Wat is er nieuw

Buitenfilter

• Onderwerp starter Onderwerp starter aqua1992
  • Startdatum Startdatum
A

aqua1992

Guest
Goedenacht allemaal,

Ik ben van plan om mijn interne filter van Juwel uit mijn bak te 'slopen' en om een extern filter aan te schaffen.

Nu heb ik een aantal vragen.

Het interne filter wil ik eruit halen met zo'n plamuur mesje of hoe het ook heet. Als het goed is kan ik hem zo achter het filter schuiven en hem er dan voorzichtig uithalen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dan is de tweede vraag: mijn aquarium staat tegen de muur. Het is een bak van 240 liter dus verplaatsen gaat niet. Er is wel wat ruimte tussen de muur en het aquarium dus een slang past erachter. Levert het feit dat ik niet echt achter het aquarium kan problemen op met het installeren van het externe filter?

En dan de derde vraag: mijn bak is volledig ingedraaid (zo'n 2 jaar). Dat geldt ook voor het filter. Hoe installeer ik op een veilige manier het externe filter zonder mijn aquarium te ontnemen van de nuttige bacteriën die zich hebben genesteld in mijn huidige filter?

Alvast bedankt voor jullie hulp 😛

Als je het goed wilt doen: filter plaatsen en intern een paar weken gewoon mee laten draaien.

Je bak heeft wel uitsparingen voor filterslangen/uitstroombuizen? Als je die erdoor kan wurmen vanaf de zijkant is het geen probleem. Anders zal je bak toch vd kant moeten om erbij te kunnen.

Zoals Albert al zegt beide laten draaien en na 4 weken de oude verwijderen.

Zelf zit ik in dezelfde situatie met mijn rio 125, deze staat tussen een kast en muur met achter het aquarium nog zo'n 20 cm ruimte.
Afgelopen weekend de onderkast verbouwd zodat het filter en co2 goed staat. Zondag de leidingen doorgetrokken en alles aangesloten, de crystalprofi draait nu op half vermogen mee met het interne filter.

Qua uithalen van het interne filter, is het niet makkelijker en veiliger om ipv een plamuur/Stanley mes een lang flexible fileermes te gebruiken?

20170725_092342.jpg

Het interne filter wil ik eruit halen met zo'n plamuur mesje of hoe het ook heet. Als het goed is kan ik hem zo achter het filter schuiven en hem er dan voorzichtig uithalen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb het eruit gehaald met een pasje, was in 5 minuutjes klaar:juggle:😉

Ik heb afgelopen week mijn interne filter verwijderd, met gebruik van een lang Stanley mes is het klusje zo voor mekaar.
Afhankelijk of je reeds een achterwand in je aquarium zit ( bij mij was het wel het geval) dan kan je met het mes het beste beginnen aan de zijkant. Boveninzitten 2 kitdotten naast elkaar en aan de onderzijde nog 2 stuks.
Als je deze los hebt zitten hoef je enkel aan de achterzijde de 2 bovenste kitdotten los te snijden.zodra dit gedaan is kan je het filter vanzelf met beleid los trekken de onderste kitdotten aan de achterzijde gaan dan vanzelf los

Heb er gisteren nog een gedaan, ook een 240. Gewoon voorzichtig een plamuurmes erachter en daarna met een los breekmesje de kitresten eraf schrapen. Zo gebeurd.

Heb al gelezen hier op het forum dat er iemand het gedaan had met een lange ijzer draad en dan heen en weer schroeven/schuren tot dat je er bent.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan