Wat is er nieuw

Cacomba en TL lampen

Skipper

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2017
Leeftijd
68
In mijn aquarium heb ik van Dennerle 2 TL balken van 30W (standaard 90 cm). Ooit heb ik ergens gelezen dat de daglicht vooraan bij de ruit moet en de planten balk dus achterin. Dit doe ik al jaren. Nu ik bezig ben om meer aandacht te geven aan de verzorging van mijn aquarium en het bestrijden van baardalg, valt het op dat de cacomba relatief veel naar voren groeit. Dus naar de daglicht amazone TL.
Is dit een reden om de TL balken van plaats te wisselen?
Ik kan eigenlijk nergens vinden wat de optimale plaats is van TL buizen als je twee verschillende types boven je water hebt hangen.

Het is hun special plant lamp. Die is enigszins geel en de Amazon day is blauwachtig. Ken dus geen paarse.

De special plant is een goeie lamp. Waarschijnlijk zitten ze beide iets meer naar voor waardoor de planten ook zo groeien?

Beide T8 TL buizen zitten aan weerszijde van het midden en hebben een reflector erop. Het gaat om een Ferplast Cayman 110 Pro. Het is een gesloten kap. Je kan dus kiezen om de daylight voor aan t raam te zetten of juist achterin. Daar vind ik nergens echt een aanwijzing voor. Zodoende deze vraag. Ik heb dus de daylight vooraan en de special plant achterin zitten.
Planten lijken dus naar daylight te groeien, maar misschien ook onder invloed vanher gewone daglicht en huiskamer lampen als de aquarium verlichting uit is.

Ik heb eens (ergens?) gelezen dat wanneer planten naar het licht toe groeien ze te weinig voedingsstoffen/co2 krijgen. Misschien ligt hier je oplossing?

In principe maakt het geen fluit uit welke kleur je voor of achter plaatst. Wat vindt jij het mooiste om naar te kijken is dan de bepalende factor in mijn ogen.

Ik heb altijd de witte lamp achter en de gele of roze aan de voorkant.
Dit vind ik zelf prettiger om naar te kijken en werkt goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan