Wat is er nieuw

C02 en skimmer

  • Onderwerp starter Onderwerp starter BUX
  • Startdatum Startdatum

BUX

Active member
Lid geworden
2 november 2023
Berichten
35
Leeftijd
41
Hallo,

Op mijn eheim vision 240 heb ik een skimmer die constant draait.
Ik zit op ongeveer 160 bubbels per minuut, mijn dropchecker kleurt bij de start van mijn verlichting nog niet perfect groen (appelblauwzeegroen) maar pas als de verlichting een goede 2 uur brandt.

Uiteraard is het de bedoeling dat de dropchecker de juiste kleur heeft bij begin en einde van de verlichting.

Ik denk dat als ik meer co2 ga toevoegen dat ik uiteindelijk op geel zou uitkomen. Probleem is dat mijn co2 al 3 uur op voorhand voor de verlichting start, in de bak gaat.

De uitlaat van mijn filter komt uit in de middelste waterkolom zodat de skimmer juist de oppervlakte wat doet laat bewegen.

Wat kan ik doen om de dropchecker stabiel te houden? Ik heb het gevoel omdat de skimmer dag en nacht aanstaat dat deze veel CO2 verdrijft als de verlichting uit is. De skimmer is van eheim en staat op de minimum.

Zet ik de skimmer 's nachts uit zodat er minder co2 verdreven wordt? (En dan met schakelblok samen op de verlichting zetten?)
Mag ik de co2 nog vroeger laten starten, bijvoorbeeld 4 uur op voorhand?
Of moet ik toch nog meer co2 bijdoen?
 
Is 24/7 nodig dan en is bv 2 keer 1 uur niet genoeg voor de skimmer?
 
Voor mij is het allemaal goed zolang mijn dropchecker constant blijft en ik geen te dikke kaamlaag heb.

Dus 2 keer 1 uur per dag proberen? En wanneer dan? Of maakt dat weinig uit? Dan zet ik hem wel op een tijdsblok
 
Welke techniek gebruik je om de CO2 op te lossen en te verspreiden in je bak?
En het maakt niets uit dat in de nacht de skimmer de CO2 uit de bak verdrijft; planten gebruiken geen CO2 zonder belichting
 
Voor mij is het allemaal goed zolang mijn dropchecker constant blijft en ik geen te dikke kaamlaag heb.

Dus 2 keer 1 uur per dag proberen? En wanneer dan? Of maakt dat weinig uit? Dan zet ik hem wel op een tijdsblok
Ik heb hem in de ochtend en de avond een uurtje aan. Als je echt een dikke kaamlaag hebt dan zou je kunnen kijken wat de oorzaak is.
 
Welke techniek gebruik je om de CO2 op te lossen en te verspreiden in je bak?
En het maakt niets uit dat in de nacht de skimmer de CO2 uit de bak verdrijft; planten gebruiken geen CO2 zonder belichting
C02 atomiser, maar mag ik dan 4 of 5 uur de Co2 op voorhand laten starten voor de verlichting aangaat?
 
Ik heb hem in de ochtend en de avond een uurtje aan. Als je echt een dikke kaamlaag hebt dan zou je kunnen kijken wat de oorzaak is.
Waarschijnlijk ivm opstart, draait nu een 2tal weken.
 
Ja dat zou kunnen want ik dacht dat de bak langer draaide.
 
C02 atomiser, maar mag ik dan 4 of 5 uur de Co2 op voorhand laten starten voor de verlichting aangaat?
Dat is geen probleem. Maar in de regel is dat wel erg lang.
Ik lees wel eens dat mensen 3 uur nodig hebben om op hun beoogde CO2 waarden te komen, maar nooit langer.
Heb je ergens geen lekje zitten? Want er is iets duidelijk niet in orde.
 
Ik heb mijn skimmer 2 keer per dag 15 min aan en dat is voldoende. Overigens; Het gedoe met een schommelende CO2 is voor mij de reden dat ik binnenkort overstap op een PH controller.
 
Dat is geen probleem. Maar in de regel is dat wel erg lang.
Ik lees wel eens dat mensen 3 uur nodig hebben om op hun beoogde CO2 waarden te komen, maar nooit langer.
Heb je ergens geen lekje zitten? Want er is iets duidelijk niet in orde.
Ik heb overal water met zeep op gespoten om te zien of ik nergens bellen zag, dus ik ga er vanuit dat ik geen lek heb.
Ik heb ook een stromingspomp, misschien moet ik die nog iets lager zetten maar het wateroppervlak is nu amper in beweging.
 
Dat is geen probleem. Maar in de regel is dat wel erg lang.
Ik lees wel eens dat mensen 3 uur nodig hebben om op hun beoogde CO2 waarden te komen, maar nooit langer.
Heb je ergens geen lekje zitten? Want er is iets duidelijk niet in orde.
Als ik de helft ververs is er ook max 3 uur nodig.
 
Ik bedenk nu net iets.
In verband met opstart sta ik nog niet op de volledige duurtijd van de verlichting, ik bouw het langzaam op, voor de volledige duurtijd zal er nog 1:30 a 2 uur bijkomen waardoor er ook meer co2 in de bak zal komen.

Ik heb nu het gevoel dat ik teveel C02 verlies vanaf dat de verlichting uitgaat tot 's morgens waardoor ik met 3 uur op voorhand c02 toevoegen niet toekom, nochtans is rimpeling van het wateroppervlak rustig. Ik kan proberen om de stromingspomp iets lager te zetten ofwel de stromingspomp alleen opzetten als de C02 start en uitzetten als de C02 uitgaat ivm C02 en voedingsstoffen genoeg rond te pompen
 
Hoe bedoel je meer co2 in de bak als het licht iets langer brandt?
 
Zou het kunnen dat:

Mijn verlichting start om 13u dit is een opkomstsimulatie en om 13u 30 staat de lamp het sterkst branden tot 19u en dan gaat ze gedimd uit om 19u30.
Uiteindelijk zal er gedimd worden tot 22u. Dan is de tussenpauze s'nachts minder en zal ik misschien vlugger op de mooie groene waarde zitten van de dropchecker bij de start 's morgens?

Reden waarom ik start met niet te lange verlichting is een artikel dat ik las op aquascape blog van Gilles.
 
Meten is weten:

Ook ik maak gebruik van een skimmer (OASE CrystalSkim 600), deze staat dagelijks 3 keer gedurende 15 minuten aan (10, 16 en 22 uur) op de hoogste stand.
Mijn PH staat ingesteld op 6.9 met een hysteresis van 0.01 (dus een theoretische variatie tussen de 6.89 en 6.91).
Een CO2-reactor ijlt altijd nog even na (vanwege nog niet opgeloste CO2) vandaar je meestal een iets lagere laagste waarde ziet, idem een kleine iets hogere hoogste waarde omdat het altijd even duurt voordat CO2 wordt toegevoegd


In onderstaande meting:
  • Groen = de gemeten PH
  • Geel = de gewenste PH
  • Rood (zelf toegevoegd aan grafiek) = tijd dat skimmer gedurende 15 minuten aan staat
  • Blauw (zelf toegevoegd aan grafiek) = dit zou het verloop van de PH zijn geweest als de skimmer niet aan was geweest

Als de skimmer NIET aan was geweest zou de PH-controller gezien de trend pas rond 16:37 zijn begonnen met CO2 toevoegen (bovengrens 6.91 bereikt), zie blauwe ingetekende lijn.
Omdat de skimmer aan stond (zie rode ingetekende lijn) wordt er eerder om 16:25 al begonnen met CO2 toevoegen.

Opmerking:
Dat de PH waarde lijkt de dalen op het moment dat de skimmer aan staat kan natuurlijk niet, dit komt omdat een PH-probe erg gevoelig* is voor variatie in stroming maar is in dit geval te verwaarloosbaar, de meting hersteld zich n.v.v.t.
*daarom moet je de PH-probe altijd enige tijd stil in de referentie(buffer)-vloeistof houden bij kalibratie PH-controller.

Conclusie:
Een skimmer geeft CO2 verlies.
Uit ervaring weet ik dat ook een streamer (ook al is deze gepositioneerd zodat oppervlakte niet zichtbaar in beweging is) ook een duidelijk meetbaar CO2 verlies geeft.

Advies:
laat skimmer niet langer aan staan dan noodzakelijk bij CO2 toevoeging.



Skimmer en PH.jpg

PH controller.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn PH staat ingesteld op 6.9 met een hysteresis van 0.01
Ik ben geen techneut maar ik heb weleens gelezen dat je beter 0,05 kan doen want anders slaat de controller telkens aan en uit met eerdere slijtage aan de onderdelen zover ik begreep. Ik heb hem ook op 0.05 staan.
 
heb weleens gelezen dat je beter 0,05 kan doen want anders slaat de controller telkens aan en uit met eerdere slijtage aan de onderdelen
Dat is inderdaad een afweging, ik vind tot max 12 aan/uit schakelingen van magneetventiel per etmaal acceptabel bij een hysteresis van 0.01 PH.
Deze nauwkeurigheid doe ik enkel op basis omdat het technisch kan met een eigenbouw PH-controller, niet omdat het echt nodig is.

Mijn huidige Aqua-Noa magneetventielen draaien al meerdere jaren, zeker al 5 jaar
Heb wel 2e PH-controller (Milwauki MC122 / probe ERH-AQ1) met een 2e magneetventiel (in serie met 1e magneetventiel) enkel ter beveiliging te lage PH (<6.8) waarden, daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn.

Node-Red PH controller Dashboard

Heb overigens ook wel eens gedraaid met een hysteresis van 0.005 PH, te veel schakelmomenten
 
Laatst bewerkt:
Meten is weten:

Ook ik maak gebruik van een skimmer (OASE CrystalSkim 600), deze staat dagelijks 3 keer gedurende 15 minuten aan (10, 16 en 22 uur) op de hoogste stand.
Mijn PH staat ingesteld op 6.9 met een hysteresis van 0.01 (dus een theoretische variatie tussen de 6.89 en 6.91).
Een CO2-reactor ijlt altijd nog even na (vanwege nog niet opgeloste CO2) vandaar je meestal een iets lagere laagste waarde ziet, idem een kleine iets hogere hoogste waarde omdat het altijd even duurt voordat CO2 wordt toegevoegd


In onderstaande meting:
  • Groen = de gemeten PH
  • Geel = de gewenste PH
  • Rood (zelf toegevoegd aan grafiek) = tijd dat skimmer gedurende 15 minuten aan staat
  • Blauw (zelf toegevoegd aan grafiek) = dit zou het verloop van de PH zijn geweest als de skimmer niet aan was geweest

Als de skimmer NIET aan was geweest zou de PH-controller gezien de trend pas rond 16:37 zijn begonnen met CO2 toevoegen (bovengrens 6.91 bereikt), zie blauwe ingetekende lijn.
Omdat de skimmer aan stond (zie rode ingetekende lijn) wordt er eerder om 16:25 al begonnen met CO2 toevoegen.

Opmerking:
Dat de PH waarde lijkt de dalen op het moment dat de skimmer aan staat kan natuurlijk niet, dit komt omdat een PH-probe erg gevoelig* is voor variatie in stroming maar is in dit geval te verwaarloosbaar, de meting hersteld zich n.v.v.t.
*daarom moet je de PH-probe altijd enige tijd stil in de referentie(buffer)-vloeistof houden bij kalibratie PH-controller.

Conclusie:
Een skimmer geeft CO2 verlies.
Uit ervaring weet ik dat ook een streamer (ook al is deze gepositioneerd zodat oppervlakte niet zichtbaar in beweging is) ook een duidelijk meetbaar CO2 verlies geeft.

Advies:
laat skimmer niet langer aan staan dan noodzakelijk bij CO2 toevoeging.
 
Bedankt voor de reacties,

Ik heb gisteren na de verlichting de skimmer uitgezet en blijkt dat ik bij de start van de verlichting de volgende dag nu wat teveel C02 heb. Dus het probleem bij mij was omdat de skimmer constant draaide, er teveel C02 verlies was en aanzienlijk, zelfs met 3 uur op voorhand injectie kwm ik niet op groene kleur in de dropchecker. Dropchecker gaat nu zelfs naar gele kleur.

Ik ga nu mijn skimmer op tijdsblok laten schakelen en een 3 tal keer 15 min laten draaien, ik heb geen ph controller. (Ik twijfel er wel over).
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan