D
doejfa
Guest
Kan ik een buitenfilter naast het aquarium plaatsen op ongeveer gelijke hoogte?? Hij hevelt dan niet vanzelf, maar moet het water uit het aquarium pompen.
Kan ik een buitenfilter naast het aquarium plaatsen op ongeveer gelijke hoogte?? Hij hevelt dan niet vanzelf, maar moet het water uit het aquarium pompen.
hmm. Dat de pompkop onder het water niveau moet blijven is me duidelijk.De pompkop moet onder de waterspiegel blijven.
Lager is beter, door de waterdruk.
hmm. Dat de pompkop onder het water niveau moet blijven is me duidelijk.
Maar waarom is lager beter?
Ikzelf heb mijn filterpomp 120cm onder het wateroppervlak staan. Heb daar toch wel wat nadelen aan zoals overdruk en makkelijkere lekkages.
In de gebruiksaanwijzing bij mijn nieuwe JBL pomp staat dat deze minstens 20 cm onder het wateroppervlak.moet staan. die afstand lijkt mij afhankelijk te zijn van de sterkte van de pomp. IK wil een veel lichtere pomp naast mijn bak zetten, maar dat kan dus waarschijnlijk wel.Tuurlijk. Ikzelf ook. 🙂
Had hem vroeger naast de bak staan. Eerlijk gezegd vond ik dit handiger. Maar mijn huidige bak heeft de filter onderin.
Je potfilter kan veel beter onderaan je bak staan en dit omdat anders de pomp te hard moet werken om water aan te zuigen en de kans dat hij droog draait sneller gebeurd.
Ja, ik denk dat je daar een punt hebt, Jurgen. Immers het is de binnenkomende, naar beneden gaande, druk PLUS de pompkracht die ervoor zorgt dat we kunnen filteren. Anders zou het water stilstaan... Waar leerden we dat ook al weer...
Dan zou het inderdaad voldoende zijn als de kop van de pomp onder de waterspiegel van het aquarium blijft. Lijkt me logisch en daar ga ik dan maar vooralsnog van uit.Ook, ervaring ook, hahaha. Maar ik dacht eigenlijk meer hieraan:
communicerende vaten
Webdefinities
- De wet van de communicerende vaten is een regel uit de natuurkunde die eigenlijk de wet van het communicerende vloeistofpeil zou kunnen heten. De wet zegt, dat in twee vaten die met elkaar verbonden zijn, de vloeistof in beide vaten altijd even hoog zal staan. ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Communicerende_vaten
Eheim 200 Ecco Pro filter naast het aquarium gezet, waterpeil van de bak ca 20 cm hoger, pomp bleek na 2 dagen vrijwel volledig stil gevallen. Er komt nu helemaal geen water meer uit. Ook niet als ik hem op de grond zet. Kapot???Zou hem toch lager zetten. als ik jou was.
Volgens mij is het ook dat de boel lager moet staan als het punt waar het water wordt opgezogen,dus 20cm onder het wateroppervlak is niet goed als de aanzuiging nog 20cm dieper zit bv lijkt mij.
Volgens mij is het ook dat de boel lager moet staan als het punt waar het water wordt opgezogen,dus 20cm onder het wateroppervlak is niet goed als de aanzuiging nog 20cm dieper zit bv lijkt mij.
Ik ben geen techneut maar als ik met de EI de helft ververs dan heb ik daarna altijd een beetje lucht in de filters zitten. Dit terwijl de korf bijna op de bodem komt.
Dus hoe dat komt weet ik niet maar zal misschien ook met dit alles te maken hebben. De filter staat ver onder de bak op de grond overigens.
Pfff wat een lap tekst Luc! 😉
Maar laat je het water dan via je invoer neervallen in je lager waterhoogte? dan is het ergens normaal dat er lucht mee wordt ingezogen bij je invoer 😉
Ik ben geen techneut maar als ik met de EI de helft ververs dan heb ik daarna altijd een beetje lucht in de filters zitten. Dit terwijl de korf bijna op de bodem komt.
Dus hoe dat komt weet ik niet maar zal misschien ook met dit alles te maken hebben. De filter staat ver onder de bak op de grond overigens.
Kijk hier snap ik dan alweer niks van. Ik zuig het af met een tuinslang richting de tuin dus en vul hem bij met een slang die vanaf de keukenkraan komt.
Ik zorg met een ijsbakje ervoor dat het niet een waterval veroorzaakt.
Ah op die manier,maar zijn het gewoon wat belletjes die soepel door het filter gaan of echt bellen die de boel laten ratelen John?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.