Wat is er nieuw

Bulten en witte plekken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mieke91
  • Startdatum Startdatum
M

Mieke91

Guest
Hoi allemaal,

Het is even geleden dat ik hier een update geplaatst heb, maar nu heb ik hulp nodig. Sinds een week of twee heeft Eefje bulten gekregen en Tris wel erg veel witte plekken om van wengroei te zijn. Ik heb zelf afstrijkjes gemaakt, daarop kwam ik wel een paar wormpjes tegen maar geen bewegende, toen heb ik op aanraden van MissPoodle ze een week lang voer met knoflook gegeven, maar nu heeft Eefje nog meer bulten erbij, ook met wittig spul erop, en ik vind haar ook een beetje hangerig.

Ik zal vanavond proberen foto's te maken waar je meer op kunt zien, aangezien het nu veel te licht is om duidelijke foto's te maken, maar dit heb ik vorige week aan beeldmateriaal gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=yF5ljM2agmY

337814mieke91_0_82_imag0005.jpg

533797mieke91_0_82_imag0009.jpg

337465mieke91_0_82_imag0011.jpg

Wat ik graag zou willen weten, is wie het herkent. Wat zou het kunnen zijn? En vervolgens: hoe kan ik het beste behandelen?

Extra informatie: het zit niet alleen op de plek van de wen, maar bij Eefje ook op de schubben en Tris heeft iets soortgelijks in de vinnen. Ik heb ze nog niet zien schuren. Voor zover ik heb gezien eten ze nog wel goed.

Google eens op "chilodonella goudvis". Lijkt dit erop?

Nee, maar ik kreeg ook vooral de fotos van dit topic. Heb jij een goede link?

Mag ik opmerken,dat de bak ook niet zo proper is?
En die plant in en potje,ook niet zo helder.

Nog even beter gegoogled: ik kreeg plaatjes met vissen met witte pluisjes, dat lijkt op wat Tris heeft.

De waarden zijn goed, wat je ziet is alg, daar is niks mis mee.

Okey, zoals beloofd foto's.

Eefje:
467537mieke91_0_82_img_6179.jpg

498935mieke91_0_82_img_6186.jpg

833442mieke91_0_82_img_6211.jpg

Tris:
226645mieke91_0_82_img_6181.jpg

Bij Tris zou het ook wengroei kunnen zijn, ware het niet dat hij het ook een beetje in zijn vinnen heeft...

Bij Eefje lijken het wel kankergezwelletjes ofzo. En bij Tris denk ik iets van irritatie door het een of ander.

Ja maar die plekjes bij eefje zijn wel pluizig en er komt ook witte aanslag op. Het lijkt alsof de schub zelf opgezwollen is.

Een bacteriele infectie? Die bulten veroorzaakt.

Zoals ik ook al eerder zei, er valt eigenlijk niet zo heel veel over te zeggen zo.
Zonder afstrijkje heb je geen duidelijkheid en kun je geen dingen wegstrepen van het lijstje met mogelijkheden 😉

Wat is het lijstje met mogelijkheden? Dan weet ik waar ik naar moet kijken als ik een afstrijkje maak.

Je kan het beste gewoon op de meest voorkomende letten: huidworm, kieuwworm, chilodonella en trichodina. Costia is ook een veel voorkomende, maar dat zit er in dit geval denk ik niet op.

Okey, ik heb net een afstrijkje gemaakt. Het schrapen lukte niet zo goed als ik had gewild, maar wat ik wel had, heb ik bekeken.
Ik heb een of twee beestjes gezien die leken op kieuwwormen/huidwormen en een ding dat wel iets weg had van chilodonella. Niets bewoog.

Hmm over het algemeen bewegen parasieten wel, maar goed, misschien nu even niet 😀 Normaal gesproken als er zo weinig parasieten op zitten hebben de vissen daar niet zo veel last van.

Lukte het afstrijkje gewoon niet of zit er weinig slijm op de vissen?
Als er weinig slijm op de vissen zit, dan kan het zijn dat het al een redelijke parasietuitbraak is en dat verklaard dat je zo weinig parasieten ziet onder de microscoop. (met weinig slijm zie je ook minder parasieten omdat die dan goed vast zitten)

(bij een beginnende parasiet-uitbraak wordt de slijmhuid vaak eerst dikker, om de parasieten proberen af te schudden en bij een gevorderde parasiet-uitbraak wordt de slijmhuid minder)

Ik denk niet dat hier sprake is van ziekte.
Als ik zo naar je vissen kijk zijn ze flink gegroeid. Het feit dat ze hangerig zijn kan komen doordat ze erg lange vinnen hebben die naar beneden hangen. Die bultjes zijn idd(goedaardige) gezwellen. Kan door verkeerde voeding komen maar ook door ouderdom of een lichte vergroeiing( aan het laatste denk ik, is buiten jouw schuld hoor! Zo te zien verzorg je ze perfect!)Bij Tris zie ik veel (onschuldige) wengroei. Daar worden ze ook hangerig van. Tris heeft wel erg rode vinnen. Kan door ouderdom of lange staart of vergroeiing komen maar ook door een korte nitrietpiek of iets dergelijks.

Misschien een rare gedachte van mij: maar hoe oud zijn die steentjes? Geven deze niet langzaam af?
Ik zou ze er eigenlijk uithalen. Kan een hoop vuil( zowel zichtbaar als onzichtbaar) tussen gaan zitten.

En staat je aquarium in de zon een aantal uren per dag?

Eigenlijk zie ik vooral grote oude licht vergroeide vissen die goed gegroeid zijn sinds je ze hebt! 😉 Dit is eigenlijk hoe 'lage' 'kwaliteit' visjes eruit komen te zien als ze uitgroeien.

Die rode vinnen kunnen ook komen doordat er aderverstoppingen zijn of dat het hart niet genoeg kracht heeft op het bloed goed rond te pompen door die lange vinnen?
Dit zie je namelijk vaak bij oude vissen met lange vinnen.

@MissPoodle: De vorige keer dat ik afstrijkjes maakte lukte het wel goed, maar deze keer bleef Eefje niet lang genoeg in de handen van mijn man liggen zodat ik goed kon schrapen. Vandaar dat het afstrijkje niet zo goed lukte.

Ze zitten nu met zeven vissen op 625 liter, ik ververs elke week 50% van het water, het aquarium staat inderdaad soms wel een paar uur per dag in de zon (ligt aan het weer, het aquarium staat niet bij het raam maar als ik de gordijnen niet naar beneden doe kan de zon het aquarium wel bereiken) en ik heb de lamp aan van 12 tot 10.

De steentjes zijn misschien twee jaar oud, ik wil geen bare bottom bak en dit is maar een superdun laagje, niet eens genoeg om de bodem helemaal te bedekken. Het is aquariumgrind, dat is er toch juist voor gemaakt om in water te liggen?

Tris heeft inderdaad last van zn lange vinnen. Die zijn inderdaad erg rood, maar hij heeft altijd wel gehad dat als ze eenmaal rood waren van iets dat dat nauwelijks weer wegtrok. Daar maak ik me dus niet zo heel erg zorgen om.

En de oudste, Bob, (die overigens niks mankeert haha), hebben we nu vier jaar. Dat is toch helemaal nog niet oud voor sluiers? Ze zijn inderdaad wel flink gegroeid, daar ben ik stiekem best een beetje trots op haha.

Als ik dit allemaal zo bij elkaar combineer denk ik dat er twee mogelijkheden zijn:
1. Niks doen en even aankijken.
2. Behandelen met Sera Omnipur, dat tegen de meeste dingen die het zou kunnen zijn helpt.

Nooit gaan behandelen voordat je bewijs hebt voor welke ziekte dan ook.
Ik zou het idd aankijken en eventueel een lichte dosering zout in het water doen ten behoeve van de slijmlaag.
4 jaar is best oud voor een sluierstaart hoor. Zelden worden ze bijv. 8-10 jaar.
Oud aquariumgrind met een felle kleur kan na een tijdje vervagen en loskomen heb het zelf ervaren toen ik het had. Maar hoeft geen probleem in jouw geval te zijn.

Hoeveel zout zou je toevoegen dan?

3 gram zout per liter water zou ik doen. Gedurende 2-4 weken.

Hmm.. ik twijfel toch hoor. Sommige parasieten vinden het juist ook fijn als het zout is. Ik heb de neiging om toch Omnipur te pakken om zeker te weten dat we straks niet te laat zijn met iets. Daar neigt mijn man de hele tijd al naar...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan