Canon DSLR beter?


P

poecillia

Guest
Ik maak zo nu en dan foto's en filmpjes van onderwerpen in mijn aquaria maar ben vaak teleurgesteld over het resultaat. Ik heb een oudere
Fujifilm FinePix S6500fd systeem camera en een Oneplus 6 gebruikt in verschillende instellingen, macro, met flits, handmatig etc. De Fujifilm heeft een mooie lens maar stelt moeilijk en traag scherp en heeft een erg korrelig objectief. De Oneplus is ook niet ideaal. Ik heb vroeger een analoge Canon EOS 650 gehad en heb daar nog enkele lenzen van liggen die volgens mij op een Canon DSLR gebruikt kunnen worden. Ik zit daarom te denken aan een occasion Canon 400d of beter. Budget tussen 100 en 150 euro. Zou dit betere foto's en video's kunnen opleveren?
 
Tja, het kan.. ligt aan de kennis vd fotograaf qua instellingen en de kwaliteit vd apparatuur. Lichtsterkte vd lenzen. Maceo of niet. enz. En het beste om foto’s te maken vanaf een statief.

mijn iPhoneXR maakt behoorlijke foto’s. Sinds kort het ik een nieuwe Canon Poweshot SX70hs gekocht. Ik had een 1100d spiegelreflex, maar gebruikte dIe te weinig. Goed verkocht via MP en weer een andere superzoom gekocht dus.
heb hem nog niet echt getest op mn aquarium. Kan daar dus geen oordeel over geven nog.
 
Belangrijk is te kijken welke lenzen je hebt en welke vissen je wil fotograferen.
Ik gebruik voor het aquarium een 70-200 f2.8 lens.

In mijn geval op een Nikon body maar canon geeft ook degelijke bodies.

FB_IMG_1596875475576.jpg
 
Ik maak zo nu en dan foto's en filmpjes van onderwerpen in mijn aquaria maar ben vaak teleurgesteld over het resultaat. Ik heb een oudere
Fujifilm FinePix S6500fd systeem camera en een Oneplus 6 gebruikt in verschillende instellingen, macro, met flits, handmatig etc. De Fujifilm heeft een mooie lens maar stelt moeilijk en traag scherp en heeft een erg korrelig objectief. De Oneplus is ook niet ideaal. Ik heb vroeger een analoge Canon EOS 650 gehad en heb daar nog enkele lenzen van liggen die volgens mij op een Canon DSLR gebruikt kunnen worden. Ik zit daarom te denken aan een occasion Canon 400d of beter. Budget tussen 100 en 150 euro. Zou dit betere foto's en video's kunnen opleveren?

Ik denk dat het merk waar je voor kiest op zich niet zo heel veel uitmaakt. Maar als je nog Canon lenzen hebt liggen (welke?) dan kan ik de keuze mij voorstellen.

Hoe beter de camera presteert op wat hogere ISO, hoe minder last van korreligheid en onscherpte (omdat je sluitertijd wat hoger kan blijven) dan bij een camera die dit minder goed doet. Ik zou dus gaan kijken binnen je budget naar welke body de beste performance heeft op "low light". 400D gaat tot max ISO 1600, dus alles boven 800 is denk ik onbruikbaar.

De 300d heeft een redelijk goede ISO ruis reputatie zover ik weet, maar wel een oud beestje
De 1200d kan mogelijk ook wat zijn (https://www.photographyblog.com/reviews/canon_eos_1200d_review/image_quality)
Of een oude 50D, maar is niet meer te maken, dus als die kapot gaat is het over

Ik zou zeggen, kijk en lees maar een beetje en bedenk vooral wat je wil
artikel over ruis https://www.the-digital-picture.com/Comparisons/Canon-EOS-Rebel-T5.aspx

En mogelijk heb je ruimte voor wat meer budget en kan je naar een 650D ofzo kijken
 
check goed wat voor lenzen je hebt. Bij het gebruiken van oude slr lenzen heb je te maken met een cropfactor omdat de beeldchip van de canon kleiner is dan waar de oude lenzen voor gemaakt zijn. Ze zullen ws allemaal ongeveer een1.6x grotere zoomfactor hebben.
Het zou mooi fijn als bij je aan te kopen dslr wel een lens hebt die erbij hoort. Met de mogelijkheden aan instellingen kan je daar ws al veel mooiere foto's mee maken dan nu. Veel succes!
 
Ik denk dat het merk waar je voor kiest op zich niet zo heel veel uitmaakt. Maar als je nog Canon lenzen hebt liggen (welke?) dan kan ik de keuze mij voorstellen.
Ik heb een 35-110 Canon en een 18-50 Sigma. En nog een flitser waarvan ik het merk niet meer weet. Ik heb ook nog een statief, dus met een goede body en een basis zoomobjectief kan ik wel wat. Ik zal nog eens jullie links en wat reviews raadplegen.
 
18 - 50 2.8? Prima range als basis objectief voor je DSLR, misschien wat traag tov de moderne objectieven, maar denk prima om te starten...
 
Voordat ik investeer wil ik mijn Fujifilm nog even een kans geven. Ik moet flitsen omdat mijn aquaria relatief weinig licht hebben en door de vorm (rond van voren er geen licht vanaf de voorkant op de vis valt. Ik heb wat geëxperimenteerd met iso en flitsinstellingen. Als ik de iso laag zet (100-200) worden de geflitste foto's relatief donker, wat met belichtingscompensatie niet opgelost kan worden. Ik zet de iso daarom op 800, gebruik de invulflits, gebruik diafragmavoorrkeuze die ik op 8 zet
DSCF0893.JPG
en zet de camera op macro stand. Hieronder enkele foto's
DSCF0839.JPG


De afbeelding hieronder zijn gecropped
DSCF0906.jpg


DSCF0917.jpg


Bij de zeer beweeglijke mbuna's is een goede compositie echt een gelukstreffer. Bij Tanganyika is dat iets eenvoudiger. Scherpte laat vaak te wensen over.
 
Die onderste foto is best goed toch?

Wanneer je de flitser gebruikt kan je die beter los van je body gebruiken.
Dan remote aansturen, je kan dan de flits uit een andere hoek laten komen.
Ik weet niet of jouw camera dat ondersteund natuurlijk.
Indien de camera geen IR ondersteund kan je misschien met een kabel van 1 meter werken tussen flitser en body.

Wat is je ISO bereik?
En wat is de grootste lensopening (de kleinste F waarde)?

Ik heb onderstaande foto gemaakt zonder flits en zonder te croppen.
Deze instellingen gebruikte ik:

135mm
F4.0
1/250s
ISO 3200

DSC_0989.jpg
 
De Exif gegevens staan in de jpg hierboven.
 
Het lijkt dat Discus vaak op 1 plek hangt en daarom makkelijk zijn.
Maar ook zij kunnen snel bewegen.

Deze heb ik genomen op:
F4.0
1/125s
ISO 3200
200mm
Klein beetje gecropt.

Ik heb wat foto's met lagere ISO waarden gemaakt maar dat is het allemaal niet.
De sluitertijd wordt dan te lang.
Dus als die Fuji het niet ondersteund kijk dan eens wat een Canon body doet.
Moet je er wel een redelijk tot goede lens bij hebben, anders schiet het nog steeds niet op natuurlijk.

DSC_0996_01.jpg
 
Zet je ook wel eens je licht vol aan voor de foto's, zodat je nog wat lager in de iso kan?
 
Zet je ook wel eens je licht vol aan voor de foto's, zodat je nog wat lager in de iso kan?
Ik weet niet zeker of deze vraag aan mij gericht is.
Verlichting staat hier tussen 60 en 70 % gemiddeld. Maar het loopt langzaam op naar 95% zo tussen 16u en 17u.

Ik verander het licht niet omdat ik een foto wil maken. Wanneer er teveel licht komt dan verlies je ook weer de sfeer en da's niet mooi.
Mijn camera kan op deze ISO waarden perfect presteren. De sensoren worden met nieuwe camera's steeds beter en beter.
 
Was meer een algemene losse flodder in de bestrijding van ruis; de fotodigitale versie van alg?. Zelf schroef ik wel het licht op om scherpere foto's te krijgen. De sfeer kan ik prima met iso en lens regelen.
@rjoemman je bak is erg fotogeniek heerlijk om zo'n 'model' te hebben.
 
Gewoon lekker flitsen en die dure objectieven links laten liggen.

02-0-Copr_2019-John_Stel.jpg


Lekker geflitst, visje is zeer bewegelijk en 22 mm.

Groetjes John.
 
Die onderste foto is best goed toch?

Wanneer je de flitser gebruikt kan je die beter los van je body gebruiken.
Dan remote aansturen, je kan dan de flits uit een andere hoek laten komen.
Ik weet niet of jouw camera dat ondersteund natuurlijk.
Indien de camera geen IR ondersteund kan je misschien met een kabel van 1 meter werken tussen flitser en body.

Wat is je ISO bereik?
En wat is de grootste lensopening (de kleinste F waarde)?
ISO gaat van 100 naar 3200
De kleinste F waarde is F8 die ik dus gebruik. Daarbiij zoom ik vaak maximaal in (300mm) en is de camara ongeveer een 0,5 tot 1 meter van het aquarium.
De camera heeft een ingebouwde flitser. Ik kan geen externe flitser koppelen. Flitser doet het overigens wel aardig.

Extra licht is er niet en heeft ook weinig zin gezien de vorm van het aquarium Juwel Vision 450..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik maak zo nu en dan foto's en filmpjes van onderwerpen in mijn aquaria maar ben vaak teleurgesteld over het resultaat. Ik heb een oudere
Fujifilm FinePix S6500fd systeem camera en een Oneplus 6 gebruikt in verschillende instellingen, macro, met flits, handmatig etc. De Fujifilm heeft een mooie lens maar stelt moeilijk en traag scherp en heeft een erg korrelig objectief. De Oneplus is ook niet ideaal. Ik heb vroeger een analoge Canon EOS 650 gehad en heb daar nog enkele lenzen van liggen die volgens mij op een Canon DSLR gebruikt kunnen worden. Ik zit daarom te denken aan een occasion Canon 400d of beter. Budget tussen 100 en 150 euro. Zou dit betere foto's en video's kunnen opleveren?
“Probleem” waar je tegenaan kan lopen met de oude lenzen is dat de AF niet werkt
Cropfactor zou ik me niet druk om maken op dit moment

maar Opzich denk ik dat je voor €150 een redelijke body kan kopen waarmee een eind komt.
 
ISO gaat van 100 naar 3200
De kleinste F waarde is F8 die ik dus gebruik. Daarbiij zoom ik vaak maximaal in (300mm) en is de camara ongeveer een 0,5 tot 1 meter van het aquarium.
De camera heeft een ingebouwde flitser. Ik kan geen externe flitser koppelen. Flitser doet het overigens wel aardig.

Extra licht is er niet en heeft ook weinig zin gezien de vorm van het aquarium Juwel Vision 450..
Zou juist maximaal uitzoomen dan is vaak je diafragma ook groter (lager F getal).
Of je moet een fancy vast diafragma lens hebben maar dat zou op de lens moeten staan.

Als je geen korrelige foto’s wilt zou ik niet hoger gaan dan 100-200 iso
 
Zou juist maximaal uitzoomen dan is vaak je diafragma ook groter (lager F getal).
Of je moet een fancy vast diafragma lens hebben maar dat zou op de lens moeten staan.

Als je geen korrelige foto’s wilt zou ik niet hoger gaan dan 100-200 iso
Maximale diafragma is F8 bij deze camera, ongeacht of ik zoom of niet. Minimale diafragma is F2.8 bij 28 mm en F5.6 bij 300 mm. Ik moet toch flitsen omdat ik te weinig licht heb en kies daarom voor het maximale diafragma F8 zodat ik de meeste scherptediepte heb. Met maximaal uitzoomen (dus 28 mm) krijg ik het object niet beeldvullend en zit ik tegen het glas van het aquarium aan. Deze camera stond er destijds om bekend tot 800 iso goed werkbaar te zijn. De foto's die ik hierboven heb laten zien zijn allemaal met 800 iso genomen. Lagere iso levert ook te donkere foto's, zelfs met flits. Scherpte wordt ook beperkt door het aantal pixels van deze camera (6 megapixels).
 
Met maximale diafragma wordt bedoelt zo ver mogelijk open. Dat is dus de f2.8 en f5.6.
De F8 knijp je juist dicht dus dat is je minimale diafragma.
 
18 - 50 2.8? Prima range als basis objectief voor je DSLR, misschien wat traag tov de moderne objectieven, maar denk prima om te starten...
Ik heb mijn oude spullen nog even van zolder gehaald. Hieronder wat foto's
IMG_20200812_085209.jpgIMG_20200812_085133.jpgIMG_20200812_085321.jpgIMG_20200812_085232.jpg

Ik zat er naast met die landscape lens, dat blijkt dus een Cosina te zijn van 19-35 mm (1:3.5-4.5). Dus helaas niet die Sigma 2.8. Ik neig nu een beetje naar een 1200d. Zou de autofocus en de flitser aansturing daar nog mee functioneren?

LOL: ontdekte dat in de body nog een filmpje zit. Nog foto's voor de millenium wissel. Zou dat na meer dan 20 jaar nog wat kunnen zijn?
 
Ik acht de kans aanwezig dat de lenzen wel werken, maar ik betwijfel of je hier het meest interessante resultaat mee haalt.

Ik zou voorzichtig overwegen (evt. na een posoje) om een EF 50mm 1.8 STM dan te nemen, prima geschikt voor de aquariumfotografie. Ik zou zeggen, bel ff een gerenomeerde foto vakwinkel, vertel wat je hebt en in hoeverre dit wel of niet compatibel is, weten zij veel beter als ik.........
 
In Photoshop kun je nog heel veel doen qua belichting.

Dit is voor en na.
 

Bijlagen

  • Egel2.jpg
    Egel2.jpg
    66.7 KB · Weergaven: 146
  • Egel1.jpg
    Egel1.jpg
    92.1 KB · Weergaven: 148
Ik fotografeer met Nikon. In fotografie telt : Kiezen is verliezen. Helaas moet je kiezen. Je kiest voor een merk, de body is gewoon een onderdeel van het merk. De nieuwe toestellen hebben echter heel andere specificaties dan waar je aan gewend bent. Denk vooral aan iso-waardes, die zijn pijlsterk de hoogte in gegaan en video wat een mooie meerwaarde geeft. Ik vrees dat je (net als ik) een toestel heb gekocht in een overgangsperiode, En dat het nu niet veel waarde meer heeft. Ik heb het geluk dat mijn lenzen compatibel zijn met de nieuwe body's van Nikon. Of dat voor jou merk waardevol is moet je zelf overwegen. Overstappen met een budget van 150€ zou ik je niet aanraden. De Canon 400D is niet meer van deze tijd en je zal binnen de kortste tijd spijt hebben van je aankoop. Momenteel kan je beter roeien met de riemen die je hebt en ondertussen sparen voor een toestel met de spec's die wel voldoen aan de tijd.
 
Ik heb jaren gefotografeerd met een Canon eos 350 De voorganger dus van de 400D. En daar heb ik best wel wat knappe foto's mee kunnen maken. Zoals onderstaande foto die op aquainfo staat.

Momenteel heb ik de Canon eos 80D, en die bevalt een stuk beter. Maar dan zit je wel in een hele andere prijsklasse.

1597911369143.png
 

Terug
Bovenaan