Wat is er nieuw

Buitenfilter of niet?

Hardloper

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Ik heb een 190 liter hoekaquarium waarin een standaard bluwave 05 binnenfilter zit. Nou is mijn water eigenlijk nooit helemaal helder, en ook het mos enzo is heel snel behoorlijk vies. Nou weet ik niet of dit laatste ook aan het filter ligt, maar nu kreeg ik gisteren de tip om een buitenfilter aan te schaffen. Het water zou dan kraakhelder worden.

Nu is mijn vraag: Helpt het echt zoveel? En wat voor filter zou ik dan moeten hebben? Helpt dit ook voor schonere planten/mossen?

Heb 0,0 ervaring met buitenfilters dus tips zijn gewenst! 🙂

Je hebt denk ik een Ferplast bak. Ik heb daar ook 2 van en gebruik niet de binnenfilters.
ten eerste vind ik ze niet mooi en ten tweede is de uitstroom beter te regelen met een buitenfilter.
Ik zou ook gaan voor een buitenfilter. Op mijn meterbak hier heb ik een Eheim 2215 draaien en dat bevalt prima hoor.
Op de 80cm staat een Eheim 2213.

of je water nu kraakhelder wordt door een buitenfilter das wel een hele boute bewering
heeft natuurlijk met meer factoren te maken denk aan voeder en bezetting van de bak
als ik je verhaal zo lees heb je last van te weinig bodemstroming kan door het filter komen maar ook door de inrichting van de bak
denk aan hout en stenen willen nog al eens voor een onderbreking van de stroming zorgen

een buiten filter met voldoende vermogen (liters per per uur) geeft hier een oplossing voor mits deze voor zien is van de juiste filter materialen
denk aan filter watten/vlies sponzen grof en klein en materiaal waar de bacteri�n zich goed kunnen hechten bv siporax

vermogen filter helaas hebben de makers de van filters de onhebbelijkheid om de opbrengst op op de dozen te vermelden die gemeten zijn bij nullast
dus zonder slangen en filter materiaal voorbeeld de jbl e1500 geeft op de doos aan 1400 liter lees je de beschrijving door kom je met slangen en schoon filter materiaal tot ga 700 tot 900 liter en dat neemt nog af naarmate je filter vervuilt
tevens hangt het af van je bezetting en inrichting wat voor capaciteit je nodig hebt daarbij opgemerkt beter meer als te kort zelf heb ik op de 190 liter de jbl e1500 staan met een redelijk zware belasting van vissen denk aan zon 30 a 35 stuks van ga 1 cm tot 5 cm grote

groet

jaap

Klopt ik heb dit aquarium alleen dan in het zwart: http://www.aquarium-voordeel.nl/aquariu ... arium.html

Denk je dat dat ook de oplossing is voor de vieze planten (en gedeeltelijk ook de bodem)? �f zit daar een andere reden achter?
Het wordt voor mij lastig om de pomp er uit te halen dus zou ik dan gewoon 2 filters kunnen laten draaien? Of is dat niet aan te raden?

@Jaap: Er zit inderdaad denk ik wel veel hout in het aquarium, dus misschien is dat ook een oorzaak. Zou een buitenfilter met een lage aanzuiging hierbij dan helpen?

In het aquarium zitten overigens Crystal Red garnalen (geen idee hoeveel, iig minimaal 30), 20 Danio margaritatus, 8 Corydoras trilineatus, 9 bijlzalmen en 2 andere algeneters. Volgens mij is dit niet overbezet ofzo.

Dat lijkt mij ook geen overbezetting, mogelijk is het filter niet toereikend genoeg. JBL en Tetra heeft ook prima buitenfilters naar mijn mening, mogelijk kun je tweedehands wel een JBL e900 aanschaffen. Een groot voordeel is al dat je geen lelijk intern filter meer in je aquarium hebt.

Ik denk dat de meeste merk filters prima zijn hoor. het is net wat je zelf graag wilt.
Veel leden zweren bij Eheim en een ander bij en Tetratec.

Zou een Eheim 2213 voldoende zijn als ik dit filter er ook in laat zitten? Dit filter wat er nu in zit kan er namelijk alleen uit als ik eerst mijn achterwand er ook uit sloop, en dat was ik niet van plan 😛 Bovendien heb ik dan een groot gat in de achterwand wat mij ook niet mooi lijkt. Lees op internet heel veel positieve verhalen over een Eheim filter dus dat lijkt me een goede optie 🙂

Maar hoe zit zoiets eigenlijk qua aanzuiging en uitstroom? Zitten er gewoon losse slangen bij die je vast moet zetten ergens in je aquarium?

beschrijving Eheim 2213 https://www.eheim.com/resources/product ... manual.pdf
wordt het wel duidelijker denk ik
wat je hout betreft kijk even of deze niet aan het rotten is kan ook voor een behoorlijke vervuiling zorgen
binnen filter kan gewoon blijven zitten als je dat wilt het enigste waar je rekening mee moet houden dat de uitstroom van beide filters de zelfde kant op gaan anders werken ze elkaar tegen
persoonlijk ik zou ik voor een type gaan met wat meer liters per uur uit maar das per bak verschillend qua vissen en andere bewoners

groet

jaap

Bedankt. Het gaat niet om rottend hout 😉

Ik ga nog eens verder zoeken of ik dan een 2213 of 2215 neem. Denk persoonlijk dat een 2213 wel voldoende is als ik gewoon 2 filters laat draaien toch?
En als ik het binnenfilter laat draaien heb ik ook geen probleem met het opstarten van de bacteri�n in het nieuwe filter toch?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan