Wat is er nieuw

Buikwaterzucht?

• Onderwerp starter Onderwerp starter smooty
  • Startdatum Startdatum
S

smooty

Guest
Hallo,
Ik zag al 2 dagen dat mijn witte ranchu wat scheef zwom. Hij zwom wel nog rond en at nog goed maar vandaag zag ik hem in een hoekje scheef hangen.
De ene kant van zijn buik staat dikker en de schubben staan lichtjes open.
Ik heb hem direct apart gezet met zuurstof.
Ik heb hem een zoutbad gegeven van 7 gram/liter.
Ik vroeg mij af wat ik nog meer kan doen en zou dit besmettelijk zijn voor mijn andere sluiers?

Bij buikwaterzucht staan de schubben van het lichaam af en is de buikpartij van de vis flink opgezwollen. De beste remedie is dan om de vis snel uit de bak te vangen en om die uit zijn lijden te verlossen. Buikwaterzucht is namelijk besmettelijk.

Maar buikwaterzucht ontstaat niet zomaar! De kwaliteit van de verzorging moet beter . Vaker en meer water verversen, afwisselend en beter gaan voeren, betere schoonmaak van het aquarium. Dat zijn dingen waaraan je moet gaan denken om buikwaterzucht te voorkomen.

Vissen met sluiers zijn gekweekt en zijn verre van natuurlijk. De conditie van deze vissen is daarom vaak niet te vergelijken met hun soortgenoten die dagelijks lekker kunnen zwemmen zonder dat ze een sluier mee moeten torsen. Verwacht dan ook dat dergelijke vissen korter leven.

Hobbygroet,
Jos Hut

Buikwaterzucht is zelden besmettelijk. Ik heb het nooit permanent genezen zien worden. Vaak lijkt het er wel op, maar komt het binnen enkele maanden toch weer terug en dan direct in zo'n vergevorderd stadium dat je de vis het best direct uit zijn lijden verlost. Ik zou dat voor willen zijn en de vis nu laten inslapen.

Jos Hut zei:
Buikwaterzucht is namelijk besmettelijk.
Er zijn meer dan 30 verschillende vormen van buikwaterzucht en er zijn er maar 2 besmettelijk. Deze zijn voor zover ik weet nog nooit aangetroffen in aquaria.

Op het internet wordt gesproken over de besmettelijke vorm van buikwaterzucht als minimaal twee vissen het binnen 24 tot 36 uur krijgen. Daarnaast komt het voor dat het niet besmettelijk is. In beide gevallen ziet het voor de vis slecht uit omdat er inwendige schade is.
Op de verschillende sites die ik las over buikwaterzucht werd ten alle tijde gesproken over slechte watercondities. Flink waterverversen is dus sowieso noodzakelijk.
Ieder die in zijn bak een vis heeft met buikwaterzucht zal dus goed moeten kijken of er sprake is van een besmetting of niet.

Als ik een vis zie met buikwaterzucht haal ik die direct uit de bak om besmetting zoveel mogelijk te voorkomen, het risico wil ik gewoon niet nemen. Vervolgens ga ik ook direct een flink deel van het water verversen en kijk de volgende dagen of er meer vissen buikwaterzucht hebben gekregen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jammer genoeg zag ik de vis ook achteruit gaan en heb ik hem uit zijn lijden verlost. Spijtig 🙁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan