Wat is er nieuw

Buitenfilter instroom uitstroom

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bulder
  • Startdatum Startdatum
B

Bulder

Guest
Goedenmiddag,

Ik heb sinds een tijdje een buitenfilter en had hier wat vragen over. Op dit moment heb ik rechtsboven een spraybar en linksonder de uitstroom, ongeveer op de helft van de hoogte. Zijn hier nog standaarden voor, moet de uitstroom bijvoorbeeld helemaal naar beneden? Moeten de uitstroom en instroom aan dezelfde kant? Ik hoor graag van jullie.
 
Zou iemand de vraag kunnen beantwoorden misschien?
 
Ik begrijp het niet je hebt het over een spraybar en een uitstroom maar is toch hetzelfde of heb je 2 uitlaten?
Of ben je mis en bedoel je dat je de uitstroom links van de spraybar hebt zitten?

Ik bedoel de inlaat links van de spraybar... doe ik het zelf ook nog verkeerd :stom: 😉
 
Ik ga het nog een keer proberen. Ik heb de spraybar (spuit water), rechts boven in mijn aquarium hangen. Het gedeelte dat het water aanzuigt zit aan de linker kant van het aquarium. Ik haalde dus uitstroom en instroom door elkaar. Maar ik vraag mij bijvoorbeeld af of ik die spraybar het beste naar boven kan richten of meer naar beneden en of het zuig gedeelte hoog of laag moet zitten, en of dit zuig gedeelte aan dezelfde kant zou moeten als de spraybar of juist aan de andere kant.

Ik hoop dat het zo duidelijker is
 
Spraybar rechts boven houden. om oppervlakte in beweging te houden.

De inlaat Links 4 cm boven de bodem.
 
Ja duidelijk 😉

Elke bak is weer anders ingericht en heeft op dit verhaal effect natuurlijk maar in het algemeen wordt de spraybar zo gericht dat het wateroppervlak over de lengte in beweging is.

Rondstroming gaat in jouw verhaal van rechtsboven naar links in de bak en zou door de linker zijkant omgekeerd worden waardoor deze lager door de bak van links naar rechts met het vuil terug stroomt.
Persoonlijk denk ik dan dat je de instroom het beste dus ook rechts in de bak kan hangen en een stukje boven de bodem.
 
Bedankt bertus. Ik heb er best wel wat drijfplanten in zitten en 2 paartjes goerami's. Die proberen steeds schuimnestjes te maken maar doordat die filter naar het oppervlak spuit brengt dat de plantjes in beweging en gaan die nestjes steeds stuk (althans ik denk dat dat de reden is). Kan ik daar nog wat tegen doen of lekker laten gaan?
 
Ja, dan moet je dat veranderen. doe de uitstroom dan in 2. met T stuk, wat hoekjes. geef je ook onderstroom.

Of doe iets om de uitstroom,dat het remt.
En ook John,he.
Gaf ook een tip.
 
Zit de spraybar over heel de lengte van de zijkant? anders kan je in het hoekje naast de spraybar wat maken waardoor de drijfplanten rustig op hun plek kunnen blijven.
Met rietjes of visdraad bv.
 
Ja zit over de gehele lengte (1 � 2 cm vrij aan beide kanten). Ik heb met een visdraadje de plantjes nu redelijk vast gezet, de eerste 10 minuten lijkt het goed te gaan.
 
Ondertussen dat ik aan het typen was heeft Bertus al een reactie gegeven maar is het een beetje duidelijk wat de stroming van het filter betreft?
Bij mij werkt het zo heel goed maar zou kunnen dat het in jouw bak in de praktijk net ff anders gaat natuurlijk.
 
Ja het is wel duidelijk. Ik ga het ook gewoon een beetje aankijken wat beter of minder werkt in mijn geval. Bedankt voor de tips allebei
 
Er komt nog maar heel erg weinig water uit de spraybar. De filter zit er nu ongeveer 3 weken in. Ik lees altijd dat je filter pas schoon moet maken wanneer de stroming minder wordt. Is het dan verstandig de filter nu helemaal van binnen schoon te maken?

Tetratec 600
 
Nee,niet helemaal. Enkel de witte watten/sponzen uitspoelen. Of zit er veel aanslag, in de slangen?
 
Die slangen waren extreem smerig. Maar ik ben benieuwd of die nu dan "voluit" stroomt. Ik vind het water nog niet erg hard stromen (en mijn water ook niet heel helder). Hoe weet ik of mijn filter voor genoeg stroming zorgt?
 
Iemand nog voor het slapen gaan misschien?
 
Kan iemand mij advies geven?
 
Als het oppervlak in beweging is, is het goed. Het hoeft maar lichtjes te golven (zeker omdat je gourami's hebt).
 
Door de flinke drijfplant in mijn bak beweegt het water achter die drijfplant niet/nauwelijks. Ik heb overigens nu alles echt goed schoongemaakt en het filter een stuk hoger gezet. Deze stond op de grond. Stom van mij dit heeft natuurlijk heel veel invloed, wet van bernoulli geloof ik?
 
Tetratec 600 is niet zo heel sterk,he.
Als alles vol zit, remt dat.
Hoeft ook geen golfslag te zijn.
 
Hij staat nu hoger en de slangen helemaal schoon gemaakt. Eindelijk een stroming waar ik blij mee ben, en deze ochtend was de bak gelijk erg mooi helder.
 
maar waarom hoger plaatsen "?

Elke pomp heeft lijkt mij een voldoende opvoerhoogte?
 
Elk filter heeft zo zijn eigen maximale opvoerhoogte en misschien stond die van Bulder wel wat te laag...
 
maar ik bedoel eingelijk , dat volgens mij praktish elke externe filter dat toch moet kunnen fixen ?
 
Nee, als er 1.50 m op het filter staat,is dat de max. hoogte. zwakke stroming.
Zet het hem op 0,75 wordt het al sterker.
Pompen zijn niet Zo sterk ,hoor.

OPvoerpompen,hebben ook een grens.
 
Weer wat geleerd..bertussss kerel..als jij er toch ook niet was 😛
 
Straatklinkerfm zei:
maar ik bedoel eingelijk , dat volgens mij praktish elke externe filter dat toch moet kunnen fixen ?

Is me niet helemaal duidelijk wat je wilt zeggen maar zoals Bertus ook al aangeeft heeft elke type filter z'n bepaalde maximale opvoerhoogte.

Van de EX 600 in dit verhaal is dat 1.20 en als de topicstarter z'n bak op iets heeft staan van bv rond de 75cm en z'n bak is 45cm hoog en het filter staat op de grond zit je daar al aan en zal de stroming dus minimaal zijn.

Hoe groter/sterker het filter des te langer is de maximale opvoerhoogte maar door de slangen een stuk minder lang te houden scheelt dit alleen maar weerstand van het rond te pompen water dus zal dit de stroming ten goede komen.
Ze spreken ook niet voor niks over een maximale lengte en zolang het filter niet boven de bak komt is korter alleen maar gunstiger voor de werking

EDIT-haha ok was je ondertussen al duidelijk 😉
 
ik snap jullie , maar ik dacht dat eingelijk elke externe filter , toch wel voldoende opvoer hoogte zou hebben 😛
 
Zo heeft ook niet elk buitenfilter voldoende capaciteit om elke bak te filteren...
 
haha ja ok maar ik bedoel zeg maar , dat toch zo beetje elke externe filter geschikt geacht kan worden voor dit doel...


zo duidelijker 😛
 
Ja,als ze naast de bak staan,of 50 cm lager.

Zoals hier. Ecco naast 60 cm. .. rechts 1m bak, dan staan er 2 ONDER de ecco. Ook Ecco, voor de 1 M. en Eheim 2211.voor 50 cm.
nB56mDBpyDGoDrhHsA5RmGAIx6uD7_X0.jpeg
 
Kerel wat zal ie een hoge stroom kosten hebben 😛
 
Hoezo? staan er nog 9 bij.

Helft verwarming staat uit.
Licht brand 8 uur. op de bakken.


Wasmachine,stofzuiger,frietpan, Dat zijn stroomvreters.
En 2 Pc, Koelkast,vrieskast.
 
haha je bent me dr eentje 😛
 
Straatklinkerfm zei:
haha ja ok maar ik bedoel zeg maar , dat toch zo beetje elke externe filter geschikt geacht kan worden voor dit doel...


zo duidelijker 😛

Ik begrijp het nog niet,over welk doel heb je het precies dan? 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan