Buikzucht of zwanger

vissenblub

Member
Lid geworden
3 januari 2021
Berichten
12
Leeftijd
20
Hoi

Ik zit even met een probleem ik ging van een 30 liter aquarium naar een 50 liter aquarium omdat ik mijn vissen een betere leven wil geven (ookal is dat nog te klein) maar ik heb ze nu een tijdje in de 50 liter aquarium en ineens is blub (zie foto) een beetje dik geworden ik ben bang dat hij buikzucht had en wilde zout kopen van de dierenwinkel alleen die is dicht op zondag bij ons dus heb gelijk het water ververst en heb blub in een emmer gedaan weg bij de anderen zodat hij niet gestrest raakt want ik weet nu niet of hij ziek is of zwanger is???

Kan iemand mij helpen?
 

Bijlagen

  • 32BF86AE-DAF4-4FAA-97BE-E1B31A7E701C.png
    32BF86AE-DAF4-4FAA-97BE-E1B31A7E701C.png
    749.1 KB · Weergaven: 89
  • 42A4CA3F-5E7C-46D6-A2E6-1ACF6B39A74B.png
    42A4CA3F-5E7C-46D6-A2E6-1ACF6B39A74B.png
    853 KB · Weergaven: 58
Hoi

Ik zit even met een probleem ik ging van een 30 liter aquarium naar een 50 liter aquarium omdat ik mijn vissen een betere leven wil geven (ookal is dat nog te klein) maar ik heb ze nu een tijdje in de 50 liter aquarium en ineens is blub (zie foto) een beetje dik geworden ik ben bang dat hij buikzucht had en wilde zout kopen van de dierenwinkel alleen die is dicht op zondag bij ons dus heb gelijk het water ververst en heb blub in een emmer gedaan weg bij de anderen zodat hij niet gestrest raakt want ik weet nu niet of hij ziek is of zwanger is???

Kan iemand mij helpen?
Het is heel lullig om te zeggen maar 50 liter is nog te weinig helemaal met meerdere sluiers. Je kan het beste je sluiers wegdoen en er een betta of garnalen bakje van maken. Sluiers hebben per vis minimaal 50 liter per vis en 1 meter zwemruimte nodig. Om geen vergroeiingen en andere problemen te krijgen. Door te klein houden vergroeiingen ze waardoor de organen in de verdrukking komen en dan krijg je meestal problemen aan de zwemblaas wat onomkeerbaar is.
 
Misschien heb je wat aan dit topic, kun je je vis mee vergelijken:
 
Door te klein houden vergroeiingen ze waardoor de organen in de verdrukking komen en dan krijg je meestal problemen aan de zwemblaas wat onomkeerbaar is.
"Vergroeiingen" (scheef/krom/onevenwichtig groeien) door specifiek een kleine bak zijn niet aan de orde. Dat is van z'n lang zal ze leven nog nooit aangetoond. Je krijgt een appeltaart van mij thuisgestuurd als je wél weet aan te tonen dat dat zo werkt.

Wat wel duidelijk is, is dat kweekvormen (lees: sluierstaarten) soms genetisch gewoonweg verpest zijn. Met een veel te korte of kromme ruggegraat bijvoorbeeld. Dan kun je inderdaad allerlei problemen gaan zien. Dat heeft in de eerste plaats te maken met de aanleg van de vis en niet zozeer met de omstandigheden van houden. Al neigen mensen ernaar om naar externe factoren te gaan zoeken en allerlei verbanden te bedenken.

Ik zit even met een probleem ik ging van een 30 liter aquarium naar een 50 liter aquarium omdat ik mijn vissen een betere leven wil geven (ookal is dat nog te klein) maar ik heb ze nu een tijdje in de 50 liter aquarium en ineens is blub (zie foto) een beetje dik geworden ik ben bang dat hij buikzucht had en wilde zout kopen van de dierenwinkel alleen die is dicht op zondag bij ons dus heb gelijk het water ververst en heb blub in een emmer gedaan weg bij de anderen zodat hij niet gestrest raakt want ik weet nu niet of hij ziek is of zwanger is???
Ik snap dat je je zorgen maakt om de vis, maar ik zou niet zomaar met zout gaan experimenteren. :) De kans dat je vis daar iets mee opschiet is klein. Apart zetten zal ook weer stress geven denk ik, en die emmer heeft vast geen filter.

Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn, het is niet per se foute boel. Kan bijv. zomaar dat het gewoon een vrouwtje is, en de eierstokken zijn gaan zwellen. Dat is heel normaal rond de paartijd en kan in vrij korte tijd een vis dikker maken; ik heb dat bij mijn vrouwtje afgelopen tijd ook zien gebeuren.

Kun je misschien een filmpje van haar maken? We kunnen nu niet zo heel veel zien op die twee foto's. :) En ze gedraagt zich verder normaal?
 
"Vergroeiingen" (scheef/krom/onevenwichtig groeien) door specifiek een kleine bak zijn niet aan de orde. Dat is van z'n lang zal ze leven nog nooit aangetoond. Je krijgt een appeltaart van mij thuisgestuurd als je wél weet aan te tonen dat dat zo werkt.

Wat wel duidelijk is, is dat kweekvormen (lees: sluierstaarten) soms genetisch gewoonweg verpest zijn. Met een veel te korte of kromme ruggegraat bijvoorbeeld. Dan kun je inderdaad allerlei problemen gaan zien. Dat heeft in de eerste plaats te maken met de aanleg van de vis en niet zozeer met de omstandigheden van houden. Al neigen mensen ernaar om naar externe factoren te gaan zoeken en allerlei verbanden te bedenken.


Ik snap dat je je zorgen maakt om de vis, maar ik zou niet zomaar met zout gaan experimenteren. :) De kans dat je vis daar iets mee opschiet is klein. Apart zetten zal ook weer stress geven denk ik, en die emmer heeft vast geen filter.

Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn, het is niet per se foute boel. Kan bijv. zomaar dat het gewoon een vrouwtje is, en de eierstokken zijn gaan zwellen. Dat is heel normaal rond de paartijd en kan in vrij korte tijd een vis dikker maken; ik heb dat bij mijn vrouwtje afgelopen tijd ook zien gebeuren.

Kun je misschien een filmpje van haar maken? We kunnen nu niet zo heel veel zien op die twee foto's. :) En ze gedraagt zich verder normaal?
Dus een sluier met grote ogen en een klein lichaam en een klein lichaam en extreme staart zijn volgens jou kweek vormen no way dan heb je er totaal geen verstand van dat zijn allemaal kenmerken van sluiers dat ze te lang te klein hebben gezeten je moet ook niks voor niks sluiers gewoon meteen ik een goede afmeting bak plaatsen. Jonge sluierstaart vissen die je in een bak van 50 liter laat uitgroeien of in een bak van 240 liter zit wel degelijk verschil in maar ga lekker je eigen theorie geloven jammer dat je het aanspoort om sluiers hiermee klein te houden met alle gevolgen van dien. 🫣🥺🥱
Dus volgens jou is het niet zo dat als je een sluier of wat voor soort vis dan ook te klein houd niet vergroeid een maanvis of sluier zal nooit de gewenste grote krijgen in een 50 liter bak en blijven absoluut kleiner terwijl de organen wel door blijven groeien waardoor dus extreme gevolgen van dien.
 
Laatst bewerkt:

Hier staat in een post van 9 maart te lezen dat ze groeihormonen uitscheiden en dat die de uiterlijke groei kunnen belemmeren maar bij veel verversen zal zover ik weet en heb begrepen een Goudvis wel doorgroeien. Dus je zal heel veel moeten verversen.
Qua maat lijkt me het geen pretje voor de vissen als ze zo klein zitten want ze willen natuurlijk ook wel een beetje fatsoenlijk kunnen zwemmen.
In de bak van de TS hangt een heel klein binnenfilter die amper capaciteit heeft dus ook dat is geen pre.

Zoals ik het begrijp zal met veel verversen en het wegnemen van die stoffen de vis wel doorgroeien. Maar ja zoals ik al zei kunnen ze niet echt lekker vrijuit zwemmen en zou ik zelf een andere bak regelen of een ander onderkomen.
 
Dus een sluier met grote ogen en een klein lichaam en een klein lichaam en extreme staart zijn volgens jou kweek vormen no way dan heb je er totaal geen verstand van dat zijn allemaal kenmerken van sluiers dat ze te lang te klein hebben gezeten
Je hebt binnen goudvissen een grote variatie qua verhoudingen van de lichaamsdelen. Waarschijnlijk is dat zo instabiel doordat goudvissen een hybride soort zijn. Het is heel makkelijk om dingen toe te schrijven aan leefomstandigheden, maar je hebt ook nog zoiets als aanleg.

Mijn grootste goudvis heeft bijv. altijd al grote ogen en een grote bek gehad, van kleins af aan. Toen zei hier iemand nog dat die wel vergroeid moest zijn. :') Maar dat is voor die vis gewoon de normale verhouding, net zoals mensen soms een grote neus of grote plofkop etc etc kunnen hebben...

jammer dat je het aanspoort om sluiers hiermee klein te houden met alle gevolgen van dien. 🫣🥺🥱
Dat doe ik niet. Ik reageer alleen feitelijk op wat er gezegd wordt / wat het probleem van de topicstarter is en ik ben niet van de vissenpolitie. Als we allemaal elkaars "life choices" gaan afkraken hier (want dit is niet goed en dat moet beter) i.p.v. on-topic iemand te helpen, kun je het forum wel opdoeken.

Dus volgens jou is het niet zo dat als je een sluier of wat voor soort vis dan ook te klein houd niet vergroeid een maanvis of sluier zal nooit de gewenste grote krijgen in een 50 liter bak en blijven absoluut kleiner terwijl de organen wel door blijven groeien waardoor dus extreme gevolgen van dien.
Het is een bekend verschijnsel dat vissen (of in ieder geval een aantal soorten) in gevangenschap vaak wat kleiner blijven dan in het wild. En bij goudvissen is het verschil tussen individuele vissen nog eens extra groot. Dat betekent niet dat bij een kleine vis de huid stopt met groeien terwijl de organen doorgroeien......... dat is werkelijk een van de domste mythes die ik tot nu toe ben tegengekomen in deze hobby, sorry dat ik het moet zeggen. Dan hebben mensen het vak biologie compleet overgeslagen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien is dit onderwerp leuk om in een apart topic te gieten:deal:
Ik zal het eens plaatsen in het lijstje voor experts uitgedaagd.
 
Terug
Bovenaan