Camellanus


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
11,033
Leeftijd
56
Hallo forumleden,

ik ben hier doorgaans een stille lezer maar heb nou toch graag jullie expertise.

Al enige tijd zag ik bij de 4 Platy's dat de ontlasting wit slijmerig was. De andere vissen in het aquarium vertoonden geen symptomen van ziekte. Omdat ik niet precies wist waar ik tegen moest behandelen heb ik dus ook nog niets behandeld. Gisteravond werd me duidelijk wat de oorzaak is. Camellanus. Bij ��n Platy staken de rode wormpjes uit de anus.

Na wat zoekwerk op internet heb ik gevonden dat ik zou kunnen behandelen met onder andere Levamisole 10% injectievloeistof of met Colombo Dactycid. Met mijn huidige kennis zouden deze middelen mijn voorkeur hebben. Ik word teruggebeld door de dierenarts assistente of ik Levamisole 10% voor dit doel mee ga krijgen, dit moest ze overleggen met de DA.

Colombo Dactycid: 25 mg Prazyquantel per ml en 10 mg Levamisol per mg. Dosering 1 ml per 5 liter water.
Ik zou een volume van 175 liter moeten behandelen wat neer komt op 35 ml Colombo Dactycid.

Als ik dit omreken naar Levamisol 10% injectievloeistof ---->
100 mg/ml levamisol. Nodig 350 mg levamisol. Dit zit in 3,5 ml Levamisol injectievloeistof 10%.
Herhalen na 2 weken.

Klopt dit?

Overige bewoners (het gaat om twee bakken)
4 Endlers (en jongen), 6 Sewellia lineolata, 2 Ancistrus sp., 11 Kegelvlekbarbeel, 2 appelslakken.
Buiten de witte slijmerige ontlasting en het zien van de wormen bij de Platy's zie ik nog geen andere symptomen. Eetlust is ook nog prima.

De appelslakken zal ik neem ik aan moeten verwijderen tijdens de behandeling?

Een mogelijk probleem is dat ik hier Tetra aquasafe *moet* gebruiken. Door schade en schande wijs geworden dat zonder aquasafe mijn slakken al bij 1 waterwissel het loodje leggen. Voordat ik in de gaten had waarom hier geen appelslakken overleefden helaas dit meerdere keren moeten ervaren. Dit probleem heeft mogelijk te maken met de zeer oude koperen leidingen :-(
Aquasafe gaat niet samen met medicatie neem ik aan omdat dit mogelijk de medicatie inactief maakt?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.
Ik heb momenteel geen recente waterwaardes maar wellicht zijn deze voor deze vraag ook niet relevant? NO2, NO3, NH4, PO4 kan ik op verzoek thuis meten met de JBL druppeltesten. Beide aquaria draaien al geruime tijd stabiel en ik test niet meer routinematig.
Groeten Nicole
 
Hallo Nicole,

Mijn maanvissen hebben er ook last van gehad,op verzoek van een forumlid ben ik naar de dierendokter geweest en die heeft mij toen 1 liter levamisole verkocht,puur,kleiner kon ik het niet krijgen,ik dacht dat de dosering 2ml per 100 liter water was,heftig spulletje,wordt gebruikt voor koeien,schapen en varkens.
Inderdaad zag ik na 2 dagen dat de manen het niet meer hadden,goed spul dus.

Dus als je dat spul kan krijgen bij de dierendokter en dan alleen een aantal gevulde injectienaalden dan zou je er genoeg aan moeten hebben.

Behandeling wat ik er nog van weet was volgens mij,de eerste dag behandelen naar dosis daarna 2 dagen wachten en dan weer een dosis en dan nog 1 maal na 2 weken en dan even een flinke waterwissel zodat het goedje eruit is.

Er staat behoorlijk wat info over op het forum dus zoek even op Levamisole en dan vindt je er ook wat over.

groeten Teun.
 
Hoi Teun,
fijn dat je je ervaringen deelt :)

Ik heb inmiddels een telefoontje gehad van de assistente en ik mocht een flesje van 100 ml op komen halen (ik dacht rond de 11 euro). 100 ml is voor mij natuurlijk veel te veel maar voor de prijs hoef ik het niet te laten en met wat ik over heb kan ik wellicht iemand anders ook weer helpen. Spuitjes krijg ik mee zodat ik nauwkeurig kan doseren.
Fijn dat ze me daarmee helpen, al benadrukten ze wel dat het 'off label use' is. Natuurlijk was ik daarvan op de hoogte :) Ik weet niet of er lastig aan te komen is maar ik kreeg het mee 'omdat we je kennen'. Ah fijn, ze hebben blijkbaar toch wel iets vertrouwen in me.

Het doseringsschema blijft voor mij toch nog een vraagteken. Ik lees verschillende dingen. Ik heb op meerdere forums rond gekeken, ook internationaal en ik weet echt niet meer waar wat geschreven wordt, maar het varieert van eenmalig doseren en 2 weken later herhalen, tot de manier die jij beschrijft.

Wat betreft het beste schema ben ik dus nog onzeker. Ook ben ik er nog steeds niet uit wat ik aan moet met het feit dat ik Aquasafe in beide bakken heb zitten. Ik dacht Tetra even te bellen maar ze hebben geen telefoonnummer op hun website staan. Lekker handig, NOT.
Wel las ik dat ze aanraden met het toedienen van plantenvoeding enkele uren te wachten maar Levamisol is toch een heel ander goedje ;-)

Enfin, kopzorgen minder nu ik de Levamisole 10% mag gaan ophalen. Ik kreeg er letterlijk hoofdpijn van, met een flesje Levamisol is een oplossing in zicht.
Bdankt voor je reactie zover.

Nicole
PS die 2 ml Levamisol 10% per 100 ml zit aardig in de richting van de dosering waar ik op uit kwam.
 
Ik heb vanavond nog wat zitten lezen over deze worm en de behandeling en kwam op diverse Engelstalige websites tegen dat Levamisole HCL licht gevoelig is. Je zou UV maar ook de gewone verlichting uit moeten laten gedurende 24-36 uur?

Ik las dat onder andere hier: Levamisole HCL

:S

Hoe meer ik erover lees, hoe minder ik blijk te weten :help:
Ik gooi mijn vragen hier maar neer in de hoop dat jullie de antwoorden kennen :)
Nicole
 
Zie dit topic:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post104593

Ik heb mij aan de dosering in dat topic gehouden, de wormen waren na 3 uur verdwenen.
3 Dagen later een flinke verversing (50%) gedaan en het is nooit meer teruggekomen. Meer heb ik niet gedaan.

Het is een krachtig medicijn, dus het beste neem je eerst een emmer aquariumwater en verdun je het daar eerst wat in, daarna doe je het pas in de bak.
 
Dankjewel Prullenbak!
Jouw topic bracht me inderdaad op het spoor van Levamisole, goed dat je het op deze manier nog even naar boven haalt voor me.
Ik ga morgen de behandeling starten, na alles wat ik gelezen heb ben ik hoopvol dat het gaat werken.
Ik neem je advies ter harte en zal het goed verdunnen voordat ik het in de bakken breng.

Nou las ik ook via het delen van bv bodemafzuigers verspreid kan worden tussen bakken. Als ik het goed begrepen heb zijn niet alle stadia gevoelig voor Levamisole, vandaar dat je ook de behandeling moet herhalen toch? Iemand een idee hoe het zit met gebruikte materialen zoals de slang om water af te hevelen, bodemafzuiger, netjes (die aan de lucht drogen tussen gebruik) etc? Moet ik daar nog iets mee of ben dan te parano�de bezig?

Ik stop nu echt met lezen erover want ik krijg er alleen maar meer vragen van. :-(
 
Dat zou best kunnen, gezien de eieren blijkbaar los in de bak terecht komen.
Echter denk ik dat je de eieren ook wel mee pakt met een kuur, anders zou het behoorlijk lastig zijn om ze uit te roeien lijkt mij.

Voor de zekerheid een tweede kuurtje kun je natuurlijk ook gewoon doen, om er 100% zeker van te zijn.

Bij mij was eenmalig kuren in elk geval voldoende.
 
Ook ik heb ervaring met de toediening van Levamisole. Ik heb de Levamisole 10% (100 ml flesje) kunnen kopen via mijn dierenarts.

Ik heb de dosering van 2 ml per 100 liter aangehouden en heb n� 3 dagen een flinke 50% waterwissel gedaan en voor de zekerheid de kuur herhaald n� 2 weken. Ik heb de injectienaalden wel zo over het wateroppervlak gespoten maar moet wel zeggen dat ik een behoorlijke oppervlakte stroming heb door de filters.

De appelslakken moet je echt vooraf even eruit halen want die kunnen er echt niet tegen. Ik had er helaas eentje over het hoofd gezien bij het eruit halen van de appelslakken en deze lag dan ook paar dagen later dood in de bak.

Moet je de aquasafe ook alleen voor je vissen toedienen? Of eerst goede waterwissel dan de aquasafe en dag later kuur toedienen een idee?
 
Patries zei:
De appelslakken moet je echt vooraf even eruit halen want die kunnen er echt niet tegen. Ik had er helaas eentje over het hoofd gezien bij het eruit halen van de appelslakken en deze lag dan ook paar dagen later dood in de bak.

Moet je de aquasafe ook alleen voor je vissen toedienen? Of eerst goede waterwissel dan de aquasafe en dag later kuur toedienen een idee?

Wat betreft de Aquasafe, die vraag heb ik ook nog eens voorgelegd aan iemand die al 25 jaar een dierenspeciaalzaak heeft. Nou worden er veel praatjes verkocht in de handel, maar de mening van deze man stel ik in het algemeen wel op prijs. Met 100% zekerheid kon hij het me niet zeggen maar hij dacht dat de aanwezigheid van Aquasafe geen probleem mocht zijn in tegenstelling tot bv het vloeibaar filtermedium van Easy life. Maar goed, ook hij kon me dat na al die jaren ervaring niet met zekerheid zeggen. Ook voor hem was het niet duidelijk waarop de werking van Aquasafe gebaseerd is.

Om op zeker te spelen heb ik vandaag in de loop van de dag de appelslakken eruit gehaald en die zitten nog in het eigen water. Ik heb vandaag een grote water wissel gedaan, 50% zonder Aquasafe. Morgen wil ik dat nog een keer doen. Dan moet het grootste deel eruit zijn of verbruikt mocht er voordat ik aan de waterwissels begon nog actieve Aquasafe in zitten.

Aquasafe heb ik voor de vissen niet nodig. Normaal zou ik het nu ook zonder appelslakken gebruiken omdat het feit dat de appelslakken het loodje leggen zonder Aquasafe me vertelt dat er iets aan mijn kraanwater niet goed is. Frappant, schijfslakjes gaan zonder Aquasafe niet dood. In dit geval durf ik dus nu de slakken eruit zijn best even zonder Aquasafe te gaan. Dat is dus ook de keuze die ik voor nu gemaakt heb.

Na de kuur (ik ga hem voor de zekerheid wel herhalen) inderdaad een goede waterwissel en over kool filteren voordat de slakken terug gaan.

Bedankt voor al jullie reacties, het stelt met wat gerust. Ik zal het topic uiteraard in de gaten houden en als ik morgenavond in de gelegenheid ben even laten weten hoe het in de loop van de dag verlopen is.

Nicole
 
Zoals beloofd een update.
Vanmorgen was ik al vroeg aan de bak. De medicatie zat even na 7 uur in het water. Wat stinkt dat goedje in pure vorm!

Na een uur of twee zag ik weer bij dezelfde Platy meerdere wormen uit de anus steken, korte stukjes van enkele millimeters. In de loop van de dag zag ik veranderingen. Een lang stuk van een royale centimeter, een keer niks, een korter stuk (maar langer dan de enkele millimeters waar ik het net over had). Hij poept verder alleen wit slijm. Of hij echt wormen uitscheidt durf ik niet te zeggen.
Een andere Platy lijkt wel een anus uitstulping te hebben? De ontlasting komt nu als het ware uit een soort buisje. 3 Van de vier Platy's zijn trouwens vrij jong, ongeveer een maand of 3? Samen met een onverwante man heb ik hen aangehouden.
Heel typisch, de Endler vrouwen voelen zich niet OK. De Endlers zijn 3-4 weken geleden in de bak gekomen. 2 Koppels gekocht. De mannen zijn nog gewoon actief en ook goed op kleur, de vrouwen houden zich laag bij de bodem om en zwemmen sinds vanmiddag amper rond. Ademen verder normaal, zie geen bijzonderheden aan ontlasting... :puzzled:
De kegelvlekken zwemmen rond alsof er niks aan de hand is :) Die zag ik vandaag zelfs afzetten. De kleuren van de vissen zijn niet vervaagd.

In de bak merk ik wat veranderingen op. Ik zag 1 planaria lopen, in al die jaren heb ik ze nooit gespot. Oeps... voorzichtiger gaan voeren dus want ik zit niet te wachten op een explosie. Dadelijk nog even opzoeken of Planaria het loodje leggen van Levamisol maar zo uit mijn hoofd dacht ik van niet. Voor de zekerheid had ik een zuurstofpomp aangesloten en tegen de avond zag ik dat de zuurstofbellen lastiger gingen breken. Ik meen ooit gelezen te hebben dat dit kan komen door teveel eiwit in het water? Bij de drijfplanten zag ik de laatste maanden spint rond hupsen en die lijken te bezwijken. Voor de zekerheid NO2 en NO3 gemeten. Geen bijzonderheden geconstateerd maar ik omdat de luchtbellen lastiger door het oppervlak breken ben ik wel op mijn hoede. NO2 was lager dan 0,1 (laagste wat de JBL druppeltest aangeeft). NO3 was ongeveer 15.

Ik voeg nu ook geen easy carbo of plantenvoeding toe. Jammer voor de planten maar ik weet niet of ik er goed aan van alles bij de medicatie te gooien.

Als het om het evenwicht in de Rio gaat vertrouw ik het zaakje niet helemaal. Ik zal voordat ik mijn bed in duik nog eens een extra meting doen. Beter een keer teveel dan te weinig.
Ik voer maar even niet, de vissen pikken aan het hout en planten en zullen wel wat vinden. De jonge Endlers lijken er ook niet onder gebukt te gaan, ik zie regelmatig wat ontlasting hangen dus die foerageren gewoon door. Ancistrussen en de Sewellia's doen het ook verder prima.

Bah bah, dit is niks voor mij. Ik ben blij als ik een waterwissel kan doen en over kool kan gaan filteren.
Nicole
 
Een update na 31 uur medicatie.
Ik heb de zuurstofpomp uitgezet en of hiet hiermee te maken heeft weet ik niet maar alle vissen gedragen zich weer normaal.

Bij ��n Platy zie ik nog steeds iets waarvan ik denk dat het een uitstulpende darm is, de ontlasting komt duidelijk uit een buisje. Zwemt verder gewoon rond en eet en ik zag een mooie vissendrol uit hem of haar komen (of het zijn vrouwen of ze zijn nog te jong om het te kunnen zien). De Platy waar ik de wormen duidelijk had kunnen zien heeft er nog steeds een uit de anus hangen, ongeveer 3/4 cm lang. Deze vis gedraagt zich ook verder normaal.

De Kegelvlekbarbelen zijn nog steeds druk met het afzetten van eitjes, die voelen zich blijkbaar uitstekend.

De waterwaardes zijn gelukkig niet veranderd!

De levendbarenden hebben het druk met met jagen op beestjes die ik niet kan zien, ze jagen en pikken rond de bodem, het hout en de planten. Vooralsnog lijkt het dus goed te gaan.

Alleen vraag ik me af wat het betekent dat ik nog steeds een worm bij een Platy naar buiten zie hangen. Geen idee of deze leeft of niet? Wil ik te snel? Is het normaal na dik 24 uur?

Nicole
 
Bedankt voor je update.

Helaas heb ik daar geen ervaring mee maar mij lijkt het gewoonweg nog te kort om er echt iets van te kunnen zeggen.
Volhouden en indien nodig de kuur na 3 dagen herhalen.
 
Ik blijf jullie op de hoogte houden :)
Ik ben gewoon ontzettend blij met de feedback, in welke vorm dan ook. Ik zou het zelf trouwens ook niet leuk vinden als een vragensteller nog maar amper van zich laat horen. Bovendien besef ik me dat mijn vragen en ervaringen straks weer iemand verder kunnen helpen.
We zullen zien hoe het verder gaat, wordt vervolgd in elk geval.
Nicole
 
Bewegen die wormen nog?
Zo niet, dan zullen ze al wel dood zijn. Waarom ze er dan nog hangen weet ik ook niet, wellicht dat die er dan uiteindelijk vanzelf uit zullen vallen.
 
Ik heb de bewuste vis en flinke tijd gevolgd toen hij goed zichtbaar druk aan de wortels van javavaren aan het trekken was. De worm bewoog echt niet en had een lichte kronkel. Het spitse uiteinde was donkerder rood dan de rest. Na en tijdje zag ik ook wat ontlasting langs de worm naar beneden schuiven, de worm schoof dus niet mee naar buiten. Tja sorry, netter weet ik het niet te zeggen, haha.
Afwachten dus of hij eruit gaat komen.
Thanks Ren�, zo te horen gaat het dan toch de goede kant op al besef ik me dat er best nog uitval kan komen door wormen die niet uitgepoept kunnen worden.
Ik ga nog even voor het bakje hangen, over een uurtje gaat het licht uit :) Jullie truste voor straks.
Nicole
 
Poeh, gisteravond zag ik bij de bewuste platy twee wormen uitsteken en terwijl ik zat te kijken zag ik er een van recht naar krom worden. Die krengen leefden dus toch nog :-(
De platy die de anus uitgestulpt heeft had ook een stukje uitsteken en had het zichtbaar moeilijk met poepen.
Heel eerlijk, ik heb het licht in de bak wat eerder uitgedaan zodat ik niet meer kon kijken (en mezelf gek maken).
Vandaag geen wormen meer gezien. Vissen gedragen zich weer normaal, al vind ik de platy met de uitgestulpte darm nog wat dik. Omdat die zich wel normaal gedraagt krijgt ze nog de kans.
Nog even volhouden, nu ik geen wormen meer waarneem begin ik er geruster op te worden. Zonder medicijnen zag ik maar korte stukjes van de wormen, dus die medicatie doet zeker iets. Morgen in de loop van de dag mag de medicatie uit de bak. Bodem afzuigen en water wissel, kool erin. Ik ga de kuur wel herhalen, na 14 dagen geteld vanaf de dag dat de medicijnen de bak in gingen.
So far, so good.
 
Zo, gisteren waterwissel gedaan en kool erin. Ik laat dat twee dagen zitten, misschien drie...
De kuur lijkt goed gewerkt te hebben, tot nu toe geen wormen meer gezien. Zoals gezegd ga ik de kuur wel herhalen.
Mochten er in de loop van de tijd toch weer wormen opduiken en ik dat niet terug kan brengen naar nieuwe planten of vis, zal ik het hier melden. Voorlopig kan ik stellen dat Levamisole goed zijn werk heeft gedaan hier.
 

Terug
Bovenaan