Wat is er nieuw

Buikwaterzucht?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Azerox
  • Startdatum Startdatum
A

Azerox

Guest
Hoi,

Ik heb een sluierstaart die er altijd al wat anders uit heeft gezien dan mijn andere sluiers. Dik en zo rond als een tonnetje.

Sinds een paar dagen zwemt hij niet meer normaal en merk ik dat zijn buik wel erg dik geworden is. Zijn schubben staan ook een beetje open en zijn buik voelt erg hard aan (het is een mannetje). Ik vermoed buikwaterzucht maar de waardes van het water zijn goed.

Ik ga een zoutbad proberen maar ik wou even weten of jullie ook denken dat dit buikwaterzucht is. Je ziet ook dat het na zijn kop direct een verdikking is. Hij eet nog wel normaal maar kan niet meer normaal zwemmen, ze vin is plat en hij ziet er zielig uit. Zn buik is keihard en niet zacht.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden. (zie fotos).

Alvast bedankt.

Mvg,

Arjan

6l4QYJDoDdt4MddZc5Y8sNgZESlQkemb.jpeg

Zo zien me andere 2 vissen er beide uit (hele andere vorm) en die zijn beide ook een jaar ouder dan mijn dikke vis.

6l4QYJDoDdt4MddZc5Y8sNgZESlQkemb.png

Uitstaande schubben duiden in de regel op buikwaterzucht en dan is het meestal einde oefening jammer genoeg.

Is dit een Parelschub Sluier(doel niet op de laatste twee foto's)?

Gezonde Parelschub
0lBVFevAWlgS-4QUepH-jZ6Md3mQUyEe.jpeg

Ik vermoed het ook.

Het enige wat ik kan doen is hem de komende dagen een zoutbad geven.

Elke dag even 10 minuten met 400gram op 100 liter. Wie weet helpt het iets.

Als het niet werkt dan ga ik hem inslapen.

Botia zei:

Gezonde Parelschub
OufertdY30nZvzw0maeYHPX8_czMpGjD.jpeg

Ik weet het het helaas niet. Mijn vriendin kwam ineens met een derde aanzetten 😉 (trouwens de sluier en vin zijn een stuk groter bij mijn vis).

Hij is altijd al rond en dik geweest maar het is de afgelopen dagen alsof hij steeds dikker wordt en op ontploffen staan. Ook zijn de schubben steeds verder 'open' gaan staan. Hij was net zo 'glad' als mijn andere sluiers.

Botia zei:

Gezonde Parelschub
LoObLew6pm3YAMoji966T_CzLAvkVVxu.jpeg

Of het op de foto van de TS dezelfde vis betreft is lastig te zien. Maar je ziet duidelijk bij deze vis dat hij geen uitstaande schubben heeft. Echter heeft de TS het daar wel over.
Misschien is het mogelijk om een betere foto van de "zieke" te plaatsen.

Als je een parelschub goed bekijkt lijken de bolle schubben open te staan maar het is niet zo. Dus ik twijfel of het buikwaterzucht is. Buikwaterzucht geeft ook geen zwemblaasproblemen welke bij Parelschubs vaak voorkomen.

Betere foto's zijn welkom.

Botia zei:
Als je een parelschub goed bekijkt lijken de bolle schubben open te staan maar het is niet zo. Dus ik twijfel of het buikwaterzucht is. Buikwaterzucht geeft ook geen zwemblaasproblemen welke bij Parelschubs vaak voorkomen.

Betere foto's zijn welkom.

Ok, dat open effect zie ik zo niet op de foto terug maar neem het direct aan want ik had deze vis nog nooit gezien dus.

Het is lastig een nette foto te maken want hij zwemt nu ook op de kop.

Daarnaast is zijn buik keihard. Net alsof er een steen in zit.

Zijn rechteroog puilt een beetje uit. Zijn schubben staan open.

Ik ben geen arts maar lijkt mij echt op buikwaterzucht (wat ik er van lees).

Foto:

wYiaeoyX7ZTF1h6qKKeTp_9GZyaGOlVz.jpeg

Ik ben bang dat het afgelopen is. Ze ademt en reageert niet meer.

RIP vissie.

Niks meer aan te doen. De laatste uren leek het wel alsof hij op knappen stond.

Zijn ogen werden net een telescoopoog en zijn buik kei maar dan ook keihard.

De andere vissen zijn super actief/alert en mooie kleuren/huid, water waarde is normaal.

Ben bang dat het gewoon een wat minder exemplaar was.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan