Wat is er nieuw

Buis filter met zaansnede waar te koop

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Iemand enig idee waar ik een pvc buiskorf met zaagsnede kan halen.

Het pvc bestaat uit 25 mm buiswerk welke wordt aangesloten op een eheim 2080
Deze wil ik 2 stuks d.m.v. een 45gr koppelstuk samenbouwen.

image042.jpg

Er vind ook nog d.m.v. overloop afzuiging plaats.

Vraag: welke diameter buiskorf kan ik hierbij het beste gebruiken om de bodem af te zuigen, ook 25MM of groter.

Tjongejonge,tegenwoordig verkopen ze toch alles he! 😉

Dit brengt mij op een gedachte. Op dit moment gebruik ik een een JBL e901 extern filter. Op de aanzuiging kant zit het standaardkorfje behorende bij dit filter. Regelmatig worden er garnalen meegezogen in het filter daarvoor bracht ik een fijnmazig materiaal aan om de korf om dit te voorkomen. Dat leidt tot verstoppingen, ik heb n.l. een plantenbak waar vaak bladeren meekomen richting de aanzuiging. Misschien is zo'n pijp, die ik nog niet kende ook een idee. Om verstoppingen tegen te gaan zou ik kunnen gaan voor een grotere lengte maar hoe fijn zou de zaagsnede moeten zijn om garnalen te sparen? Iemand ervaring hiermee? Of gewoon een ander goed idee?

Moet zo fijn zijn dat je problemen met verstoppingen blijft houden.
Vind het zelf geen ramp dat er garnalen in mijn buitenfilters komen,met onderhoud vang ik ze weer uit en doe ze in de bak terug.
In mijn bak maakt het allemaal niet zo heel veel uit maar elke aanpassing is weer van invloed op de circulatie in je bak en moet je toch altijd mee oppassen met plantenbakken.
Liever wat garnalen in het filter dan eventuele algenproblemen of dat soort zaken zou ik denken Ben.

Ik laat altijd me filter (eheim 2213) leeg lopen in een netje.
Die baby garnaaltjes hou je toch niet tegen in je filter...

Moet zo fijn zijn dat je problemen met verstoppingen blijft houden.
Vind het zelf geen ramp dat er garnalen in mijn buitenfilters komen,met onderhoud vang ik ze weer uit en doe ze in de bak terug.
In mijn bak maakt het allemaal niet zo heel veel uit maar elke aanpassing is weer van invloed op de circulatie in je bak en moet je toch altijd mee oppassen met plantenbakken.
Liever wat garnalen in het filter dan eventuele algenproblemen of dat soort zaken zou ik denken Ben.

Nou ja, ik probeer ze toch zo veel mogelijk te sparen, John. Dank overigens voor je reactie. Mijn gedachte is door met de lengte van zo'n zaagpijp te spelen de alternatieve "korfgrootte" aan te passen t.o.v. de huidige standaardkorf, als je begrijpt wat ik bedoel. Verstoppingen zijn dan ook mogelijk maar gezien de vergroting van de aanzuig oppervlak iets minder frequent voorkomend. Of is mijn denkwijze onjuist?

Dankje maar ik heet geen Roel

Anyhow, garnalen komen toch niet verder dan het eerste deel dus van "verlies" is niet echt te spreken

Dankje maar ik heet geen Roel

Anyhow, garnalen komen toch niet verder dan het eerste deel dus van "verlies" is niet echt te spreken
Sorry, "Roel"... We moeten ons dan toch beter aan elkaar voorstellen: ik heet Ben. Aangenaam!

Als ik alleen de korf, dus zonder het fijne gaas gebruik komen de garnalen tot in mijn spraybar. Door die gaatjes komen ze niet waarna een naar einde volgt. Vandaar dus het gaas. Maar om terug te komen om mijn eigenlijke vraag; een fijne zaagsnede zou niet aan mijn doel kunnen beantwoorden?

Als ik zie hoe klein sommige garnalen zijn dan denk ik dat zelfs 0.5mm nog te groot is 😉

Sorry, "Roel"... We moeten ons dan toch beter aan elkaar voorstellen: ik heet Ben. Aangenaam!

Als ik alleen de korf, dus zonder het fijne gaas gebruik komen de garnalen tot in mijn spraybar. Door die gaatjes komen ze niet waarna een naar einde volgt. Vandaar dus het gaas. Maar om terug te komen om mijn eigenlijke vraag; een fijne zaagsnede zou niet aan mijn doel kunnen beantwoorden?
Nou ben ik ben Wouter.

Maar als je een groter aanzuig oppervlak hebt word automagisch ook de stroming zwakker en verlaagt het risico dat de garnalen erin "gezogen" worden.
De avonturiers die op ontdekking gaan hou je niet tegen

Nou ben ik ben Wouter.

Maar als je een groter aanzuig oppervlak hebt word automagisch ook de stroming zwakker en verlaagt het risico dat de garnalen erin "gezogen" worden.
De avonturiers die op ontdekking gaan hou je niet tegen

Daar heb je een punt, Wouter. Nadeel daarvan zou dan weer zijn dat er ook minder goed gefilterd wordt? Minder aanzuiging/stroming vanuit de totale bak? Hmm, moet ik over nadenken. Probleem bij mij is altijd als ik door het een of ander getriggerd wordt en op een bepaald idee kom of gebracht wordt dan blijft het me plagen en kan ik het niet loslaten. Totdat ik het gewoon maar uit probeer. Vaak is zo'n probeersel dan weer niks maar soms levert het iets op. Dat zou ook zomaar kunnen met een buis met zaag snede.

Opzich, als je zo'n buis over de gehele lengte van je bak doet heb je denk ik meer oppervlak dan met een korfje.
Je flow blijft hetzelfde, alleen "zuigt" je filter minder hard aan de openingen omdat er meer beschikbaar zijn

Mijn huidige aanzuiging komt vanuit het, verder niet gebruikte lege, interne filterhuis zoals Juwel die heeft in een Rio 180. Onderaan de pijp die rust op de bodem van het filterhuis zit dus het standaard korfje van een JBL e 901. In mijn gedachten zou ik een buis hebben die dus ook verticaal in dat huis staat. Dus de lengte staat daarmee vast, de enige variabele factor zou dus de dikte van de buis kunnen zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan