Wat is er nieuw

Cacaoblad

rjoemman

Well-known member
Lid geworden
17 november 2019
Leeftijd
54
Ik heb hier een zakje Cacaoblad voor het aquarium.
Dus geen Catapablad en ook geen Coca blad maar echt Cacao.

Iemand ervaring mee en wat het doet?
Als ik zoek op Google of op dit forum vind ik niks behalve coca.

Nooit gehoord van cacaoblad in het aquarium. Een beetje zoeken op google levert niet bijzonder veel op dus het zal wel niet heel gangbaar zijn als medicinale plant ofzo, maar wat ik vond is dat het redelijk veel anti-oxidanten heeft en dat het goed zou zijn voor de bloeddruk (geen idee of vissen hier last van krijgen haha).
Ik denk dat het net als bij veel andere bladeren vooral handig is voor de antimicrobiële werking en als voedsel voor bijv. garnaaltjes. De boom komt van nature uit de Amazond dus ik kan me ook voorstellen dat het een mooie toevoeging is als je een bepaald habitat wil namaken.

Cacaobonen hebben volgens mij trouwens een werking op het humeur waardoor mensen zich vaak wat beter voelen. Misschien zit diezelfde stof ook in het blad en raken je beestjes er wat meer ontspannen van, maar ik betwijfel het.

"Cacao leaves for natural water treatment
This natural water treatment has an extremely high content of antioxidants and also provides humic substances.

Cacao - leaves - natural water conditioner from pesticide free cultivation. They provide natural substances to keep your aquarium free of bacteria and fungi. Theobroma - Cacao is the tropical plant with the highest antioxidant content, and these tropical leaves also provide humic substances. Scientists speak of rain forests as a bacterial desert, whereby the humic substances alone, as geochemicals, acidify the forest floor and water to such an extent that PH values of up to 3.5 are achieved and bacteria experience a reduction to almost zero. It has already been proven that humic substances are extremely beneficial for all aquatic life forms in fresh water.
From private smallholders, the leaves are not picked, but fall off naturally and are then collected."
https://www.zoo-roco.ch/en/cacao-leaves-10-pieces
"Dat humusstoffen uiterst gunstig zijn voor alle vormen van het waterleven in zoet water, is al lang bekend.
Theobroma - Cacao is de tropische plant, nog voor het zee-amandelboomblad, met het hoogste gehalte aan antioxidanten. Ze geven ook tannine en humuszuren af en bieden de dieren een hogere bescherming tegen kiemen, bacteriën en schimmels.
Een ander voordeel ten opzichte van bladeren van amandelbomen, de langere werkzaamheid van de cacaobladeren. Ze blijven langer werkzaam in tropische aquaria .
Voedingsadvies:
2-3 keer per week 2 bladeren op 10 garnalen of dwergrivierkreeften of per rivierkreeft of meerval.
100% Natuurlijk
De cacaoblaadjes van Aqua-Tropica zijn geen importproducten, maar worden geproduceerd door kleine boeren bedrijven. De bladeren worden niet geplukt, maar vallen van nature af en worden vervolgens verzameld. Daarom hebben de bladeren verschillende tinten bruin."
https://www.shrimpsandsupplies.com/...r-natural-cacaobladeren-10-stuks/#description
Hier staat ook nog een stukje https://www.gifkikkerportaal.nl/Forum/aft/102577

Cacao leaves are natural source of anti-oxidants and is considered a superfood because of their high level of vitamins and nutients. https://www.meadowviewaquatics.com/product-page/cacoa-leaves

Cacao leaves possess anti-bacterial & anti-fungal properties, beneficial vitamins & minerals and provide great natural cover for fry and shrimp. Shrimps and snails graze biofilm that forms on these leaves. https://www.aquasnails.com/shop/cacao-leaves/

Scientists speak of rain forests as a bacterial desert, whereby the humic substances alone, as geochemicals, acidify the forest floor and water to such an extent that PH values of up to 3.5 are achieved and bacteria experience a reduction to almost zero. It has already been proven that humic substances are extremely beneficial for all aquatic life forms in fresh water.

Ik ben hier heel erg sceptisch over... Planten hebben een natuurlijke afweer tegen microben maar een regenwoud is VERRE van steriel. De pH in sommige wateren is lager maar doorgaans niet zo laag als 3.5. Ik heb nog nooit gehoord dat een regenwoud een "bacterial desert" is en voor zover ik weet is het tegenovergestelde waar. Het regenwoud is met zijn vochtige, warme klimaat juist een uitstekende locatie voor bacteriën en de reden dat er zo weinig voeding in de grond zit van het woud is omdat bladafval direct door microben wordt afgebroken en verbruikt. Een bacteriële reductie tot bijna nul kom je van nature volgens mij alleen tegen in de ruimte en in hele extreme omstandigheden.
Daarnaast zijn humic substances goed voor soorten die van een lage pH houden, maar weer niet voor soorten die een hoge pH willen, en als het "extremely beneficial" is voor "alle" aquatische levensvormen, waarom zouden dan alle microben er volgens dit stuk aan doodgaan?

Volgens mij wordt er op deze website flink overdreven.
Haalt niet weg dat het waarschijnlijk wel goed is voor je beestjes en dat ze een lichte antimicrobiële werking hebben. Wel goed als er bijvoorbeeld eitjes op worden afgezet.

Ik heb er geen ervaring mee maar goed we weten allemaal wel denk ik dat fabrikanten van wat dan ook maar graag iets mooier voorschotelen dan dat het eigenlijk is. Neemt niet weg dat dit mss wel goede eigenschappen heeft maar zoals ik al zei ken ik dit ook niet.

Jahoor, meneer heeft weer iets onlogisch in zijn bezit :juggle:

Hoe kom je er eigenlijk aan?

De pH in sommige wateren is lager maar doorgaans niet zo laag als 3.5
Zeker in Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en West-Afrika zijn er veel wateren waar de pH zo laag is. Er zijn zelfs behoorlijk grote rivieren waar de pH rond de 4 zit. Dus nee, deze wateren komen niet overal en zijn maar een héél klein deel van al het zoet water op aarde maar ik denk dat ruim 50% van de vaak voorkomende soorten in de hobby uit vergelijkbare wateren komt.

Verder heb je gelijk maar er staat ook dat de tekst is vertaald met gratis software dus wie weet of er belangrijke informatie is verloren. Ik denk namelijk dat ze het over een bepaald type bacterie hebben en niet over bacteriën in het algemeen.

Jahoor, meneer heeft weer iets onlogisch in zijn bezit :juggle:

Hoe kom je er eigenlijk aan?
Wordt bij de Diebo verkocht maar ik kreeg het van Judith

Zeker in Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en West-Afrika zijn er veel wateren waar de pH zo laag is. Er zijn zelfs behoorlijk grote rivieren waar de pH rond de 4 zit. Dus nee, deze wateren komen niet overal en zijn maar een héél klein deel van al het zoet water op aarde maar ik denk dat ruim 50% van de vaak voorkomende soorten in de hobby uit vergelijkbare wateren komt.

Verder heb je gelijk maar er staat ook dat de tekst is vertaald met gratis software dus wie weet of er belangrijke informatie is verloren. Ik denk namelijk dat ze het over een bepaald type bacterie hebben en niet over bacteriën in het algemeen.

Ik ben het met je eens dat zuur water in de natuur regelmatig voorkomt. De Rio Negro is bijvoorbeeld een bekende zure rivier waar veel van onze vissen vandaan komen. Daar komt een pH van 4-4.5 voor maar de gemiddelde pH is toch 5.1. Daarnaast komt een pH van onder de 4 daar nauwelijks voor. pH volgt een logaritmische schaal en het verschil tussen de getallen is dus vrij groot. Een pH van 3 is dus 10x zo zuur als een ph van 4. en 20x zo zuur als de pH van 5. Er zijn ook rivieren die echt extreem zuur zijn zoals de Rio Tinto, maar dat komt niet door organisch materiaal zoals bladeren.
Maar het klopt wel wat je zegt, ik vind alleen uit het stuk voorkomen alsof het uit de wetenschap blijkt dat het water in regenwouden bacterievrij is en een pH heeft van 3.5 terwijl ze echt spreken over uitersten en extreme omstandigheden.
Over de vertaling kan ik niks zeggen, maar als ze spreken over een "bacterial desert" dan klinkt het voor mij als over het algemeen bacteriën.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan