Cammalanus cotti infectie... HOE??

:)))rcb

Active member
Lid geworden
7 september 2021
Berichten
27
Leeftijd
22
Hoiii iedereen,

Ik ben helemaal enthousiast geworden voor de aquariumhobby en ik kan uren voor mijn aquarium zitten. Ik merkte daarom ook snel op dat mijn betta een tijdje geleden "dik" begon te worden. Mijn moeder voert hem als ik niet thuis ben, dus ik dacht eerst dat hij teveel gegeten had. Ik heb hem toen op dieet gezet, tot zijn frustratie, maar mijn betta bleef maar dikker worden. Ik had geen idee wat er mis was tot ik op een dag de rode wormpjes zag.... Hij heeft cammalanus cotti en is er op het moment erg slecht aan toe 🙁 Ik heb het hele aquarium over 2 weken al 2x behandeld met antibiotica, maar mijn betta word nogsteeds dikker...... Ik vind dit super frustrerend omdat ik wekelijks mijn water wissel en controleer en toch gaat het mis😪 Heeft iemand enig idee waar deze infectie vandaan kan komen? Ik heb deze betta al zo'n 3 maanden en hij heeft tot enkele weken geleden nooit symptomen laten zien. Hij heeft van mij ook nooit levend voer gehad (alleen speciale betta korrels en af en toe diepvriesvoer). Verder heb ik geen nieuwe vissen toegevoegd. De betta wilde wel af en toe een babygarnaaltje eten, maar ik kon niet vinden of deze de parasiet kunnen overdragen. Ik wil graag weten waar het vandaan komt, zodat ik dit hopelijk in de toekomst kan vermijden. Hopelijk kan iemand helpen! Ik heb ook nog 4 Chinese danio's in mijn aquarium die op het moment geen symptomen laten zien, maar ik ga er vanuit dat ze ook de parasiet opgelopen kunnen hebben... Heeft iemand advies over hoelang ik moet wachten om zeker te zijn dat deze vissen parasiet-vrij zijn? Of is er iets wat ik verder kan doen? Alvast heeeel erg bedankt!
 
Vervelend. :(

Is gelukkig wel wat aan te doen! Probeer of je een vloeibaar anti-wormenmiddel kunt vinden op basis van fenbendazol of levimasol.

Bijv zoiets:
- https://www.petsplace.nl/beaphar-worminal-vogelapotheek-8710729044989-pps
- https://www.dierapotheker.nl/Meranox-25-mg/ml-Duif-50-ml?number=10342

Dit zijn maar even twee willekeurig gegoogelde links, je hebt allerlei medicatie voor dieren waar het in zit. Fenbendazol schijnt het beste te werken, dus als je daar iets van kunt vinden zou ik dat nemen.

Hoe kun je behandelen: het is de bedoeling dat je vis dit spul in de darmen krijgt. Dus je moet het op een eetbare manier aanbieden.

Bijvoorbeeld door gelvoer te maken. Hier een linkje voor uitleg: https://www.aquariadise.com/gel-voer/

Dan pak je gewoon wat van je huidige vissenvoer (pellets/granulaat is het makkelijkst), dat maak je fijn, en je mengt het met gelatine en met het medicijn. Van het totale volume mag het medicijn grofweg 5 procent uitmaken.

Je vis zal het waarschijnlijk niet zo lekker vinden als het normale voer, maar als je het lang genoeg aanbiedt (zonder iets anders te geven!), wordt het vanzelf gegeten.

Hier meer info over de manier van behandelen en de duur van de behandeling: https://aquariumscience.org/index.php/10-12-1-camallanus/

👍
 
Ohja: ik weet niet welke medicatie je tot nu toe hebt gebruikt..? Als het werkzame bestanddeel daarin een van de genoemde stoffen is, is die ook geschikt om door het voer te mengen. Veel beter dan alles maar in het aquariumwater gooien.
 
Ik heb destijds Levimasole gebruikt en dat is perfect. Ik ken het middel zo niet waar dit ook door zit nu maar dat kan @michelle1 je vast wel vertellen.
 
Bedankt @Gino88 En @jessicapilon ! Ik zal even kijken of het medicijn dat ik nu heb een van die middelen bevat en zo niet dan ga ik het bestellen 😊 nu hopen dat de redding optijd is voor mn betta🤞 Heeft iemand enige idee waar deze besmetting vandaan gekomen is? Of is het vette pech geweest...
 
Mijn garnaaltjes zaten destijds in het aquarium, kunnen deze het ook krijgen of als "tussengastheer" dienen? Ik wilde mijn garnaaltjes aan de dierenwinkel verkopen want ik heb erg veel kleintjes, maar ik vind het lullig om ze zieke dieren te verkopen.... op het internet kan ik het niet echt vinden 😬
 
Oke bedankt @jessicapilon ! Ik zal ook even kijken naar levertijd etc. Ik heb de garnaaltjes verhuist naar een 30L omdat ze erg gevoelig zijn voor medicatie. Daarnaast is dat sws handiger voor de kweek want de andere vissen lusten wel een klein garnaaltje🙃 Ze lijken verder gezond maarja....
 
