Calvus...... wat moet ik met zulke ouders ?

Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
In een ander topic was ik even off-topic over mijn koppel Altolamprolugus Calvus Black Pearl. Mannetje en vrouwtje konden het goed vinden met elkaar, ik zag al "bepaalde" gedragingen, en jawel hoor, er zijn jonge Calvusjes.

Zo verschrikkelijk leuk.

Maar wat er nu gebeurt.
Pa en ma vechten elkaar ineens de tent uit. Ma is kleiner, maar zeker niet minder fanatiek, ik heb ze net bekkie aan bekkie aan elkaar vastgehapt gezien. Wat is nu het beste dat ik kan doen ?

- niks, het lost zich vanzelf op
- pa apart zetten en ma met de kleintjes laten waar ze zijn
- ma apart zetten en pa m4et de kleintjes laten waar ze zijn
- de kleintjes zonder pa of ma apart zetten

Ik heb een bak voor afzondering, maar ik kan niet vaststellen wie nu precies wat met de kleintjes wil doen. Het lijkt erop dat ma ze beschermt, maar waarom zou pa ze willen opeten nadat hij net twee weken als een waakhond voor de schelp heeft gezeten.

gr

Mark
 

Bijlagen

  • IMG_0102.JPG
    IMG_0102.JPG
    238.8 KB · Weergaven: 157
  • IMG_0105.JPG
    IMG_0105.JPG
    343.4 KB · Weergaven: 188
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou de man apart zetten

Gedaan. Geen idee of de jonkies kunnen overleven, maar het vrouwtje had absoluut rust nodig, veel te fel die man, hij zou ze hebben uitgeput. Maar ff apart houden nu.
 
Na een week is de rust terug gekeerd. De jonkies zijn zoals verwacht helaas opgegeten, ma Calvus is lekker uitgerust, de schelp is weer neutraal terrein.

Nu pa Calvus nog. Die zit een week in afzondering om "af te koelen", maar ik vrees dat er niet zoveel is afgekoeld. Hij heeft de hele opvangbak verbouwd. Dat was geen plastic doosje of zo, maar een gewone ingerichte bak. Al het zand en stenen en planten zijn verplaatst, hij is woest bezig met kuilen graven en als ik m'n hand in de bak steek dan word ik furieus aangevallen. Ik moet er erg om lachen, man wat een pittige donderstraal is dat zeg, maar ik had toch liever gezien dat hij een beetje was ontspannen.

Iemand een inschatting wat er gaat gebeuren als ik hem terug zet? Baalt hij van z'n alleen zijn en zal hij zich beter gaan voelen in de oude grotere omgeving? Of heeft hij alles onthouden en begint hij meteen te matten als hij terug gezet wordt bij het vrouwtje en de rest van de bewoners?

We gaan het komend weekend wel zien.

gr

Mark
 
Bijzonder beest. 😁 Het ligt in de lijn der verwachting dat als de omstandigheden vergelijkbaar zijn met die van voorheen (al dan niet met een andere inrichting), het gedrag dat je hebt gezien zich zal herhalen. En waarschijnlijk het hoofdstuk "voortplanting" ook, met alles wat daarbij komt kijken.
 
Bijzonder beest. 😁 Het ligt in de lijn der verwachting dat als de omstandigheden vergelijkbaar zijn met die van voorheen (al dan niet met een andere inrichting), het gedrag dat je hebt gezien zich zal herhalen. En waarschijnlijk het hoofdstuk "voortplanting" ook, met alles wat daarbij komt kijken.

Ik hoop alleen niet direct... dat het voortplanten weer gaat gebeuren denk ik zeker wel, en dan krijgen we iets soortgelijks, na een tijdje en kort, hoop ik. Maar niet dat "meneer" uit frustratie meteen weer gaat knokken zeg... oef !!

De opvangbak is eigenlijk bedoeld voor een Betta waar ik naar op zoek ben. Stel dat ik komend weekend slaag, dan is die plek bezet. Ach ja.... dan komt er maar een vierde bak bij joh. Zo gaat dat toch vaak bij meer mensen in deze maffe hobby.

:LOL::LOL::LOL::LOL:
 
zou de temperatuur 2 graden lager doen dan stoppen ze met kweken
Dat is toevallig ook gebeurd nu. Vanwege de hitte in huis heb ik extra ververst en de kachel uit gezet, de temperatuur is nu al lager, dat probeer ik maar even zo te houden.

Maar ondanks de avonturen in de bak, ben ik niet voornemens om persé het "jongen" te voorkomen hoor. Dan maar af en toe ingrijpen, apart zetten, herinrichten etc etc. Joh, zo'n vis in mijn aquarium, wat is nu het levensdoel van het beest. Voor nageslacht zorgen. Iets anders is niet belangrijk, dat is het enige wat hij/zij nastreeft. Als ik er dan voor kan zorgen dat dit doel gerealiseerd kan worden, dan geef ik ze toch eigenlijk hetgeen waarvoor ze bestaan. Iets beters kan ik ze niet bieden.

Nu ja, we gaan het komend weekend zien.

fijne dag

Mark
 
En Pa Calvus heeft weer een nieuwe eitjes van Ma Calvus bevrucht. Ma in de schelp, Pa op de uitkijk. Helaas. De Mastacembulus dacht niet zozeer aan nieuwe buurkindertjes maar eerder aan voedsel. Het resultaat was een vreselijke vechtpartij. Ze komen nota bene uit dezelfde bak van dezelfde eigenaar. Ik heb ze tegelijk overgenomen en van de stekelaal werd gezegd dattie een plastic flesje nodig had waar alleen hij in kon zodat hij z'n mysis zou eten. Te schuw, hij zou anders sterven van de honger.
Nou, die verlegenheid is hij inmiddels wel voorbij zeg !!!! Hij kaapte al hele grote wormen weg voor de neus van de grote Zuid Amerikaan, maar deze actie slaat echt alles.

Niet voor kleine kijkbuiskindertjes geschikt.

gr

Mark

 

Bijlagen

  • IMG_0184.MOV
    62.6 MB
Tanganyika zou je eigenlijk niet als gezelschapsvissen in een gemengde bak moeten houden. Daar hebben ze te veel karakter voor en andere noden.
De bak is kaal en heeft geen echte schuilplaatsen. Dat werkt op termijn vaak niet met A.Calvus of Compressiceps.
Ruzie bij koppels komt heel vaak voor, zeker na het afzetten.
Het is dus zaak om schuilplaatsen te voorzien zodat ze elkaar even uit de weg kunnen gaan.
Koppels uit elkaar halen is geen goed idee.
 
Tanganyika zou je eigenlijk niet als gezelschapsvissen in een gemengde bak moeten houden. Daar hebben ze te veel karakter voor en andere noden.
De bak is kaal en heeft geen echte schuilplaatsen. Dat werkt op termijn vaak niet met A.Calvus of Compressiceps.
Ruzie bij koppels komt heel vaak voor, zeker na het afzetten.
Het is dus zaak om schuilplaatsen te voorzien zodat ze elkaar even uit de weg kunnen gaan.
Koppels uit elkaar halen is geen goed idee.
Ik snap wat je zegt, en ik ben ook zeker voorzichtig met wat ik nieuw bij elkaar zet. Maar de aal is ook Tanganyka, en juist dat clubje doet nu onderling ff moeilijk. Die grote Zuid Amerikaan die je ziet is een vriendelijke reus die niks kwaad doet eigenlijk. Je ziet op het filmpje ook maar een klein stukje van de bak, speelt zich rond die ene schelp af. Maar in beide hoeken zijn grotjes en plant en hout op steen waar ze zich goed in kunnen verstoppen. Helaas, de jonkies zitten in die schelp, dus daar is het strijdtoneel. Als ze wat slimmer waren geweest, er staat een hoekvilla al tijden leeg, niemand betrekt het.

HAHA


welterusten

Mark
 
Nog een nawoord op het advies van oostijno. (advies dat zeker gewaardeerd wordt).

De bak is 450 liter. Er zijn maar 11 vissen. Drie daarvan ( 2 L-nummers en de Compressieceps) staan op de transferlijst, en ik heb geen directe plannen om dan weer aan te vullen. Dan hou ik maar 8 vissen over , dat zou toch alle kansen moeten bieden elkaar te vermijden zou ik denken.

Als er meer tips zijn om zo veel mogelijk de vrede te behouden, zéér welkom natuurlijk.

fijn weekend straks !!

Mark
 
Terug
Bovenaan