Wat is er nieuw

Cactouides

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
60
Ik heb in mijn 80cm momenteel een alleenstaande man zwemmen.
Daarnaast heb ik boven een record 600 van 63 liter dacht ik waar verder geen vissen in zitten. Ik had de bak als quarantiane bak maar ja dat is nooit nodig eigenlijk.
Nu had ik het idee om de man in deze bak te zetten en er een vrouw bij te nemen.
Is dit aan te raden of zeggen jullie niet doen.
Het zijn dus de enige bewoners straks in die bak en er staan wat potjes-holen in om te schuilen met best veel planten.
Op internet lees je soms verschillende meningen dus ik dacht ik leg het hier eens voor.

Waarom niet in de 80 cm er (een) vrouw(en) bij?

Je schrijft ook dat je er geen andere bewoners bij zou doen. Dan wilde ik hier nog even op wijzen: Engelstaligen spreken over 'target fish' bij dwergcichliden. Vissen die als afleiding gelden als er huwelijksproblemen tussen (in dit geval) een koppeltje ontstaan. Heb je die niet is de kans groter dat ��n van de twee de dood wordt ingejaagd door de ander. Nannostomussen worden dikwijls aangeraden als target fish, omdat ze geen eierrovers zijn. Voor 60 cm kun je denken aan een klein groepje marginatus.

~ Ivo

Als permanent onderkomen?

Op zich, mits het temperament van de vissen het toelaat, zou ik het best aandurven. Ik heb een man en een vrouw bij elkaar gehad in een bak van 60 cm voor een aantal maanden, man was uitermate kalm. Heeft de vrouw nooit achterna gezeten gelukkig.

Maar heb je juist een man (soms is het de vrouw) die zeer dominant is,dan is de kans groot de vrouw het niet zal overleven. Overigens, dit kan ook zeker in grotere bakken gebeuren.Alleen in grotere bakken is de mogelijkheid om te vluchten iets groter.

De inrichting vol stoppen met hout/takken, bladeren, grote planten die het zicht een beetje wegnemen, zal wel helpen.

Toch heb ik de cacatuoides uiteindelijk in bak van 80 cm gedaan. De reden hiervoor, de cacatuoides man werd toch best fors vond ik en vond de bak van 60 cm toch iets te klein.

Ik begrijp dat het karakter het toe moet laten natuurlijk.
op het moment zit er nog een koppel Pauwooggrondels in de bak. Die wilde ik voor tijdelijk erin doen maar zouden erin kunnen blijven of de door Ivo genoemde vis.

Als ik het goed begrijp zou het dus willen als de karakters het teostaan en er een " bijvis" inzit met de nodige schuilplekken.

Ik doe ze bewust niet in de 80 cm omdat ik daar de EI in volg en ik heb slechte ervaringen met deze vissen en de EI. En daar is de bak ook al vrij vol nogeens.
Vanwege de EI wilde ik de man er ook juist uithalen, maar ja alleen is maar alleen dacht ik.

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... natus.html

Ik lees in de link dat ze een ph van 6 tot 6.5 wensen en ik heb gewoon leidingwater van rond de 7.5.
Verder lees ik her en der dat dit voor de Caca net toelaatbaar is namelijk.

Lastig als je 1 man uit de bak met de EI wil halen en om dan ook weer een geschikte bak beschikbaar te hebben met de juiste omstandigheden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan