Wat is er nieuw

buitenfilter op gelijke hoogte als aquarium??

• Onderwerp starter Onderwerp starter doejfa
  • Startdatum Startdatum
D

doejfa

Guest
Kan ik een buitenfilter naast het aquarium plaatsen op ongeveer gelijke hoogte?? Hij hevelt dan niet vanzelf, maar moet het water uit het aquarium pompen.

Kan ik een buitenfilter naast het aquarium plaatsen op ongeveer gelijke hoogte?? Hij hevelt dan niet vanzelf, maar moet het water uit het aquarium pompen.

De pompkop moet onder de waterspiegel blijven.
Lager is beter, door de waterdruk.

Laatst bewerkt:
De pompkop moet onder de waterspiegel blijven.
Lager is beter, door de waterdruk.
hmm. Dat de pompkop onder het water niveau moet blijven is me duidelijk.
Maar waarom is lager beter?
Ikzelf heb mijn filterpomp 120cm onder het wateroppervlak staan. Heb daar toch wel wat nadelen aan zoals overdruk en makkelijkere lekkages.

hmm. Dat de pompkop onder het water niveau moet blijven is me duidelijk.
Maar waarom is lager beter?
Ikzelf heb mijn filterpomp 120cm onder het wateroppervlak staan. Heb daar toch wel wat nadelen aan zoals overdruk en makkelijkere lekkages.

Ik heb dat ooit eens ergens gelezen. Een behoorlijk oud artikel, maar het kwam heel logisch over. Alleen ik kan het niet meer vinden.

Er zullen er vele zijn die een extern filter in het kastje onder het aquarium hebben staan.

Tuurlijk. Ikzelf ook. 🙂
Had hem vroeger naast de bak staan. Eerlijk gezegd vond ik dit handiger. Maar mijn huidige bak heeft de filter onderin.

Tuurlijk. Ikzelf ook. 🙂
Had hem vroeger naast de bak staan. Eerlijk gezegd vond ik dit handiger. Maar mijn huidige bak heeft de filter onderin.
In de gebruiksaanwijzing bij mijn nieuwe JBL pomp staat dat deze minstens 20 cm onder het wateroppervlak.moet staan. die afstand lijkt mij afhankelijk te zijn van de sterkte van de pomp. IK wil een veel lichtere pomp naast mijn bak zetten, maar dat kan dus waarschijnlijk wel.
Bedankt!

Je potfilter kan veel beter onderaan je bak staan en dit omdat anders de pomp te hard moet werken om water aan te zuigen en de kans dat hij droog draait sneller gebeurd.

Je potfilter kan veel beter onderaan je bak staan en dit omdat anders de pomp te hard moet werken om water aan te zuigen en de kans dat hij droog draait sneller gebeurd.

Hmm, de tegendruk die er is om het water omhoog te pompen zou dit toch moeten neutraliseren?

Ja, ik denk dat je daar een punt hebt, Jurgen. Immers het is de binnenkomende, naar beneden gaande, druk PLUS de pompkracht die ervoor zorgt dat we kunnen filteren. Anders zou het water stilstaan... Waar leerden we dat ook al weer...

:petjeaf:

Ja, ik denk dat je daar een punt hebt, Jurgen. Immers het is de binnenkomende, naar beneden gaande, druk PLUS de pompkracht die ervoor zorgt dat we kunnen filteren. Anders zou het water stilstaan... Waar leerden we dat ook al weer...

:petjeaf:

Ind e grote leerschool die 'ervaring' heet? Iedereen die zijn slangen niet goed aan koppelt leert dit op de harde manier.
Zowat iedere aquariaan dus. 😀

Bij een pomp die onderaan staat heeft de pomp minder problemen met het aanzuigen en dit omdat eenmaal het aanzuigeffect er is veel water van zichzelf naar beneden(de pomp) komt, probeer dit maar eens uit met een pomp die naast de bak staat en waarbij de val van het water naar de pomp zo goed als nihil is.

Maar net zoals hier was er vroeger bij ons in de club ook al een leuke discussie hierover. 🙂

Ik zal dit even in de EU plaatsen, en wie weet moet ik toegeven dat ik verkeerd zat. 🙂

Je hebt het vooral over het vullen na onderhoud dan denk ik?
Dan is het idd een voordeel.

Ook, ervaring ook, hahaha. Maar ik dacht eigenlijk meer hieraan:

communicerende vaten
Webdefinities
  1. De wet van de communicerende vaten is een regel uit de natuurkunde die eigenlijk de wet van het communicerende vloeistofpeil zou kunnen heten. De wet zegt, dat in twee vaten die met elkaar verbonden zijn, de vloeistof in beide vaten altijd even hoog zal staan. ...
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Communicerende_vaten

Ook, ervaring ook, hahaha. Maar ik dacht eigenlijk meer hieraan:

communicerende vaten
Webdefinities
  1. De wet van de communicerende vaten is een regel uit de natuurkunde die eigenlijk de wet van het communicerende vloeistofpeil zou kunnen heten. De wet zegt, dat in twee vaten die met elkaar verbonden zijn, de vloeistof in beide vaten altijd even hoog zal staan. ...
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Communicerende_vaten
Dan zou het inderdaad voldoende zijn als de kop van de pomp onder de waterspiegel van het aquarium blijft. Lijkt me logisch en daar ga ik dan maar vooralsnog van uit.

Zou hem toch lager zetten. als ik jou was.

