Wat is er nieuw

Buitenfilter keuze

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Trueno
  • Startdatum Startdatum
T

Trueno

Guest
hey hallo,

ik zou graag een buitenfilter willen kopen, nu heb ik mijn oog laten vallen op de JBL CristalProfi filter. nu zag ik dat bij bij Zooplus.nl dat de JBL 701e en 901e in de aanbieding waren en even duur zijn.

Alleen is de 701e uitverkocht maar de 901 is de zelfde prijs.

Heeft iemand ervaringen met deze serie? (of zijn andere beter?) En ik neem aan dat het niet handig is om de 901e te bestelen? (ivm te harde stroming?) (bedankt jessicapilon voor de tip :))


Info:
Juwel rio 125 aquarium,

link Zooplus

Info JBL 701e
Voor aquaria: 60-200 liter
Pompcapaciteit: 700 liter per uur
Filtervolume: 6,1 liter
Stroomverbruik: 9 Watt
Slangmaat: 12/16 mm
Afmetingen in mm: 180x210x350 mm
Filtermanden: 1x 1,1 liter en 2x 1,2 liter

info JBL 901e
Voor aquaria: 90-300 liter
Pompcapaciteit: 900 liter per uur
Filtervolume: 7,6 liter
Stroomverbruik: 11 Watt
Slangmaat: 12/16 mm
Afmetingen in mm: 180x210x405 mm
Filtermanden: 1x 1,1 liter en 3x 1,2 liter


dank u weer!
Gr Lesley
 
Heb zelf de 701 gehad en erg tevreden daarover! Fluisterstille pomp en gemakkelijk in gebruik. Ik zou gewoon de 901 kopen er zitten (tenminste op de 701) een soort kraantjes op waarmee je de stroming kunt regelen, dus denk dat dat wel mee gaat vallen.
 
De 901 filtert het er bijna 9x doorheen en dat lijkt me heel erg veel. Ze adviseren vaak 3x de inhoud van de bak en dat is dan rond de 375 liter. Te hoge doorstroomsnelheid is ook niet alles heb ik weleens gelezen. Natuurlijk kun je met een kraantje het afknijpen, maar ik denk dat je dan net zo goed de Eheim 2213 kan kopen, die ik ook heb naar volle tevredenheid ook. Die heeft een capaciteit van een dikke 400 liter.
 
okay, het is me duidelijk en weer wat geleerd, ik ga even naar die Eheim kijken, zag dat ze op marktplaats ook erg goedkoop worden aangeboden....
dank jullie wel weer...

Gr Lesley en Laura!!
 
Een eheim 3312? denk dat John een 2213 zal bedoelen...
 
Haha ja op de vroege morgen gaat het niet lekker dus. Is gecorrigeerd. Thanks John 😀

Die 2213 heb ik bij de Zooplus voor ik dacht 47 euro gekocht, maar dan komen de kraantjes er nog wel bij als je die ook wilt hebben.
 
Ja zag het idd, had toevallig een lijst gevonden met dit buitenfilter er ook in, zag er leuk uit ook....
 
Als je de 2213 nieuw koopt kan je meestal kiezen tussen de standaard en plus uitvoering,de plus is iets duurder maar zit wel alles bij zoals dubbele kranen en ben je goedkoper uit dan wanneer je dit weer los moet kopen.
 
Een e701 is prima voor een Rio 125. Een e901 zou ikzelf er nooit opzetten, moet geen wildwaterbaan worden.

Of moet het een hillstream worden? (al kun je dan nog misschien beter op een andere manier die extra stroming cre�ren.

Ga je voor een Eheim 2213, dan is de plus versie zoals John al zegt een zeer goede investering.

~ Ivo
 
Ivo, De 701 heeft een capaciteit van rond de 700 liter en dat is vrij veel voor een bakkie met net 100 liter netto denk ik. Het zou kunnen maar ik zou zelf een filter nemen met een iets mindere capaciteit.
Dus dan kom je snel bij de Eheim 2213 of 2215.
Ik gebruik dus de 2213 en dat gaat prima en die geeft een mooie uitstroom waardoor alle stoffen goed door de bak worden verspreidt.
 
Het aantal liters (maximale) (bruto) pompcapaciteit is wel maar ��n van de factoren waarop je moet letten. Er is ook nog de filterinhoud. De combinatie van beiden (en misschien nog wat andere dingen, maar daar gaat het me nu even niet om) geeft uiteindelijk een bepaalde stroming in de bak. Meer filterinhoud dat kan dichtslibben (dat willen we juist want dat zijn de bacteri�n) betekent dat er netto minder overblijft. Fabrikanten stellen dat uiteraard op elkaar af.

Niet alleen de (maximale) (bruto) pompcapaciteit van de e701 is hoger, ook de inhoud van het filter. We hebben hier beide filters staan en zien bij vergelijking ervan aan wat ik omschrijf: de stroming van de e701 is niet schokkend hoger dan die van de 2213, terwijl je dat wel zou verwachten als je alleen let op de capaciteit van de pomp (700 om 440).

Bovenstaande zie je ook erg mooi terug in de maten waarvoor JBL resp. Eheim de genoemde filters aanraden:
- e701: 80-200 liter
- 2213: 80-250 liter

Te veel stroming geeft een ingedraaide e701 niet zou ik zeggen, anders zou onze Betta man niet op meer dan zat plekken in de bak een stevig, kwalitatief hoog schuimnest kunnen bouwen. Bovendien kun je de uitstroom zo nodig draaien (dat kan met de Eheim uitstroom niet, die is 1 vaste kan op gericht) en tegen een wandje aan scheelt ook al een pak.

~ Ivo
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan