. Als het een verstopping is, wat kan ik dan het beste doen?
 
Lijkt mij ook op een verstopping...teveel gevroten 😉
Dat op de eerste foto de schubben beetje naar buiten staan is logisch met zo'n verstopping.
Tsja...even beetje uithongeren maar. Grote, stevige vissen kun je masseren voorzichtig...heb dit nog nooit bij een betta gedaan..dus geen ervaring ermee.
 
Ik denk dat ik wel weet hoe het komt. Hij eet namelijk alleen rode muggenlarven en de rest laat 'ie liggen. Heb net geprobeerd om met een pincet wat groente te voeren voor de nodige vezels. Het duurde even, maar uiteindelijk heeft meneer er wel van gegeten. Verder krijgt 'ie nu dus even niks meer..
 
Wat voer je nog meer dan behalve rode muggenlarven?

~ Ivo
 
Witte muggenlarven, zwarte muggenlarven, daphnia, artemia, tubifex, vlokken, granulaat (gewoon en spirulina), groente (komkommer, broccoli e.d.). Van alles eigenlijk. Maar meneer heeft een hele duidelijke voorkeur voor rode muggenlarven.. Hij spuugde de groente net eerst ook meteen weer uit, na even volhouden is het toch gelukt.
 
Als hij echt waterbuikzucht heeft dan zie je het wel. In mijn geval zwom de vis niet meer, Was helemaal opgezwollen, verliest kleur(blauw gezond) en nu wit. en alle schubben staan open. het is dan heel zielig om te zien hoe het beestje moet lijden.
hopelijk is het geen waterbuikzucht. anders is er weinig hoop.
 
Dan gok ik toch op de verstopping. Hij zwemt namelijk nog wel en is ook nog mooi op kleur. De schubben staan wel iets uit, maar dat zal dan komen door de dikke buik. Ik hoop het! En ik hoop dat het over gaat met even niet meer voeren. Wordt vervolgd..
 
SaschaR zei:
Sera Omnipur proberen? Dat heb ik nog in huis. Ik heb wel een bakje staan die net drie weken is ingedraaid

Als het een bacteriele aandoening is zou ik eerder voor Sera Baktopur (direct)gaan..Ook geen garantie dat het helpt, maar ja.
Maar erg vervelend voor jullie allebei. Hopelijk is het inderdaad een verstopping. 😉
 
SaschaR zei:
Witte muggenlarven, zwarte muggenlarven, daphnia, artemia, tubifex, vlokken, granulaat (gewoon en spirulina), groente (komkommer, broccoli e.d.). Van alles eigenlijk. Maar meneer heeft een hele duidelijke voorkeur voor rode muggenlarven.. Hij spuugde de groente net eerst ook meteen weer uit, na even volhouden is het toch gelukt.
Apart, onze vorige betta George at juist alles beh�lve rode muggelarf 😛
Hopen dat het inderdaad verstopping is en het gauw over gaat... Kan dat niet wel eens een probleem zijn met rode muggenlarven? Wij voeren die ook niet meer sinds George ze toentertijd toch nooit at 😉

- Mascha
 
ik voer zelf alleen witte muggenlarven en granulaat 😉
ik denk te veel gegeten idd...
probeer eens een dag of twee/drie niks te geven en als het niet minder wordt misschien toch bacteri�el
dan een (tablet) sera bactopur
vind tablet het beste werken want dan krijgen ze het medicijn echt binnen 😉

maar wacht even af, tenzij het erger wordt
 
Aan een verstopping doe je ook niks, ook afwachten.
Maar je komt er snel genoeg achter hoor, als de schubben nog meer uit gaan staan is het toch foute boel, maar ik hoop het natuurlijk niet, het is een erg mooie Betta!
 
Ik ben bang dat je toch gelijk had Astrid. Het gaat nog steeds niet beter na een paar dagen niet voeren. Hij lijkt wel nog dikker te zijn geworden. Toch staan de schubben niet heel erg uit, wel wat maar dat lijkt me logisch met zo'n dikke buik. Misschien ook wel een tumor? Ik heb geen idee, ben alleen bang dat het niet meer goed gaat komen.. Het stomme is dat 'ie er nog steeds geen last van lijkt te hebben; zwemt nog gewoon rond en komt naar voren als ik voor de bak sta. Maar ik kan me niet voorstellen dat 'ie zich helemaal lekker voelt. Daarom weet ik niet zo goed wat te doen. Nog een tijdje aankijken of toch actie ondernemen? Zo ziet 'ie er nu uit:

123353_0_82_dsc03578.jpg


596973_0_82_dsc03581.jpg


634971_0_82_dsc03582.jpg
 
Het ziet er idd naar uit dat het meer iets van een verstopping is.
Met buikwaterzucht zwelt de gehele vis op(was in mijn geval zo), Hopen dat het met de tijd beter wordt.
 
Betta zwemt nog steeds rond, met nog steeds een dikke buik. Het lijkt niet erger en niet minder te worden. Hoe lang zou het kunnen duren voordat een verstopping opgelost is? En is er echt niks wat ik voor 'm kan doen? Pruim voeren ofzo...
 
volgens mij heb ik weleens gelezen erwtjes voeren, maar hoe of wat verder weet ik ook niet.....
 
Kan het proberen, zo maar een pot erwten halen dan..
 
Helaas heeft niks geholpen. Tot en met gisteren zwom 'ie nog vrolijk rond met z'n dikke buik. Net met voeren hing 'ie niet op zijn vaste plekje. Hij ligt nu op zijn zij op een blad vlak onder het oppervlak. Hij ademt nog, maar dat is het ook wel. Hij reageert niet, komt niet naar het eten toe. Denk dat 'ie het einde van de dag niet zal halen. Helaas 🙁 In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal!
 
Ja echt jammer, hij was zo leuk! ;(
We gaan 'm zo maar uit zn lijden verlossen, want dit is niks..
 
Brr, Betta is dood.. Tussen een krant en een flinke tik gegeven 🙁
 
Moedig van je Saschar maar is wel de beste oplossing. Is ie in een keer dood. Sterkte met de bak. Hopelijk is het een incident. Iemand suggesties voor Saschar?
 
Bedankt, rest van de vissen en garnalen doet het allemaal super hoor gelukkig 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan