Wat is er nieuw

capaciteit Eheim 2213 in Dubai 100

SaskiaP

Well-known member
Lid geworden
20 juli 2014
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een maand een dubai 100 draaien (100X40X50), waarbij ik last heb van zweefvuil. Ik heb de Eheim 2213 aangesloten, en ik heb twee keer de pomp losgemaakt om te ontdekken dat deze zeer vuil/verstopt is. Nu is mijn vraag: kan het zijn dat de pomp te weinig capaciteit heeft? Het aquarium heeft met aftrek van grind e.d. denk ik ongeveer 150 liter.

Ik heb een redelijk volle plantenbak, het aantal bewoners valt mijns inziens wel mee:

2 waaierhandgarnalen (die overigens niet klagen, er wordt druk gewaaierd)
14 neon tetra's (4 volwassenen die ik nog had, 10 jongen)
2 vuurneons (een overblijfsel uit de oude bak, ze zwemmen overigens gezellig met de andere neons mee)
10 corydoras palateus (ben begonnen met 5, mevrouw legt vaak eitjes)

Een onbekend aantal ancistrus dolichopterus jongen (allemaal rond de cm, heb er bergen verkocht en inmiddels de voortplantende ouders ook verkocht)
Een onbekend aantal vuurgarnalen.

Ik heb last van puntalg, dat is voor mijn gevoel een gevolg van de ondercapaciteit, maar dat kan ik mis hebben.

Ik ben begonnen met nog een extra klein binnenfiltertje toen ik de bak opstartte (aquaflow 200), maar die heb ik er na een week of twee uitgehaald, die draaide vooral mee omdat het al een ingedraaid filter was en dit me goed leek voor het opstarten van een nieuwe bak. Eigenlijk begon toen de ellende.

Ik had een spraybar erop aan de rechterkant als je voor het aquarium staat, en de afzuiging zit links onderin de hoek. Ik heb de spraybar er inmiddels afgehaald en rechts bovenin de hoek draait ook een stromingspompje mee.

DE VRAAG: Kan het inderdaad ondercapaciteit van het filter zijn? Of zou de Eheim 2213 dit aan moeten kunnen en ligt het mogelijk aan de plaatsing van mijn instroom en uitzuiger?

Alvast bedankt!

Saskia

Puntalg ontstaat vaak vanuit een te kort meestal van CO.2.

De capaciteit van je pomp is net aan, echter als je je aquarium draaiend krijg kan het wel.

Voeg je op CO.2 toe of een alternatief als bijvoorbeeld Easycarbo?

Je schrijft verstoppen van het filter, normaal gesproken begin je met filterpijpjes, schuimmaat en daarna eiheim substraat met als laatste laag witte watten. Bij de grijze import heb je voornamelijk blauweschuimstof zitten met bovenin witte watten.
Je kan een voorfilterje op je filterpijp plaatsen, dan hoef je de pomp niet helemaal los te halen maar verwijder je wel vlot het zweefvuil. iedere dag of om de dag even uitspoelen.

Om je verder van advies te voorzien, is de vraag of je zicht heb op de volgende waterwaardes
Ph en Kh Nitraat en Fosfaat.

Nu kosten de tester sets en meststoffen een behoorlijke investering, wellicht is het een idee om eens te kijken welke type bemestingsplan bij jou en je budget past.

Heb zelf een Vision van bruto 180 liter en draaide eerst ook een tijdje met enkel een 2213 maar heb er een filter bijgezet want was maar matig.
In het begin zat bij mij het filtermateriaal ook steeds helemaal vol waardoor de filtering helemaal minimaal was,oorzaak was een slijmerige laag alg in de aanzuigslang.
Spul vermeerderde enorm en liet steeds los waardoor de boel verstopt ging zitten,na een goede schoonmaakbeurt van de slang was het over.

@Aponogeton:Je schrijft verstoppen van het filter, normaal gesproken begin je met filterpijpjes, schuimmaat en daarna eiheim substraat met als laatste laag witte watten. Bij de grijze import heb je voornamelijk blauweschuimstof zitten met bovenin witte watten.

Dit heb ik er inderdaad inzitten, met verstoppen bedoel ik dat het zo vuil is dat er weinig/geen druk meer op de slangen zit.

Ik voeg 2 keer in de week easycarbo en profito toe, ik heb het water nog niet getest. Mijn constatering was vooral dat dit probleem - zweefvuil en puntalg - begon toen ik het extra filtertje verwijderde, direct zag ik extra zweefvuil ophopen.

@Seabait: Heb zelf een Vision van bruto 180 liter en draaide eerst ook een tijdje met enkel een 2213 maar heb er een filter bijgezet want was maar matig.
In het begin zat bij mij het filtermateriaal ook steeds helemaal vol waardoor de filtering helemaal minimaal was,oorzaak was een slijmerige laag alg in de aanzuigslang.
Spul vermeerderde enorm en liet steeds los waardoor de boel verstopt ging zitten,na een goede schoonmaakbeurt van de slang was het over.

Ook dit herken ik enorm, maar ik heb net een week geleden het filter losgehaald, toen liep het filter weer sterk door en werden ook de slangen meteen weer flink schoon. Nu zijn ze alweer vies.

Ik zal een extra filter bijplaatsen, ik denk dat het toch weer een extern filter wordt, ik heb net de bak zoveel mogelijk vrij van zichtbare techniek. Ook koop ik maar eens een testkoffer, heb altijd een paar lossen testen gehad en heb eerlijk gezegd al jaren zonder problemen aquaria gehad, met weinig meten en vooral gezond verstand.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen en de puntalg, na de aangekondigde ingrepen.

Bedankt!

Een filter erbij zetten is een prima optie, wel zou ik er een paar vragen bij zetten.

Als ik dat zou doen bestrijd ik dan een gevolg of een oorzaak. Brengt mij bij een volgende vraag, waar komt al dat vuil vandaan?

Voer soort en hoeveelheid
Vis belasting
Dood plantenmateriaal in het begin veel aanwezig omdat de meesten planten boven water gekweekt zijn en zij hun bladeren afstoten, en nieuwe bladeren aanmaken die onderwater kunnen functioneren.

Af hevelen van de bodem en drijvende stofdelen, bladeren e.d met een heel fijn netje afvangen/scheppen.
Met een gafzak verwijder ik het fijne zweefvuil.
Zag een onderwerp op dit forum betreft een mooi filtermateriaal ( Purigen) wat misschien wel kan helpen, iets om over na te denken. Maar verdiep je er wel in.

Bij een aquarium welke ik in onderhoud heb is de inhoud iets minder, maar de Eheim hoef ik maar eens in de 4 maanden schoon te maken. Vuil is er nauwelijks. Alles wordt gemineraliseerd.
Eens in het halfjaar moet de bodem goed schoon gezogen worden end aan komt daar echt een bagger uit. Planten groeien er goed op en als zij het minder gaan doen dan is het tijd om die actie uit te voeren.

Google eens op Hobbykwekers en zoek bij Artikelen naar de Tubanze Tovenaar Adrien. Hij legt heel mooi uit over de composthoop. Feitelijk hetzelfde als het probleem met het zweefvuil welke je nu heb alleen dan onderwater.
Dan ga je gelijk de werking van het proces mineralisatie begrijpen en dat scheelt uiteindelijk weer in de portemonnee.

Net als Seabait dacht ik ook al schreef heb ik een bak van 190 liter en had daar ook de 2213 op draaien. ik kreeg de bodem niet goed schoon en moest vaak deze stofzuigen.
Filter was en raakte niet echt vol of verstopt. Toen heb ik daar een 2215 bij geplaatst en het probleem was opgelost en heb nu een mooie schone bodem.
Ik denk dat onder bepaalde omstandigheden de 2213 net niet voldoende capaciteit heeft. ik heb een behoorlijk beplantte bak en dat zal hebben meegespeeld.

Een 2213 is goed voor kleine bakjes, als je boven de 100 liter inhoud zit dan is hij al te licht.

Lut heeft hier een bakje staan van goeie 50 liter bruto met een 2213 erop, werkt perfect en is geen overkill.

@ Aponogeton: Ik heb het vissenbestand in mijn openingspost aangegeven. Ik had een koppel Ancistrus Dolichopterus en die fokten als konijntjes. Daarom had ik echt bizar veel jonge algenetertjes, Ik heb er inmiddels al een stuk of 60 verkocht, maar er zitten zeker nog wel 20 kleintjes (1-2 cm) in de bak. Ik denk dat dit samen de grote vervuilers zijn geweest, daarom heb ik het koppel ook verkocht, dat zit er inmiddels dus al een ruime week niet meer in.

Zoals ik bij veel mensen nu heb gelezen is de capaciteit dus gewoon erg aan de krappe kant, dus met een extra filter erbij en een groot aantal vissen er (alweer) uit ga ik er vanuit dat ik wel weer een evenwicht zal bereiken.

Ik heb vandaag mijn testkoffer binnengekregen, en als eerst nitraat getest, omdat ik het vermoeden had dat deze hoog was. Die is inderdaad rond de 25 mg/l. Mijn planten groeien dus ook als kool, maar ik heb dus wel puntalg en het water is nogal groenig. Ik krijg morgen het 2e filter binnen, nog een keer Eheim 2213, dan ga ik ook een waterverversing doen. Tevens krijg ik morgen nog wat drijfplantjes binnen, misschien dat die ook het nodige nitraat op zullen eten.

Ik heb inmiddels de tweede externe pomp binnengekregen en aangesloten. Ik heb een grote waterwissel gedaan en een paar vernieuwingen in het plantenbestand. De tweede pomp, ook een Eheim 2213 met de bijbehorende filtermaterialen (pijpjes, substraat, blauwe, witte en koolstofspons), zorgt meteen voor een flinke nieuwe stroming in de bak.

De neons en garnalen zijn druk rond aan het zwemmen, en de corys zitten alweer met hun snuit in grind en zand te woelen. Ik laat nu de bak even rusten, dan zal ik morgen het water testen en daarna voeding toevoegen.

Ik zal ook eens proberen om foto's te posten van hoe het er nu bijstaat.

Heb je die koolstof spons er ook in gedaan? Zou ik niet doen, beter wisselen voor meer pijpjes of anders een extra blauwe spons.

SaskiaZ zei:
Heb je die koolstof spons er ook in gedaan? Zou ik niet doen, beter wisselen voor meer pijpjes of anders een extra blauwe spons.

Want?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan