Wat is er nieuw

Carbonaathardheid

Yaluro

Member
Lid geworden
8 september 2022
Berichten
9
Leeftijd
24
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in deze hobby. Na veel inlezen heb ik gisteren een 60L bak opgezet voor Neocaridina garnalen. Over 6-8 weken ga ik de garnalen aanschaffen. Een ding is mij niet duidelijk. Hoe lees ik de carbonaathardheid, GH af van de stick? Er staan namelijk 3 vakjes bij GH met de volgende waardes <3d, >6d, >10d, >16d. Wat moet ik met de 3 verschillende waardes doen, bij elkaar optellen?
Ps ik heb het water gestickt meteen nadat ik de bak heb gevuld. Deze waardes zijn dus nog niet goed.
 

Bijlagen

  • 748DDAE4-CABB-4C40-AAA8-748B0FD14873.jpeg
    748DDAE4-CABB-4C40-AAA8-748B0FD14873.jpeg
    133.1 KB · Weergaven: 73
Allereerst:
strips zijn behoorlijk onnauwkeurig en de waarde die je daarmee krijgt, moet je met een korreltje zout nemen (figuurlijk dan...)
De druppelmethode is veel betrouwbaarder.
Ten tweede:
Algemeen: Het is de bedoeling dat je de teststrip tegen het potje houdt en dan kun je per waarde de meting aflezen doordat de kleuren samenvallen met het potje. En dat getal dat daarbij hoort is het dan. (Ik weet zo niet welk merk je daar hebt, dus ik kan je niet in detail verder helpen.)
 
Allereerst:
strips zijn behoorlijk onnauwkeurig en de waarde die je daarmee krijgt, moet je met een korreltje zout nemen (figuurlijk dan...)
De druppelmethode is veel betrouwbaarder.
Ten tweede:
Algemeen: Het is de bedoeling dat je de teststrip tegen het potje houdt en dan kun je per waarde de meting aflezen doordat de kleuren samenvallen met het potje. En dat getal dat daarbij hoort is het dan. (Ik weet zo niet welk merk je daar hebt, dus ik kan je niet in detail verder helpen.)
Bedankt voor je reactie.
Klopt, ik heb inderdaad begrepen dat de strips niet zo betrouwbaar zijn. Deze wil ik uiteindelijk ook ruilen voor de druppelmethode. Ik heb de strip tegen het potje gehouden. Bij GH kreeg ik de volgende waardes uit van boven naar beneden: >10d, >16d, >6d. Wat doe ik vervolgens met deze 3 waardes? Er moet toch uiteindelijk één getal uitkomen? Ik gebruik de strips voorlopig nog om een beetje een beeld te krijgen van mijn waterwaardes. Tegen de tijd dat ik de garnalen ga aanschaffen ga ik voor de druppelmethode.
De strips zijn van het merk SERA.
 
Lysia heeft het al prima verwoord en inderdaad zijn de strips vrij onnauwkeurig.

Hoezo niet en waar baseer je dit op?
De rede dat ik zeg dat de waardes nog niet goed zijn is omdat de bak nog 6 tot 8 weken moet indraaien. De strips zijn wellicht niet helemaal nauwkeurig, maar kunnen mij wel alvast een beeld geven van de waardes.
 
Je moet de teststrip van Sera verticaal houden. Dan vergelijk je de kleur van de drie hokjes (zie foto) met de reeks die bij de GH hoort. De kleur die overeenkomt met je strip is de GH in graden. hoe meer paarse hokjes, hoe hoger je GH.
Ik hoop dat je zo verder kunt?
 

Bijlagen

  • Screenshot_1.jpg
    Screenshot_1.jpg
    22.9 KB · Weergaven: 59
De rede dat ik zeg dat de waardes nog niet goed zijn is omdat de bak nog 6 tot 8 weken moet indraaien. De strips zijn wellicht niet helemaal nauwkeurig, maar kunnen mij wel alvast een beeld geven van de waardes.
Ja dan snap ik je maar ik denk dat je beter pas na 4 wk indraaien kan testen hoor want er zitten toch nog geen bewoners in en dan kan alles een beetje op orde komen.
 
Er zit bij die test strips ook een gebruiksaanwijzing. Misschien is het een idee om ook die even te lezen?
Die heb ik uiteraard gelezen
 
Ja dan snap ik je maar ik denk dat je beter pas na 4 wk indraaien kan testen hoor want er zitten toch nog geen bewoners in en dan kan alles een beetje op orde komen.
Nee dat klopt zeker. Maar ik was gewoon benieuwd naar de waardes nu. Gewoon nieuwsgierigheid. Ik weet dat ik er verder niks aan heb.
 
Niks mis mee verder hoor.
Neo s zijn vrij gemakkelijk en kunnen prima op het meeste kraanwater in nederland.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan