Wat is er nieuw

Calcium tekort? Belgisch groen met verschrompeld blad

• Onderwerp starter Onderwerp starter F4ceplant
  • Startdatum Startdatum
F

F4ceplant

Guest
Mijn 80cm (bruto 126L) staat nu 15 dagen in te draaien.
Ivm algen de verlichtingsduur langzaam opgebouwd, internodi�n werden hierdoor bij vooral bij het Belgisch groen wat lang. Inmiddels staat de verlichting aan van 13:00 tot 24:00, nieuwe internodi�n zijn nu flink korter.

CO2 wordt vanaf dag 3 toegevoegd door de meegeleverde DENNERLE CO2 Bio 120 set. Dennerle Kristal kwartsgrind bodem met Dennerle Deponitmix voedingsbodem. Aquael Turbo Filter 500

Mijn planten doen het over het algemeen niet slecht. De Cabomba deed het in het begin niet zo lekker, maar doet het nu uitstekend. De waterhyacint verbrand hier en daar omdat dat deze tegen de lamp aan komt maar groeit goed en er zitten een aantal dode punten aan de oudere bladeren van de Cyperus helferi. Nieuwere bladeren zijn geheel groen. Tot zo ver nog geen reden tot zorg, denk ik.

Het Belgisch groen (Hygrophila polysperma sunset) leek het eerst goed te doen, maar nieuwere bladeren zijn erg wit om de nerven, kleiner en verschrompeld. Als ik het internet moet geloven lijkt dat op een calcium tekort. Klopt dat?
Moet ik hier nu al wat aan gaan doen, en zo ja, wat?

Waarden op dit moment:
Temp 24�C
KH 4�dKH (5�dKH zo uit de kraan)
pH tussen 6,5 - 7. Beroerd af te lezen
CO2 ~12-18 mg/l
NO2 0,35 mg/l
NO3 <0,5 mg/l
NH4 0,1 mg/l

CO2 is afgelezen vanuit de CO2 tabel, maar omdat pH niet erg nauwkeurig is af te lezen dus slechts een ruwe schatting.

Bewoners zijn minimaal 11 posthoornslakken die als verstekelingen zijn meegekomen en groeien als kool(en ik dacht nog wel dat ik goed gespoeld had).

En dan de plaatjes:
w3GAL1j.jpg

r7aKiwO.jpg

Slecht te zien, maar het Belgisch groen rechts onder heeft w�l de rode 'sunset gloed', maar ook daar zijn de nieuwe bladeren niet zo mooi, formaat is wel goed.
BQX4fds.jpg

Overzichtje:
yv9O2QC.jpg

hmm, je vermoedt zelf een calcium tekort, maar zie toch geen GH waarde?

Zou ook eens wat vloeibare voeding gebruiken. Nemen planten sneller op dan uit de bodem.

Ik heb dit bij mijn Hygrophila polysperma 'Sunset' ook. Ik dacht eigenlijk dat het zo hoorde, dat onder invloed van veel licht het blad anders vormt, maar als het een probleem met voeding is ben ik daar wel benieuwd naar.

Wat er bij mij gebeurt:
Meestal zodra de toppen de bovenste 1/3 van mijn bak (30cm hoog) bereiken, wordt het nieuwe blad lichter van kleur en gaat golven / verschrompelen zoals op jouw tweede foto. Groeit het dan nog iets verder door krijgen de bovenste bladeren een iets roze gloed, maar blijven anders gevormd en zijn duidelijk lichter gekleurd (niet alleen de nerven, maar het hele blad) dan de normale bladeren. De onderste 2/3 van de bladeren blijven glad, groen met witte nerf en mooi. Heel af en toe zie ik de aller onderste bladeren geel worden en afvallen.

Bij mij ligt de GH tussen de 4 en de 7�d (KH tussen 3 en 6�d) en de NO3 eigenlijk altijd tussen de 10 en 25mg/l. CO2 continutest geeft zo'n 12mg/l aan. PO4 zou bij mij erg laag kunnen zijn, daar heb ik geen test voor namelijk. Verder voeg ik Profito toe.

Calcium tekort is slechts een vermoeden, puur op het uiterlijk van de bladeren en de omschrijving. Omdat nieuwe bladeren er anders uitzien en minder gezond ogen ben ik aan het Googlen geslagen.

Licht gebrek: Nieuwe bladeren zijn kleiner en verdraaid, er wordt minder bladweefsel aangemaakt, terwijl de nerven van de bladeren behouden blijven. Hierdoor krijgen de bladeren een gewelfd uiterlijk.
Middelmatig gebrek: Sterk gekromde en gedraaide bladeren en een zwakke groei. Nieuw gegroeide bladeren met witte strepen of randen. Wortels zijn vervormd en verdraaid, waarbij wortelpunten kunnen afsterven.
Zwaar gebrek: Nieuwe groei bijna geheel wit, bladeren klein en vervormd. Groei- en wortelpunten sterven af.

Ik bezit echter noch de kennis noch de ervaring om op basis hiervan een conclusie te durven trekken.

GH kan ik niet meten, dat zit niet in mijn koffertje. Setje voor GH en een CO2 continutest staan wel op de verlanglijst, en ik denk dat ik de huidige JBL pH 3-10 vervang door 6,0-7,6. Misschien moet ik PO4 ook eens overwegen?

Vloeibare voeding wilde ik in verband met algen niet te snel mee beginnen, maar misschien nu toch maar de Profito aanbreken. Ik wil voor de voeding de EI methode gaan gebruiken, maar wil in de opstartfase nog eigenlijk niet te veel verversen om het opstarten van de stikstofcyclus niet te verstoren. Je neemt dan immers ook voedingsstoffen voor de bacteri�n weg.

F4ceplant zei:
Vloeibare voeding wilde ik in verband met algen niet te snel mee beginnen, maar misschien nu toch maar de Profito aanbreken. Ik wil voor de voeding de EI methode gaan gebruiken, maar wil in de opstartfase nog eigenlijk niet te veel verversen om het opstarten van de stikstofcyclus niet te verstoren. Je neemt dan immers ook voedingsstoffen voor de bacteri�n weg.
Door water te verversen ga je de stikstofcyclus niet nadelig be�nvloeden. Het enige wat je doet door geen water te verversen is vuil laten opstapelen, wat voor algen kan zorgen, en uitputting van voedingsstoffen.
Als je denkt dat het een calcium tekort is kan je dus best een waterwissel doen, waardoor je o.a. calcium gaat toevoegen.Bij calcium krullen de planten meestal wel naar boven, bij jou lijkt het meer naar onder. Bij een boor tekort kan je ook zulk misvormde bladeren krijgen, en met een waterwissel kan je dat terug toevoegen.
Als het alleen de nieuwe groei is, kan je de mobiele voedingsstoffen al uitsluiten.

F4ceplant zei:
Inmiddels staat de verlichting aan van 13:00 tot 24:00
Een CO2 tekort kan ook deze symptomen geven, en mits je verlichting zo lang aanstaat zou ik eerder in die richting kijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan