Wat is er nieuw

Caresheet geschreven, mening en kritiek gevraagd.

• Onderwerp starter Onderwerp starter ILoveAnimals
  • Startdatum Startdatum
Is geen uitzondering, ik ken nog 3 andere met een tuinvijver. Bijlange zou oud niet als 35 jaar maar toch allen ouder dan een decenium. Gezonde vissen zonder problemen en zonder verversen. Enkel in de zomer vullen ze bij wat verdampt maar das dan ook de enige verversing die gebeurt door hen. Ik kan maar vertellen wat mijn buren ervaren he jongens.

Wat ik jullie ook kan vertellen is dat we de laatste jaren steeds dieper en dieper moeten boren om grondwater te vinden. Ook iets waar we eens bij stil mogen staan ?

Beste Herbstnebel,

Je zegt, geen uitzondering, want ik ken (maar liefst) 3 anderen die het zo doen!

Dus dat betekent dat het DAAROM geen uitzondering is?? (3 is kennelijk heel veel) Over onterecht concluderen gesproken..

Waarom vraag je �berhaupt om advies op dit forum als je buren en weet ik veel wie nog meer het kennelijk beter weten en je toch niks wil aannemen en al onze goedbedoelde op ervaring gebaseerde informatie ontkracht?

Ik ga mijn energie er niet meer aan verspillen in ieder geval..

Kijk eens rond op zowel Nederlandse als Vlaamse koifora. Dan zal je zien dat verversen niet alleen normaal is, maar ook broodnodig. Het gaat daar om mensen die, net als wij, serieus met vissen bezig zijn. Niet om mensen die maar een dotje doen, wat helaas bij zowel vijvers als aquaria veel voorkomt.

Als je water wil besparen is er een hele simpele optie: geen vissen houden. Zij hoeven niet te lijden onder jouw quest om water te besparen.

Dat zijn dan toevallig 4 mensen uit mijn kenissenkring die een gezonde vijver kunnen houden zonder verversen. Ik kan je alleen maar vertellen wat ik in de praktijk al gezien heb.Als je niet tegen een andere visie kan ligt het probleem niet bj mij hoor.

Waar het mensen hier om gaat is dat jij die 4 generaliseert naar een algemeenheid. Daarop wijzen heeft helemaal niets te maken met het niet regen een andere visie kunnen.

En dat geldt niet alleen voor in dit topic.

Kijk, ik ga er hier nog ��n ding over zeggen en voor de rest wil ik ILoveAnimals zijn topic niet verder blijven mee vervuilen met gekissebis.

Ik krijg de indruk dat als iemand met jullie algemene vuistregels niet akkoord kan gaan en al gezien heeft dat het ook anders kan, gewoon de wind van voor krijgt. Het is zoiets als My Way or the Highway.

In alle hobby's die al beoefend heb of nog beoefen ben ik nergens zoveel tegenstrijdigheden tegengekomen als in de aquaristiek en iedere ervaren hobbyist meent wel de waarheid in pacht te hebben.
Zo ken ik een aquariumwinkel die zweert om nooit je aquarium te verversen en al je vissen (op paar uitzonderingen na) op een ph van 6,5 te houden, dan is er nog een andere die meetstrips prefereert boven druppeltests, dat produkten om je waterkwaliteit te verbeteren of plagen te bestrijden brol is en anderen beweren dan weer van wel om nog maar te zwijgen over temperaturen waar je bepaalde vissoorten kan op houden en welke niet.
Ik ga nergens beweren dat die mensen het fout hebben als zij beweren dat het bij hen op die manier goed gaat.
Dus als jullie van mening zijn dat het beter is om je vijver iedere week om x% te verversen dan is dat jullie recht. Evenveel als dat mijn recht is om dat in twijfel te trekken. En ik weet ook wel dat een vijver verversen voor de vijver en zijn bewoners op zich zeker geen kwaad kan.

Ik ben niet verlegen om mijn ongelijk toe te geven en ik kan hier nog heel veel leren op dit forum maar verwacht niet dat ik zomaar alles aanneem zonder het in vraag te stellen. Ik verkies verschillende meningen om dan daarna mijn eigen besluit te trekken. Me zomaar iets laten opdringen is al lang verleden tijd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan