Wat is er nieuw

Carbonaathardheid

Yaluro

Member
Lid geworden
8 september 2022
Berichten
9
Leeftijd
24
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in deze hobby. Na veel inlezen heb ik gisteren een 60L bak opgezet voor Neocaridina garnalen. Over 6-8 weken ga ik de garnalen aanschaffen. Een ding is mij niet duidelijk. Hoe lees ik de carbonaathardheid, GH af van de stick? Er staan namelijk 3 vakjes bij GH met de volgende waardes <3d, >6d, >10d, >16d. Wat moet ik met de 3 verschillende waardes doen, bij elkaar optellen?
Ps ik heb het water gestickt meteen nadat ik de bak heb gevuld. Deze waardes zijn dus nog niet goed.
 

Bijlagen

  • 748DDAE4-CABB-4C40-AAA8-748B0FD14873.jpeg
    748DDAE4-CABB-4C40-AAA8-748B0FD14873.jpeg
    133.1 KB · Weergaven: 73
Allereerst:
strips zijn behoorlijk onnauwkeurig en de waarde die je daarmee krijgt, moet je met een korreltje zout nemen (figuurlijk dan...)
De druppelmethode is veel betrouwbaarder.
Ten tweede:
Algemeen: Het is de bedoeling dat je de teststrip tegen het potje houdt en dan kun je per waarde de meting aflezen doordat de kleuren samenvallen met het potje. En dat getal dat daarbij hoort is het dan. (Ik weet zo niet welk merk je daar hebt, dus ik kan je niet in detail verder helpen.)
 
Allereerst:
strips zijn behoorlijk onnauwkeurig en de waarde die je daarmee krijgt, moet je met een korreltje zout nemen (figuurlijk dan...)
De druppelmethode is veel betrouwbaarder.
Ten tweede:
Algemeen: Het is de bedoeling dat je de teststrip tegen het potje houdt en dan kun je per waarde de meting aflezen doordat de kleuren samenvallen met het potje. En dat getal dat daarbij hoort is het dan. (Ik weet zo niet welk merk je daar hebt, dus ik kan je niet in detail verder helpen.)
Bedankt voor je reactie.