C02 reactor


sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Berichten
657
Locatie
Zevenhuizen, Groningen
Ik had een vraag. Ik ben van plan een co2 reactor te maken. Zie de foto wat ik in gedachten had. Ik wil hier bioballen in doen om de c02 in kleine belletjes te splitsen en door water van boven in te voeren zo de co2 laten opnemen in het water.

Eerste vraag: is dit een goede oplossing?

Tweede vraag: kan ik deze voor het filter zetten of is dit geen goed idee?
IMG_20210301_163848.jpg
 
Ik zou 'm na het filter plaatsen inderdaad. Je gekozen reactor ziet er wat klein uit; het kan zijn dat je daardoor wat debiet gaat inleveren. Een aantal leden hier, ikzelf niet, hebben zelf een cerges reactor gemaakt, die kunnen je vast van goed advies voorzien.
 
Ik zou 'm na het filter plaatsen inderdaad. Je gekozen reactor ziet er wat klein uit; het kan zijn dat je daardoor wat debiet gaat inleveren. Een aantal leden hier, ikzelf niet, hebben zelf een cerges reactor gemaakt, die kunnen je vast van goed advies voorzien.
dank voor je reactie het is een 50 mm doorsnee buis van +/- 35 cm hoogte lijkt mij een prima formaat of zou die nog groter moeten?
 
Als je een reactor maakt moet je ook letten op de doorstroom. Als die te sterk is zullen de co2 bellen niet in je reactor blijven zitten maar direct met de flow uit je reactor stromen. Daarom is het misschien beter je reactor met een grotere diameter te maken waardoor de doorstroming kleiner wordt. Ik zou zelf halverwege de buis de CO2 toevoegen ivm de uitstroom
 
Als je een reactor maakt moet je ook letten op de doorstroom. Als die te sterk is zullen de co2 bellen niet in je reactor blijven zitten maar direct met de flow uit je reactor stromen. Daarom is het misschien beter je reactor met een grotere diameter te maken waardoor de doorstroming kleiner wordt. Ik zou zelf halverwege de buis de CO2 toevoegen ivm de uitstroom
Daarom dacht ik bovenin invoegen en dan met bioballs de co2 verkleinen door de stroming
 
zit er ook nog mee moet de CO2 bovenin ingevoerd worden of beter aan de onderzijde?
Ik zou de water toevoer en de CO2 boven toevoegen en de afvoer aan de onderkant plaatsen.
De CO2 komt met de wateraanvoer boven binnen en het gas wil boven blijven totdat het is opgelost.
Zodra de CO2 opgelost is wordt het via de waterafvoer aan de onderzijde meegevoerd naar je aquarium.
Je ziet dus geen CO2 bubbels of mist in je aquarium omdat deze volledig is opgelost.
 
Daarom dacht ik bovenin invoegen en dan met bioballs de co2 verkleinen door de stroming
Dat kan ook alleen moet je dan de Co2 slang 10 cm in je reactor steken zodat je de bellen kan tellen om hem af te stellen, en te zien of er Co2 in je reactor kom.
 
Dat kan ook alleen moet je dan de Co2 slang 10 cm in je reactor steken zodat je de bellen kan tellen om hem af te stellen, en te zien of er Co2 in je reactor kom.
Er zit een bellenteller tussen dus dat is niet nodig. Ik krijg morgen een doorzichtige buis van 1 meter binnen deze zal ik op +/- 40 cm zagen en vullen met bioballs en dan kijken of het werkt als ik het water er van boven in laat stromen en de co2 ook bovenin dat het meegevoerd wordt met het water en dan afbreekt door de bioballs en zo de co2 oplost mocht het niet werken stap ik gewoon weer over op mijn inline diffuser 😅
 
Hier een filmpje hoe mijn reactor eruit ziet.
Vergelijkbaar, maar met de CO2 uitvoer in het midden. Stroming gaat van boven naar beneden.
Neem niet een te dikke buis, als je flow te laag is gaat je CO2 bovenin de reactor hangen.

 
Hier een filmpje hoe mijn reactor eruit ziet.
Vergelijkbaar, maar met de CO2 uitvoer in het midden. Stroming gaat van boven naar beneden.
Neem niet een te dikke buis, als je flow te laag is gaat je CO2 bovenin de reactor hangen.


bedankt voor de tip, ik gebruik een 50 mm diameter buis met 2,6 mm wanddikte. vraag me alleen nog af hoelang ik deze buis zou maken. heb hem nu op 45 cm en vind dit zelf wat te lang.
 
bedankt voor de tip, ik gebruik een 50 mm diameter buis met 2,6 mm wanddikte. vraag me alleen nog af hoelang ik deze buis zou maken. heb hem nu op 45 cm en vind dit zelf wat te lang.
Beter te lang dan te kort, ik zou niet korter gaan dan 45cm
 
wat voor filter heb je ervoor staan en wordt je uitstroom erg minder?
Ik heb een Oase Biomaster 250. En merk eigenlijk geen verschil. Wel heb ik 20mm slangpilaren gebruikt voor de 16/22 slang. Met wat vaseline en de slang een beetje opwarmen gaat dat best. Maar de doorstroom is veel beter dan met 16mm slangpilaren.
 
Ik heb een Oase Biomaster 250. En merk eigenlijk geen verschil. Wel heb ik 20mm slangpilaren gebruikt voor de 16/22 slang. Met wat vaseline en de slang een beetje opwarmen gaat dat best. Maar de doorstroom is veel beter dan met 16mm slangpilaren.
ik zet er een JBL e902 voor. De binnenmaat van de slangen is 12, heb hier ook de buizen voor maar mocht dit niet werken bouw ik alles om naar 20 of zelfs 25. had alles al aangeschaft en bedacht me toen later dat het beter was geweest iets dikkere buis te nemen. het zou verder geen problemen moeten opleveren omdat de slangmaat hetzelfde is. we gaan het zien :)
 
Hier een filmpje hoe mijn reactor eruit ziet.
Vergelijkbaar, maar met de CO2 uitvoer in het midden. Stroming gaat van boven naar beneden.
Neem niet een te dikke buis, als je flow te laag is gaat je CO2 bovenin de reactor hangen.


Ik ben juist voor zo breed als mogelijk gegaan om de flow zo laag mogelijk om de contact tijd zo groot mogelijk te maken
 
Ik ben juist voor zo breed als mogelijk gegaan om de flow zo laag mogelijk om de contact tijd zo groot mogelijk te maken
ik denk dat ik er een try en error projectje van maak. De boven en onderzijde kan ik loskoppelen en daartussen kan ik wat gaan spelen met verschillende maten en zal eens kijken wat het grootste effect gaat opleveren.
 
ik denk dat ik er een try en error projectje van maak. De boven en onderzijde kan ik loskoppelen en daartussen kan ik wat gaan spelen met verschillende maten en zal eens kijken wat het grootste effect gaat opleveren.
Is het ook wel, maar als je de reactor in een gesloten kast plaatst en er niet naast ligt met je hoofd valt het geluid van een CO2 bubbel in je reactor reuze mee
 
Is het ook wel, maar als je de reactor in een gesloten kast plaatst en er niet naast ligt met je hoofd valt het geluid van een CO2 bubbel in je reactor reuze mee

ik krijg volgende week waarschijnlijk het aquarium binnen, de nieuwe lijn van aquatlantis geen idee of de achterkant dicht is maar volgens mij wel. de andere lijnen zijn allemaal dicht dacht ik. dus het geluid zal wel meevallen.
 

Terug
Bovenaan