Vroeger kon je bij de dierenarts nog de Levamisole krijgen maar nu is dat strenger en schrijven ze het niet meer zo snel voor. Meer voor kippen en geiten wordt het door de DA gebruikt.
 
Ik heb gekeken en het middeltje dat ik heb bevatte levamicil. Heb de bettakorrels hier kort in geweekt.... helaas heeft hij geen enkele animo om te eten, ook de korrels zonder medicatie niet :( Hij drijft nu ook met zn lichaam helemaal krom.... Vanavond nog maar een poging wagen, maar het ziet er heleaas niet goed uit. De Danio's hadden er geen probleem mee en die hebben alles zo naar binnen gewerkt. Over 24 uur weer stofzuigen en dan hooop ik dat het in ieder geval bij de danio's geholpen heeft....
 
Ik deed het altijd gewoon in het water en binnen 24 uur zag ik resultaat maat ik weet niet welk middel je nu hebt.
 
Ik zou gewoon het aquarium behandelen. Hij zal ook al menig baby en eitjes wormen hebben uitgepoept. Schiet niet op als hij niet wil eten en eten gaat gelijk met hapje water door de vis dus komt er evengoed wel in.

Als de camelanus te lang in de darm bezig is geweest zal het helaas einde oefening zijn voor de vis dan hebben ze hoogst waarschijnlijk al het een en ander beschadigd van binnen.
 
In ene keer 500 l. Cerpofor dactycid dosis in de juwel 400 bedoseerd en totenmet de japonicas hebben dat nog overleefd.
Nu eindelijk camelanusvrij, ik bleef maar wormstekige visjes uitvangen uit een grote levendbarende populatie
 
Ik heb het hele aquarium al 2 keer behandeld met een week ertussen, maar mijn betta is er alleen maar slechter op geworden, misschien al te veel schade aan de darmen inderdaad @michelle1 ...😕
 
@Edwin68 ik zag laatst ook een verdwaalde garnaal zitten (die had ik gemist met uitvangen) en die scharrelde ook vrolijk rond na 2 keer medicatie te hebben gegeven hahahaha.
 
Dan pak je gewoon wat van je huidige vissenvoer (pellets/granulaat is het makkelijkst), dat maak je fijn, en je mengt het met gelatine en met het medicijn. Van het totale volume mag het medicijn grofweg 5 procent uitmaken.
Ik wil via het voedsel gaan proberen. Mijn bak onderhand al 3x behandeld met Cerofor Dactycid en die rotwormen zijn nog steeds niet volledig weg.
Hoe bepaal je hoeveel medicijn je in het voer moet stoppen? 5% van de hoeveelheid voer die je maakt dus. Maar stel, ik zou als ik in het water doseer 30 ml moeten toevoegen, dit een week laten zitten, 25% water wissel doen. Week wachten, opnieuw doseren.
Maak ik dan 600 ml aan voer wat ik in één week moet proberen op te voeren? Of krijgen ze hun "normale hoeveelheid" en laat ik verder die rustweek e.d. weg?
Gewoon blijven voeren tot ze worm vrij zijn?
 
Ik wil via het voedsel gaan proberen. Mijn bak onderhand al 3x behandeld met Cerofor Dactycid en die rotwormen zijn nog steeds niet volledig weg.
Hoe bepaal je hoeveel medicijn je in het voer moet stoppen? 5% van de hoeveelheid voer die je maakt dus. Maar stel, ik zou als ik in het water doseer 30 ml moeten toevoegen, dit een week laten zitten, 25% water wissel doen. Week wachten, opnieuw doseren.
Maak ik dan 600 ml aan voer wat ik in één week moet proberen op te voeren? Of krijgen ze hun "normale hoeveelheid" en laat ik verder die rustweek e.d. weg?
Gewoon blijven voeren tot ze worm vrij zijn?
Ik snap je vraag. Ik moet toegeven dat ik zelf nog niet op deze manier anti-wormenspul heb gegeven; ik baseer me op de uitleg op aquariumscience.org. In principe kun je dan de normale hoeveelheid voer geven, met 5% van het volume aan medicatie, en verder wel het schema aanhouden zoals vermeld in de bijsluiter. Staat er bijv in dat je het in etappes moet geven, dan tussendoor die pauze(s) wel inachtnemen zeg maar.

Als je twijfelt over de dosering voor jouw type medicatie, kun je het beste even op aquariumscience.org kijken in het gedeelte dat over jouw ziekte en/of medicatietype gaat. :) Misschien dat je je plan van aanpak dan duidelijker krijgt.
 
Cerofor Dactycid
Heb overigens een keer gemaild met een vertegenwoordiger v/d fabrikant. Ook diegene gaf aan dat doseren in het voer in principe het beste is. Het is volgens die persoon vanwege bijkomende kosten en wettelijke hoepels waar ze doorheen moeten springen, dat ze het medicijn niet op de "juiste" manier op de markt hebben.
 
Persoonlijk als je 3 x hetzelfde product heb gebruikt en geen resultaat zou ik zelf overstappen op een ander product. Dan niet kijken naar de producent (naam) van het product maar de werkzame stoffen.

Ikzelf gebruik de manaus lijn https://manaus-aquarium.com/NL/levamicil.php
.
Die hebben op basis van levimasole.

Er is ook oa. worm middel via voer. Fishtale. Hoewel werkzaam goedje ook een veel gebruikt middel is. De verpakking is ook erg groot en het voer is koi korrel grote. Nu zal je dit wel wat kunnen pletten ofzo maar is de vraag zullen je vissen het eten. Koi en goudvissen vreten alles maar verwende tropische geen flauw idee.

1649704244747.png
 
Bij mij heeft dit middel goed gewerkt om de camelanus te bestrijden. M'n posthoornslakken verdroegen het ook goed.
Had jij ook niet eerst de dactycid gebruikt?
 
Zelf heb ik erg goede ervaringen met lernex pro, word ook veel in de koi-wereld gebruikt
 
Dan niet kijken naar de producent (naam) van het product maar de werkzame stoffen.

Ikzelf gebruik de manaus lijn https://manaus-aquarium.com/NL/levamicil.php
.
Die hebben op basis van levimasole
Dactycid bevat zowel levamisole als praziquantel. Als dat middel niet zou werken, op de juiste manier toegepast (in het voer), gaat het voor @Eviover geen verbetering geven als een ander middel op basis van hetzelfde spul homeopathisch in het water verdund wordt...
 
Ik zie dat je ook al weer een dactycid pro heb :oops: Voor resistente wormen ................

Ingedrienten.
Nitroscanaat<br />Praziquantel<br />Flubendazole

De gewone versie kan ik niet vinden wat erin zit. Vind zo en zo waardeloos als er niet in de gebruiksaanwijzing staat vermeld wat erin zit. Maar nooit vernomen dat er een middel is met levimasole erin muv levamicil of op recept dierenarts.

Misschien dat @Nicolientje-W kan aangeven wat er in de lernex pro zit? Als die wel in gebruiksaanwijzing vermelden.

Het voer zit ook Praziquantel in dus die schiet ook niet op.
 
Ik heb de rest van de lernex pro verkocht samen met de gebruiksaanwijzing dus weet ik niet wat erin zit, weet wel dat die lernex pro geadviseerd is door mede-lnummerskwekers omdat er veel recistentie is tegen wormenmiddelen
 
even google snel gebruikt is ook van colombo en ook niets in gebruiksaanwzijing denk ik.

Lernex pro bevat onder andere de werkzame stof bij resistentie: Praziquantel & Nitroscanaat. Morenicol Lernex Pro is ontwikkeld voor de behandeling van resistente huid en kieuw wormen bij siervissen

Ik denk dat de nitroscanaat het pro middel is gezien dit ook bij dactycid pro word gebruikt. Nooit bekeken wat dit voor middel is.
 
Nooit bekeken wat dit voor middel is.
Ik heb het zojuist even opgezocht, omdat ik dit topic ineens tegen kwam in een google search. Nitroscanaat is een ontwormingsmiddel, wat wordt gebruikt in medicatie voor honden, ter bestrijding van nematoden en cestoden. Te weten, haak-, lint- en breiwormen (:p) spoelwormen.
En ik zie nu ook, dat stoffen als flubendazol en praziquantel ook in veel ontwormingsmiddelen zitten voor katten, en honden: https://www.stray-afp.org/nl/wp-content/uploads/sites/2/2012/08/Tabellen-Ontwormingsproducten-NL.pdf (even goede yoga voor de nek ook dit ;) ).

Nu zit ik eens te denken, het kan misschien wel interessant zijn om eens een overzichtje te maken van de verschillende medicatiesoorten voor vissen, en wat er in zit aan werkzame stof, als een soort naslag-raadpleegtabel, zodat je makkelijk kunt vergelijken in tijden van nood. Stel dat middel 1 dan niet werkt, dan kun je makkelijk zien of in middel 2 dezelfde werkzame stof zit als in middel 1, of juist niet, dat idee.
En wie wat mag hebben of niet, want die flubendazol is iets wat goudvisachtigen bijvoorbeeld niet goed verdragen, begreep ik van @michelle1. Maar dat is iets wat je dus nergens in een bijsluiter terug vindt.
Kunnen we de bijwerkingen misschien ook verzamelen in een draadje. Soort aquatische lareb.
 
Terug
Bovenaan