Camallanus wormen bij guppy

F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
224
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

vandaag zag ik bij enkele guppy's rode uitsteeksels uit de anus. Het zijn ongeveer 2-3 rode rechte uitsteeksels, die heel erg op de camallanus worm lijken. Is medicatie de enige behandelmogelijkheid hiervoor of kan dit ook met frequent schoon water of zoutbad opgelost worden? En is het goed om de guppy's in quarantaine te doen?


groetjes
 
Zou iets nemen met Levimasole erin.
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
is het goed om de hele bak te behandelen of alleen de vissen waarbij de wormen zichtbaar zijn?
 
Ik heb het 1x gehad en heb voor de zekerheid de hele bak behandeld. Kan verder geen kwaad om dit te doen.
 
kan het geen kwaad voor de bacteriën in het filter?
 
Nee zover ik weet niet want het werkt tegen wormen en niet tegen bacterien. Boeren geven dat middel vaak aan schapen en geiten met wormen maar tegenwoordig kan de aquariaan dat niet meer zomaar bij de DA halen. Ik heb 10 jr geleden nog wel een flesje bij de DA gehaald maar toen kon dat nog.
Ik zou ook even de bijsluiter goed lezen.
 

Nog steeds verkrijgbaar hoor, maar niet meer bij de dierenarts als injectiemiddel voor schapen.
 
Oke dank jullie wel voor de reacties
 
Nee zover ik weet niet want het werkt tegen wormen en niet tegen bacterien
2 keer toegepast, geen effect op filterbacteriën bemerkt, maar meten is weten mocht je twijfelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
ik las in een ander topic dat esha-ndx ook Levimasole bevat, dus ik heb dat voor de wormen gebruikt. Volgens de handleiding moet je na 24 uur een 50% waterwissel doen. Dat heb ik gedaan. Maar ik zie nog steeds hier een daar een worm uitsteken.. is het goed om het nu nog een keer te gebruiken?
 
Je altijd aan de gebruiksaanwijzing houden! Het kan dat je nog wormen 🪱 ziet, meestal poepen ze die nog uit. Niet altijd. Zo’n vis komt dan doorgaans te overlijden.

Zijn de andere ingrediënten jou ook bekend? Je gaat anders mogelijk in de toekomst tegen problemen aanlopen bij aanschaf van nieuwe levende have.
 
Je altijd aan de gebruiksaanwijzing houden! Het kan dat je nog wormen 🪱 ziet, meestal poepen ze die nog uit. Niet altijd. Zo’n vis komt dan doorgaans te overlijden.

Zijn de andere ingrediënten jou ook bekend? Je gaat anders mogelijk in de toekomst tegen problemen aanlopen bij aanschaf van nieuwe levende have.

bedoel je andere ingrediënten van esha-ndx? de samenstelling is: 54mg levamisoli hydrochloridum, 0.85 mg methylis parahydroxybenzoas, 1.4mg natrii metabisulfis, aqua
 
Kun je de wormen zien bewegen want hier waren ze na 24 uur wel echt weg destijds met de echte Levamisole.
 
Kun je de wormen zien bewegen want hier waren ze na 24 uur wel echt weg destijds met de echte Levamisole.
ik zie ze niet bewegen en zie dat er bij een paar guppy's de worm uit is gevallen en bij wie er nog wat uitsteekt, heeft de worm een lichtere kleur gekregen. Misschien werkt de medicatie nog even door

naast de guppy's heb ik nog 1 sluierstaart rondzwemmen (met een zwemblaasprobleem) en het valt mij op dat haar eetlust sterk is verminderd sinds ik de medicatie erin heb gedaan, ze eet nog nauwelijks. Bij haar heb ik overigens geen wormen gezien. Ze zwemt wel gewoon rond alsof er niks aan de hand is en ik zie verder geen bijzonderheden.. moet ik me zorgen maken?
 
naast de guppy's heb ik nog 1 sluierstaart rondzwemmen (met een zwemblaasprobleem) en het valt mij op dat haar eetlust sterk is verminderd sinds ik de medicatie erin heb gedaan, ze eet nog nauwelijks. Bij haar heb ik overigens geen wormen gezien. Ze zwemt wel gewoon rond alsof er niks aan de hand is en ik zie verder geen bijzonderheden.. moet ik me zorgen maken?
Misschien heeft @Gino88 hier een antwoord op.
 
bedoel je andere ingrediënten van esha-ndx? de samenstelling is: 54mg levamisoli hydrochloridum, 0.85 mg methylis parahydroxybenzoas, 1.4mg natrii metabisulfis, aqua
Ik weet zo ook niet wat deze extra werkzame (?) stoffen doen, maar ik bedoel dat zulke stoffen later vervelende gevolgen kan hebben voor levende have.
en het valt mij op dat haar eetlust sterk is verminderd sinds ik de medicatie erin heb gedaan, ze eet nog nauwelijks.
Ik ken dit wel nog van Maanvissen en levamisol. Die trokken zich ook terug en verbleekten. Misschien dat er een verband is.
 
Ik ken dit wel nog van Maanvissen en levamisol. Die trokken zich ook terug en verbleekten. Misschien dat er een verband is.
Ik heb het 2x gebruikt maar niks aan de vissen gemerkt en dat was de Levamisole van de DA destijds. Welke vissen er last van hadden dat weet ik niet meer zo.
Ik denk dat de ene soort er meer last van kan hebben dan de andere soort.
 
Ik weet zo ook niet wat deze extra werkzame (?) stoffen doen, maar ik bedoel dat zulke stoffen later vervelende gevolgen kan hebben voor levende have.

Ik ken dit wel nog van Maanvissen en levamisol. Die trokken zich ook terug en verbleekten. Misschien dat er een verband is.
oh dat is niet goed, heb dit niet eerder bij andere medicatie meegemaakt. Maar worden niet alle stoffen van de medicatie uit het water gehaald met waterwissels dan, als je zegt dat het gevolgen kan hebben bij aanschaf van nieuwe levende have?
 
Misschien heeft @Gino88 hier een antwoord op.
Geen idee eerlijk gezegd, er kan van alles spelen in dit geval. Maar goudvissen (de varkens van de vissenwereld) die slecht eten, daar mankeert normaal gesproken wel iets aan. Dus ik zou het even in de gaten houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
oh dat is niet goed, heb dit niet eerder bij andere medicatie meegemaakt. Maar worden niet alle stoffen van de medicatie uit het water gehaald met waterwissels dan, als je zegt dat het gevolgen kan hebben bij aanschaf van nieuwe levende have?
Ik meen te weten dat koper zo'n voorbeeld is. Dat schijn je niet goed uit de bodem te krijgen? Misschien dat iemand het beter uit kan leggen. Voor mij is het nu even klok en klepel.
 
Ik meen te weten dat koper zo'n voorbeeld is. Dat schijn je niet goed uit de bodem te krijgen? Misschien dat iemand het beter uit kan leggen. Voor mij is het nu even klok en klepel.
oh zo. hoop dat alles er goed uit gaat dan:confused:
 
alle guppy's zijn nu wormloos, de medicatie heeft dus nog even doorgewerkt na de waterwissel:D
 
Terug
Bovenaan