C02 van Ali


Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Berichten
199
Leeftijd
35
Goedemiddag, mijn zelfgemaakte bio c02 werkt prima, dit wil ik blijven gebruiken. Ik blijf alleen het omgekeerde bakje storend vinden. Bij Ali verkopen ze mooie setjes met drukregelaar. Nou ben ik zelf niet zo n fan van electrische aansluitingen zonder CE keurmerk. Zijn er ook bio co2 systeempjes zonder electronica?
 
Wat is het elektrische deel. Gaat het alleen om een ventiel of zit er meer op.
 
Excuus, de verkeerde link. Ik zal zo als ik thuis ben de juiste posten.
 
Raar zeg,ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Gewoon de link plaatsen werkt blijkbaar niet. Zijn er nog meer manieren?
 
Kan het zijn dat je 2 dingen door elkaar haalt?
Bio-co2 werkt met gist en suiker. Dat is niet af te sluiten. Veel mensen gebruiken het met een omgekeerd bakje maar er zijn meer mogelijkheden.

DIY-co2 is een andere vorm van zelf co2 produceren. Met citroenzuur en ik dacht baking soda. Daarvoor kan je die dingen van aliexpress gebruiken uit je link.
Maar dat is dus niet met gist en suiker.
 
Raar zeg,ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Gewoon de link plaatsen werkt blijkbaar niet. Zijn er nog meer manieren?


Wanneer je de Windows 10 Edge Browser gebruikt:

Ga naar de Aliexpress pagina waar het bedoelde artikel opstaat. Klik in je browser op de drie kleine puntjes rechtsboven. Klik op "delen". Klik dan op het blauwe blokje "koppeling kopiëren". Let er even op dat er daadwerkelijk "gekopiëerd" opstaat. Want soms werkt dat niet in een keer. Dan kan je middels "plakken" hier de URL plaatsen.
 
Ach excuus, ik wist niet dat de andere methode niet onder bio co2 valt. Ik wil inderdaad de citroenzuur versie proberen. Bij de gistmethode moet ik de flessen warmhouden door een bak water met thermostaat. Bak staat in mijn vakantiehuisje waar het vaak vrij koud is, dit schijnt met citroenzuur dan weer niet nodig te zijn.

Poging tot link verzenden via de PC:
 
Pakket A, B en C lijkt me zonder electronica ( ik zie geen stekkertje of de afbeelding). Vanaf D staat de stekker er wel bij, als ik me niet vergis is dat voor de bellenteller. Als ik dan pakket C neem, is het dan compleet genoeg? Zou het rotzooi zijn of wel kunnen voldoen?
 
Ik heb niet zo lang geleden deze gekocht en (zonder het magneetventiel) getest. Werkt perfect, alleen op mijn bak was de unit in 48 uur uitgewerkt.........

Afsluiten werkt prima en het magneetventiel wat erbij zit en de adapter zien er prima uit, dus over dit stukje van het elektrisch deel zou ik mij niet druk maken als ik jou was. Anders koop je een europees magneetventiel met voeding, maar ik denk echt niet dat dit nodig is, gelet op wat ik gezien heb.

Voor wat details, zie mijn Akva foto album als ik het goed zeg.
 
Ok dank je wel, ik bestel het hele set. Mocht ik het niet vertrouwen laat ik het elektrische er gewoon af
 
Ok dank je wel, ik bestel het hele set. Mocht ik het niet vertrouwen laat ik het elektrische er gewoon af

als je bij de set de spanning van het ventiel afhaalt dan heb je geen co2 meer naar je aquarium. Je Kan dus niet zo maar de spanning van je ventiel afhalen. Indien jenhet electra deel niet vertrouwd bestel dan zonder
 
als je bij de set de spanning van het ventiel afhaalt dan heb je geen co2 meer naar je aquarium. Je Kan dus niet zo maar de spanning van je ventiel afhalen. Indien jenhet electra deel niet vertrouwd bestel dan zonder

Maar je kan wel het magneetventiel niet monteren en dan werkt het weer prima
 
Maar je kan wel het magneetventiel niet monteren en dan werkt het weer prima

dat is normaal inderdaad geen probleem omdat die dan tussen je slangen zit. Hier zit die alleen met een pijpje in je reg. Of dit zo is aan te passen kan je niet goed zien
 
Raar zeg,ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Gewoon de link plaatsen werkt blijkbaar niet. Zijn er nog meer manieren?
Pakket A, B en C lijkt me zonder electronica ( ik zie geen stekkertje of de afbeelding). Vanaf D staat de stekker er wel bij, als ik me niet vergis is dat voor de bellenteller. Als ik dan pakket C neem, is het dan compleet genoeg? Zou het rotzooi zijn of wel kunnen voldoen?
Spanning is voor het magneetventiel.
 
Dus als ik het goed begrijp is het magneetventiel electronisch, maar die kan ik er tussenuit laten? @sschot Het werkt dus naar behoren?
 
Een magneet ventiel is er alleen om via een tijdklok van b.v.de Action de Co2 aan of uit te zetten een eenvoudige aan en uit klep met 1 stekker.
 
Top! Bedankt voor de info allemaal:)
 
Besteld. En nu maar wachten....
 
Zonder het magneetventiel, dat zou betekenen dat ik het handmatig aan en uit moet draaien? C02 kan toch niet doorlopen snachts, of zie ik iets over het hoofd?
 
Als je de dosering (aantal bellen) slim kiest en je laat de CO2 24 uur doorlopen, dan is je CO2 veel stabieler. Het is niet het meest gebruikelijke en toegepaste, maar het KAN absoluut wel. Uitschakelen via tijdschakelklok kan natuurlijk ook, en door een controller aansturen is het mooiste, vind ik
 
Pakket A, B en C lijkt me zonder electronica ( ik zie geen stekkertje of de afbeelding). Vanaf D staat de stekker er wel bij, als ik me niet vergis is dat voor de bellenteller. Als ik dan pakket C neem, is het dan compleet genoeg? Zou het rotzooi zijn of wel kunnen voldoen?
Pakket A, B en C zijn inderdaad zonder elektronica. Vanaf D is het wel met elektronica en wel het magneetventiel. Dit gebruik je om de CO2 toevoer te stoppen. Met een tijdschakelaar, zoals hierboven ook besproken, kan de CO2 toegevoegd worden op vooraf ingestelde momenten van de dag. Ik doe dit zelf 1 uur voor het licht aan gaat en 1,5 uur voor het licht uitgaat zet ik de CO2 weer uit.

Op jouw vraag of het rotzooi is wel kunnen voldoen durf ik wel te zeggen dat het zou kunnen voldoen. Ik heb op het forum hier al vaker dit setje of iets vergelijkbaars voorbij zien komen waarbij gebruikers altijd aangaven dat het prettig werkt. Slechte ervaringen ben ik zelf nog niet tegen gekomen. :petjeaf:
 
Nou hij is binnen en voldoet inderdaad. Magneetventiel wordt wel goed warm. @sschot is dat bij jou ook? Citroenzuur poeder is nog niet binnen maar het ding werkt ook met het gistmengsel, al geeft de meter dan geen druk aan
 
Ik ben toch wel erg benieuwd hoe het nu met je setje gaat. Je gaf aan dat de meter geen druk aangaf, hoe is dat bijvoorbeeld momenteel?

Het is altijd interessant om dit soort projecten te volgen! :petjeaf:
Foto's zijn overigens ook altijd van harte welkom.
 
Dag @Hoogheid. Setje doet wat het moet doen, zo goed dat ik nog steeds het suiker/gistmengsel gebruik. Drukmeter functioneert ook, het overdrukventiel niet. Zou bij 4 bar moeten afblazen maar de druk loopt op tot 4,7. Hoger komt hij niet met dit mengsel dus geen probleem, de flessen kunnen het hebben. Voor de zekerheid trek ik het ventiel elke dag handmatig even open. Mogelijk moet ik hier wel wat op gaan verzinnen wanneer ik citroenzuur ga gebruiken.

Verder paste de aansluiting van de bellenteller niet op de plaats waar hij hoort bovenop het regelventiel. Ik heb het omgedraaid gemonteerd en het werkt nu prima. (Zie foto). Het magneetventiel wordt bloedheet maar schakeld het keurig aan/uit.

Kortom, ik ben tevreden. Plantjes groeien goed, garnalen en kreeftjes ook.
 
.
 

Bijlagen

  • 20200723_191028.jpg
    20200723_191028.jpg
    127.5 KB · Weergaven: 70
  • 20200723_191012.jpg
    20200723_191012.jpg
    126.4 KB · Weergaven: 68
  • 20200723_190959.jpg
    20200723_190959.jpg
    67.8 KB · Weergaven: 68
  • 20200723_190949.jpg
    20200723_190949.jpg
    58.4 KB · Weergaven: 66
Goed om te lezen dat je er zo tevreden over bent! Vreemd dat het overdruk ventiel niet werkt. Mogelijk werkt hij wel maar moet de druk hoger dan de aangegeven 4 bar zijn en slaat hij bijvoorbeeld wel af bij 5 bar. Het lijkt mij wel vervelend om op de lange termijn iedere dag het ventiel handmatig te moeten openen. En een magneetventiel dat erg heet wordt komt mij bekend voor. Ik heb verschillende magneetventielen gebruikt en de ene wordt nog heter dan de ander. Echter worden ze wel allemaal erg warm. Ook die van Dennerle of Colombo. Niks om je zorgen over te maken dus! :petjeaf:

Nog bedankt voor het maken en plaatsen van de foto's ook, erg leuk om zo te kunnen zien en volgen hoe het gaat!
 

Terug
Bovenaan