Zou hem toch lager zetten. als ik jou was.
Eheim 200 Ecco Pro filter naast het aquarium gezet, waterpeil van de bak ca 20 cm hoger, pomp bleek na 2 dagen vrijwel volledig stil gevallen. Er komt nu helemaal geen water meer uit. Ook niet als ik hem op de grond zet. Kapot???

Dat kan je zelf het beste beoordelen natuurlijk,hoor je de motor wel geluid maken?

zou die niet toch te weinig water hebben kunnen aanzuigen door het geringe verschil en daardoor deels "droog" gedraaid?

kan natuurlijk ook gewoon pech zijn.

Volgens mij is het ook dat de boel lager moet staan als het punt waar het water wordt opgezogen,dus 20cm onder het wateroppervlak is niet goed als de aanzuiging nog 20cm dieper zit bv lijkt mij.

Volgens mij is het ook dat de boel lager moet staan als het punt waar het water wordt opgezogen,dus 20cm onder het wateroppervlak is niet goed als de aanzuiging nog 20cm dieper zit bv lijkt mij.

Daarom dat ik ijver dat je de potfilter ONDER je aquarium zet en niet er naast. 😉

Nadat ik alles las kwam deze gedachte ook bij mij op en dit leek mij dan logisch🙂. Het oppervlak staat er toch los van als de aanzuiging vlak boven je bodem zit.

Net de gebruiksaanwijzing van een jbl filter opgezocht en staat idd minstens 20cm.

3 De filter op zijn plaats zetten
De filter is nu gereed om naar zijn bestemming te worden gebracht in bijvoorbeeld de aquariumkast.
Let daarbij op het volgende: Als de filter in een aquariummeubel wordt geplaatst,
mag het hoogteverschil tussen het wateroppervlak en de filterbodem niet meer dan 180 cm
bedragen (e402: maximimaal 120 cm). Als de filter naast het aquarium komt te staan, moet de
afstand tussen het wateroppervlak en de bovenkant van de filter minstens 20 cm bedragen

Nou daar durf ik dan niet tegenin te gaan😉

Ik ben geen techneut maar als ik met de EI de helft ververs dan heb ik daarna altijd een beetje lucht in de filters zitten. Dit terwijl de korf bijna op de bodem komt.
Dus hoe dat komt weet ik niet maar zal misschien ook met dit alles te maken hebben. De filter staat ver onder de bak op de grond overigens.

Ik ben geen techneut maar als ik met de EI de helft ververs dan heb ik daarna altijd een beetje lucht in de filters zitten. Dit terwijl de korf bijna op de bodem komt.
Dus hoe dat komt weet ik niet maar zal misschien ook met dit alles te maken hebben. De filter staat ver onder de bak op de grond overigens.

Maar laat je het water dan via je invoer neervallen in je lager waterstand? dan is het ergens normaal dat er lucht mee wordt ingezogen bij je invoer 😉

Maar laat je het water dan via je invoer neervallen in je lager waterhoogte? dan is het ergens normaal dat er lucht mee wordt ingezogen bij je invoer 😉

Kijk hier snap ik dan alweer niks van:sorry:. Ik zuig het af met een tuinslang richting de tuin dus en vul hem bij met een slang die vanaf de keukenkraan komt.
Ik zorg met een ijsbakje ervoor dat het niet een waterval veroorzaakt.

Vreemd,dat zou eigenlijk niet moeten kunnen of er moet een gaatje in de aanzuigbuis zitten?
Blijft het water wel gewoon helemaal in de uitstroom zitten?

Kijk hier snap ik dan alweer niks van:sorry:. Ik zuig het af met een tuinslang richting de tuin dus en vul hem bij met een slang die vanaf de keukenkraan komt.
Ik zorg met een ijsbakje ervoor dat het niet een waterval veroorzaakt.

Zal het proberen uit te leggen in het Nederlands 😀

Je laat het water weg lopen, dan zakt je waterhoogte, daarna zorg je er voor dat je weer water bijvult dmv een slang en een ijsbakje.
Dat ijsbakje, zit dat volledig onder water of drijft deze op het water en gaat het water over je bakje heen?
want in beide gevallen krijg je toch extra zuurstof in je water waardoor je kleine luchtbelletjes krijgt die je uit je filter ziet komen.

Als er lucht uit komt moet het er ook in gaan, nietwaar? 😉

Ik zet het bakje op de bodem en druk daar de slang in die ik op de plek hou met een klem van de filterslangen. Dus hij vult op de bodem zeg maar de bak weer bij.
Het zal altijd enige waterbeweging veroorzaken dus misschien dat je dan wat lucht erbij gaat krijgen. Ik zet de kraan aan in de keuken en hou de slang dan in een emmer en loop naar de bak toe en doe die dan in de bak natuurlijk. Op dat moment krijg je vrij veel beweging voor een hele korte periode maar wellicht dat dit de lucht veroorzaakt die in de filter terecht komt.
Misschien moet ik eens eerst de slang in de bak doen en dan pas de kraan gaan openzetten.

Ah op die manier,maar zijn het gewoon wat belletjes die soepel door het filter gaan of echt bellen die de boel laten ratelen John?

Ah op die manier,maar zijn het gewoon wat belletjes die soepel door het filter gaan of echt bellen die de boel laten ratelen John?

Je hoort het normaliter niet. Maar hou ik hem iets schuin dan hoor je een tiental seconden wat lucht eruit ontsnappen.Het zal dan ook niet veel lucht zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan