buitenfilter / zuurstofverzadiging


erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Berichten
3,132
Ik zit met een probleem .
Mijn eheim potfilter (rond model 1000 l/h) spuwt overdag heel veel lucht uit .
Zou dat kunnen komen door zuurstofverzadiging ?
Die is momenteel vrij hoog >10mg/l , 155% verzadigd .
Of zou ie toch ergens valse lucht happen (dat is dan in de kop zelf volgens mij (is een vrij nieuwe pomp , weinig gebruikt,en kan ik weinig aan doen )
Heel vervelend , veel extra bellen in de bak .
 
volgens mij zal hij ergens lucht aanzuigen.
Alles eens checken aan de darmen en koppelingen
 
Weet je zeker dat het alleen/vooral overdag is? Anders even in de nachtperiode de bak in schijnen met een lamp om dat te checken.

Een filter zou eerder een klein beetje zuurstof aan het water moeten onttrekken, en dus zuurstofarmer water de bak in moeten blazen (waardoor je niet zou verwachten dat daar een overschot uit vrij zou komen), dan andersom. Hoofdverdachte is denk ik wat @svl zegt, lucht aanzuigen.

Op welke manier meet jij de zuurstofverzadiging? En voeg je CO2 toe? --> In dat laatste geval neem ik aan dat je niet het filter de evt rondzwevende luchtbelletjes laat opnemen.
 
Nee , zuigt niks aan , zuurstof meet ik met een hach lange HQ.. LDO , die meting zit wel goed 😉
Morgens is het beduidend minder (komt nog wel wat uit bij kantelen)
Ik voeg wat co2 toe , niet gek veel .
Misschien toch maar eens een ander filter aansluiten (alleen hebben die een andere diameter)
Of kan het zijn dat ie teveel moeite moet doen om er water door te trekken ?
Zit veel blauw fijn schuim in nu .
 
Nee , zuigt niks aan , zuurstof meet ik met een hach lange HQ.. LDO , die meting zit wel goed 😉
Morgens is het beduidend minder (komt nog wel wat uit bij kantelen)
Ik voeg wat co2 toe , niet gek veel .
Misschien toch maar eens een ander filter aansluiten (alleen hebben die een andere diameter)
Of kan het zijn dat ie teveel moeite moet doen om er water door te trekken ?
Zit veel blauw fijn schuim in nu .
De lucht moet ergens vandaan komen lijkt me...
Ik kan me overigens niet voorstellen dat dit fenomeen voorkomt door de saturatie. Hij zal ergens extra lucht vandaan halen
 
Net nog wat aan bezig geweest .
Volgens mij zat het in de grijze 16/22 slang .
Zag nog een originele eheim slang liggen in een hoekje en die is op de invoer van de filter gezet .
Die slang is dikker en past beter en kan je met de wartel ook tegendraaien , bij die grijze slangen ging die er los overheen .
Gelijk ook maar een co2 reactor achtergehongen , als ie dan nog lucht spuwt , dan komt het daar in en niet in de bak en is de stroming ook wat minder .
 
Net nog wat aan bezig geweest .
Volgens mij zat het in de grijze 16/22 slang .
Zag nog een originele eheim slang liggen in een hoekje en die is op de invoer van de filter gezet .
Die slang is dikker en past beter en kan je met de wartel ook tegendraaien , bij die grijze slangen ging die er los overheen .
Gelijk ook maar een co2 reactor achtergehongen , als ie dan nog lucht spuwt , dan komt het daar in en niet in de bak en is de stroming ook wat minder .
Hoewel lucht niet echt goed voor de pomp, het rendement en stroomgebruik is 😀
 
Vergeten te melden , zat dus echt in de aanvoerslang naar de filter , nadien geen problemen meer mee gehad .
 

Terug
Bovenaan