Wat is er nieuw

Cacatuoides vrouw jaagt op man

• Onderwerp starter Onderwerp starter Plap
  • Startdatum Startdatum
P

Plap

Guest
In mn gezelschapbak had ik een koppelje apis. cacatuoides. Helaas is onlangs het mannetje overleden...
Ik dacht ik haal een nieuwe mannetje. Wel zo gezellig. 🙂
Alleen jaagt het vrouwtje nu constant op het mannetje..
Dat had ik nog niet eerder gezien. Is normaal andersom lijkt me..
Ze is fel geel nu.
Kan het zijn dat het mannetje nog te jong is? Of komt dit gedrag ergens anders door? Bij het vorig mannetje geen problemen gehad, al zelfs paar keer netje met jonge.

Ik zou het vrouwtje eventjes uit de bak halen, ondertussen mannetje erin en evenuteel iets aan het decor wijzigen indien mogelijk. Bv een stuk hout op een andere plaats zetten of een paar plantjes verstekken.
Daarna vrouwjte terugzetten en misschien dat ze het mannetje met rust laat ?

Lijkt mij ook verstandig, je plaatst de man nu in jet territorium van de vrouw, daarom valt ze aan.

Vrouw fel geel,en jaagt op man. Dan heb je of eitjes,of inmiddels jongen.

Hmzz, klinkt logisch... even vrouwtje eruit...

Hoelang moet ik het vrouwtje er uit halen?

Bij mij doen de vrouwtjes dat, als ze eitjes of jongen hebben.

Ja, klopt doet ze normaal ook in dat geval.
Maar zoals ik al aangaf, is vorige mannetje overleden.. (paar weken al)
Is er niet veel om te bevruchten 😉

Maar eitjes hoeven niet bevrucht te zijn als ze ze beschermd...

Beste kans dat ze eieren/jongen heeft.
Heb ik ook gehad. Apistogrammoides Pucallpaensis, 3 vrouwen, ��n man. De man ging dood, is vervangen door een nieuwe (die nog een stuk kleiner was dan de vrouwen) en in een mum van tijd 2 nesten. Twee knalgele dames, ieder in een eigen hoek, die ze fel verdedigden.
Wat ook leuk was (en schijnt bekend gedrag te zijn) dat de moeder van het jongere spul probeerde kleintjes uit het oudste nest te stelen. Dit schijnt te maken te hebben met het feit dat de kleintjes dan sneller leren reageren op de commando's van de moeder. Dan blijken ze op te pikken van het gejatte broed.

Het vrouwtje een uur eruit gehad (mannetje ook eerst 10 min ong.), wat rotsen en plantje verplaatst.
Na terug zetten nog steeds zelfde probleem.
Heeft helaas niet geholpen...

Het gedrag van vrouwtje is nu totaal niet toen ze wel eitjes had in verleden, ze bleef toen echt in buurt van holletje of kwam er zelfs niet uit, alleen voor een snack zegmaar... Nu is het door heel de bak.

mannetje inruilen zou ik zeggen blijkbaar vormen ze geen koppel

apisto cacatuoides zijn ook geen koppel vormers :S

misschien een optie om het vrouwtje een weekje eruit te laten? en de man de tijd te gunnen om de bak te verkennen/te settelen zonder dat de vrouw op hem jaagt? dan de vrouw terug zetten en kijken hoe t gaat.

RichD1011 zei:
Dat ligt genuanceerder. Het is bekend dat (bepaalde) Apistogramma soorten die in principe haremvormend zijn zich gedragen als koppels als je ze met ��n dame en ��n heer houdt en het onderling klikt. De koppel 'band' is dan wel duidelijk minder sterk als bij uitgesproken koppelvormers. Vraag blijft wel of je het moet willen proberen, zeker als het aquarium groot genoeg is voor meerdere vrouwtjes en niet te druk bevolkt rond de bodem.

ok, dus een vrouwtje erbij zou ook nog een optie kunnen zijn?

Mascha&Ivo zei:
RichD1011 zei:
Dat ligt genuanceerder. Het is bekend dat (bepaalde) Apistogramma soorten die in principe haremvormend zijn zich gedragen als koppels als je ze met ��n dame en ��n heer houdt en het onderling klikt. De koppel 'band' is dan wel duidelijk minder sterk als bij uitgesproken koppelvormers. Vraag blijft wel of je het moet willen proberen, zeker als het aquarium groot genoeg is voor meerdere vrouwtjes en niet te druk bevolkt rond de bodem.

weet ik dat ook weer 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan