Wat is er nieuw

Cabomba toppen worden wit

• Onderwerp starter Onderwerp starter Segamon
  • Startdatum Startdatum
S

Segamon

Guest
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Mijn groene Cabomba is sinds een paar dagen sommige van zijn toppen aan het verliezen, eerst worden ze wit en vallen zo uit elkaar als ik er aan kom.
Wel moet ik er bij zeggen dat de plant inmiddels zo groot is geworden dat die in de filteruitstroom is gegroeid.

Ik gebruik nog geen voedingstoffen omdat de planten in het begin erg hard groeiden, maar nu denk ik toch dat ik moet gaan bemesten.

Alle andere planten doen het nog steeds goed, ik hou mijn bak op 24 graden en mijn verlichting op 8 uur (is dit te kort?)

Zoals je al aangeeft bemest je niet en is er een bepaalde voedingsstoffen te kort.

Heb je toevallig een foto'tje van je Cabomba?

Ik kan vanwege software problemen even geen foto's meer oploaden vanaf mijn Gsm, dus helaas.

De onderkant van de Cabomba is wel nog mooi groen. maar richting de toppen vordt de kleur steeds lichter en aan het einde worden ze wit, Dit is niet bij alle toppen zo maar bij sommige.

Tijd voor de Easy Carbo?

Witte toppen kan een gevolg zijn van biogene ontkalking. Google hier eens op en vergelijk eens met jouw situatie

Denk dat het een kwestie van snoeien is want de rest is wel goed toch?!
De hoge toppen zitten waarschijnlijk te dicht op de verlichting en de directe stroming doet de rest.

Denk aan een tekort en/of indd biogene ontkalking (wat ook wweer door een tekort komt)

Te dicht op de verlichting en/of directe stroming lijkt me niet ik heb alzoveel cabomba aan en over het oppervlak gehad direct in de stroom dan zou ik dat toch ook hebben moeten gehad.

Daar heb je wel gelijk in Maurice.
Wou ook eens interessant doen 😉

Nee er zit geen aanslag op de plant, het is echt een verkleuring.

Mijn valisneria die in het begin nogal verslijmde doet het nu opeens heel goed.

het aquarium is (tot nu toe) nog algvrij.
Ik heb trouwens geen uitstroom-steentje.

Ik zal mijn waterwaardes even doorgeven.

PH= 7,6
KH= 6d
GH= 8d
NO2= 1 Mg
NO3= 25 Mg

C02 = op basis van Tetra tabel 3

Als er bewoners in de bak zitten mag je wel snel verversen met dat nitriet!

Ja dat was ik morgen al van plan, denk dat er een nitriet piek in mijn bak zit, ik heb 3 dagen geleden nog 30% water ververst.

volgens de strippentest en druppeltest zouden deze waarden nog aanvaardbaar zijn.

(het pijltje van de NO3 test staat nog altijd op safe) :S

Biogene ontkalking : dan komt er een wit laagje (kalk) op de planten te liggen. Kan te malen hebben met bemesting of belichting volgens mij.

Nitriet mag eigenlijk nooit meetbaar zijn.

Hoe meet je je nitriet? Als je met strips meet is dit niet heel betrouwbaar.
Volgens mij kunnen die witte toppen ook op een ijzer tekort duiden. Ijzer zit bijvoorbeeld in plantenvoeding als profito.

Lijkt me geen nitriet maar een gebrek aan ijzer. Als je snelgroeiende planten hebt, zoals Cabomba, zie je daar de verschijnselen het eerst. De andere planten die minder hard groeien krijgen later de verkleuring aan de top. De verkleuring aan de top zie je omdat de plant daar het hardste groeit. Gebruik je ook CO2 dan zie je het nog sneller.

Het gebrek aan ijzer kan je voorkomen door vaker water te verversen en af en toe wat plantenmest toe te voegen. Als je Profito gebruikt neem dan erg weinig en voorkom daarmee gelijk dat de groene algen het opeens goed gaan doen.
Voor wat de belichtingsduur betreft: acht uur is te kort. Veertien uur is beter. Kijk maar naar de natuurlijke verlichting overdag, dat is ( nu) ook ongeveer 14 uur.
Als je je bak te kort belicht krijg je ook algen. Wat roetachtige zwarte algen. De afstanden tussen de verschillende bladkransen (= internodien) worden dan ook groter. Planten hebben licht nodig en gaan dan " rekken" om bij dat licht te komen. Vaak worden ze aan de onderkant ook kaal en zitten er alleen aan de toppen nog bladeren.

Kijk eens op de site van aquariumbemesting.nl. Deze jongens hebben goede meststoffen voor weinig geld.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ja ik dacht ook al dat 8 uur verlichting te kort zou zijn, maar omdat het om een opstartende bak gaat wou ik niet meteen volle pull gaan met de verlichting.

Ik vermoedde al dat er een tekort was, maar wist niet waaraan.
Nu weet ik waar ik aan toe ben, bedankt! :thumbs:

Wat betreft de watertesters heb ik De strokentest van Tetra en de druppeltest van Tetra.
De Strokentest geeft maar hele lichte roze verkleuringen aan bij Nitriet die idd moeilijk te onderscheiden zijn. De druppeltest geeft bij de Nitriet waardes nog altijd het gele veld aan (dus goed) welke moet ik nou geloven? :S

Nog een vraagje wat betreft de Profito, mag deze ook worden toegevoegd in een bak met jonge guppy's? Heb namelijk sinds kort jonge visjes in mijn bak. :smitten:

Normaal is voor de meeste planten 8 a 9 uur wel voldoende hoor. Hier op het AF heb ik ook al meerdere malen gelezen dat dan 8 uur vaak voldoende is.
Natuurlijk hangt het ook af van welke plant het is en er zijn een aantal die meer of langer licht nodig hebben.
Zelf heb ik in al mijn bakken rond de 8 a 9 uur het licht aan en geen problemen verder.
Wel hou ik er rekening mee dat ik geen planten heb die erg veel licht vragen omdat ik ook drijvers gebruik.

Als je meer uren licht gaat geven dan zal de vraag naar voeding ook stijgen en dat is wel iets om rekening mee te houden. Voor je er erg in hebt heb je een tekort hieraan en kunnen zich weer algen gaan ontwikkelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan