Wat is er nieuw

Calico en Panda sluierstaart

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Vandaag om kattebakvulling geweest in een dierenwinkel waar ze ook wat vissen en aquariumspullen verkopen en voor het eerst een Calico en Panda sluierstaart gezien. Wat een mooie vissen zeg. De Calico's waren ongeveer 8cm en de Pandaatjes een 3 cm.

Van beide soorten zou ik er graag eentje in de vijver willen bijzetten. Kunnen deze sluiers in een vijver aarden ? Zijn ze winterhard ? En is 3cm groot genoeg om samen te leven met een zonnebaars ?

Het is een vraag met veel tegenstrijdige antwoorden.
Heb dezelfde vraag op een vijverfaceboekgroep gesteld en maar 1 antwoord op gekregen. Bij strenge winter overleven sluiers niet in een vijver.

Vandaag om goudvissevoer geweest bij een LFS in het Aalsterse. Die mens had daar shubunkins van ongeveer 8cm te koop voor 1�35cent wat vrij goedkoop is hier in Belgenland. Ook had hij een paar babycalico's en andere sluiers te koop. Aangezien ik vissekommen zag staan verwachte ik een verkopersantwoord maar daar was ik toch wel effe mis in.

Hij raadde me af om sluiers in mijn vijver te steken omdat ze niet zo winterhard zijn. Toen ik em zij dat de vijver bijna 120cm diep was antwoordde hij daarop dat sluiers niet zo goed tegen de druk kunnen op die diepte.
Dat is het eerste wat ik hiervan hoor, geen idee hoe diep goudvissen kunnen duiken maar dat sluiers al zwemblaas problemen kunnen krijgen bij dieptes van 120cm wist ik niet.

Ook de zonnebaars was een probleem volgens hem, als deze niet genoeg voedsel vindt zal hij zelfs goudvissen kleiner dan 10cm aanvallen en aangezien sluiers niet van de snelsten zijn, zijn ze dus het haasje.

Hoe mooi ik die calico en panda ook vond, denk dat ik ze maar wijselijk niet koop.

Ik ken wel mensen die hun sluiers in een vijver hebben hoor.
Maar die hebben alleen sluiers.
Heb je goudvissen erbij, krijgen ze waarschijnlijk te kort aan voer omdat ze inderdaad trager zijn.
Ik vind het een beetje onzin wat hij zegt over de druk.
Kijk, als een vis het eenmaal aan z'n zwemblaas heeft, dan maakt het niet uit hoe diep ze zwemmen, genezen doen ze niet, en ze kunnen het ook aan hun zwemblaas krijgen in een bak van 60 cm diep.
Sluiers gedijen prima in een vijver, en passen zich net zo aan als alle andere karpersoorten.
Maar ik zou dan alleen sluiers erin doen. 😉

Ik heb er ook al 3 in zitten, 2 zwarte telescoopogen en 1 zwarte moor. Ze gedijen goed. We hebben nu wel een zachte winter achter de rug dus ik weet niet hoe het ze zou vergaan bij een strenge winter.
Wat het voederen betreft doe ik eerst de sarassa's en shubunkins en daarna pas de sluiers op een ander plekje.

Als er nog meer leden ervaring hebben met sluiers in hun vijver, deel het hier gerust. Voorlopig met wat ik nu te horen heb gekregen sta ik er wat weigerachtig tegenover.

Tja, ik weet zeker als de vijver diep genoeg is dat het makkelijk kan, en jou vijver is diep genoeg.
Maar goed, misschien krijg je meer feedback hier 😉

Hmmm, ik denk dat ik met babygoudvisjes zit. Heb er een paar uitgevangen en in een potje gedaan.

Ik had het niet gedacht dat ze er ooit gingen komen, zeker niet met een zonnebaars erbij. Eentje is al zeker 1cm, hoe snel groeien ze om tot bv 3cm te komen ?

20160528_130434.jpg

20160528_130448.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan