Wat is er nieuw

Cabomba en waterpest

• Onderwerp starter Onderwerp starter FCG
  • Startdatum Startdatum
F

FCG

Guest
Is het handig om Waterpest of Cabomba te plaatsen als je gebruikt maakt van EI?
Ik hoorde namelijk dat deze planten veel voedingstoffen uit het water halen, aangezien je met EI voedingstoffen toevoeg, vroeg ik mij dit af

Dat is geen probleem hoor. Ik volg ook de EI. Deze planten nemen ook nitraat en fosfaat op zoals alle planten maar dat zal geen of weinig invloed hebben op de EI.
Bij de EI hoef je daar dus geen rekening mee te houden.
Toevallig zie ik dat je ook uit de stad Grunn komt? Ik zit in Oosterhogebrug.

Alle planten nemen voeding op. Snelgroeiende uiteraard meer dan hun tragere collega's.
Planten met grote bladeren nemen doorgaans meer nitraat op.

Een flinke echinodorus zal meer nitraat vreten dan een bosje cabomba. 🙂

Maar al met al is het zeker niet zo dat je de hoeveelheid nitraat en fosfaat bij de EI daarvoor moet verhogen. Zoals Jurgen ook al zegt nemen alle planten het op en dat is ook de bedoeling want anders hoefden we het niet toe te voegen natuurlijk.
De genoemde planten kun je dus prima nemen als je dat zou willen.

Dat is dan net weer het voordeel van EI.
Het is gebaseerd op overdoseren.
Je doseert zo danig veel dat je nooit te weinig kan geven.
Daarom is de wekelijkse waterwissel heel belangrijk bij EI. Zo hou je de waterwaarden onder controle.
Zonder deze wissels zouden alle waarden beginnen pieken...

Nee, je hoeft idd niets extra te doseren. Gewoon aan uw schema houden ongeacht uw hoeveelheid planten. 🙂

Hoe zei die hollander dat weer?
elk nadeel hebt zijn voordeel? 😉

Ik heb een tijdje geleden vallisneria in mijn aquarium geplaatst. Zoals mijn eerdere ervaringen met deze plant, stierf deze vrij snel af, maar zag ik ook weer vrij snel nieuwe zijscheuten ontstaan. Op een gegeven moment waren ze zo'n 5-6 cm lang. Op dat moment heb ik er ook een bosje waterpest in gezet. Deze groeit als een gek. Niet normaal meer hoe snel deze groeit. Echter vanaf dat moment groeit mijn vallisneria helemaal niet meer. Staat gewoon stil.
Kan het zijn dat de waterpest alle voedingsstoffen verbruikt en er niets over blijft voor de andere planten,
Ik voeg dagelijks carbo en profito toe.

Idd, als meer planten = meer voeding.

Met EI heb je dit niet omdat je al maximaal doseert.
Maar met andere methodes moet je vaak uw bemestingspatroon aanpassen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan