Wat is er nieuw

Caridina garnalen en TDS

JDS73

Active member
Lid geworden
17 december 2025
Leeftijd
52
Ik heb een vraag hoe je het beste de TDS kan meten in een Caridina aquarium.
Ik heb een bak met PH verlagende aquasoil en op nu 70% osmose indraaien. Die staat pas een week dus en na de meting van gister nog lang niet geschikt voor Caridinas.
Maar zodra de waaren goed zijn wil ik ze erin gaan doen.

PH= 5.5
KH=0
GH=0
CL=0
Vrije CL=0
No2= 1
No3=25

De TDS staat nu op 125 en als ik 20% ververst heb staat die op 80. Je zal dus denken dat je met iedere verversing een stukje lager gaat na je TDS meting tot je op 0 TDS zit.
Echter als ik voeding voor de planten toevoeg schiet de TDS weer naar 125.
Aan de ene kant logisch omdat je stoffen aan het water toevoegd maar zo krijg ik nooit de juiste hoeveelheid mineralen voor de Caridinas toegevoegd.
Stel ik zet de TDS op 150 na toevoeging van de mineralen in de emmer met osmose dan schiet die waarschijnlijk boven de 250 TDS icm de plantenvoeding.

Hoe los ik dat het beste op?

Misschien een goede vraag voor @BlupGup. Ik ververs zelf alleen met osmose en voeg gh+mineral toe om de juiste uS te verkrijgen. Verder voeg ik geen plantenvoeding toe.
Toevoegen van voeding zal inderdaad de geleidbaarheid laten stijgen maar ik weet zo niet of dat van invloed is op de garnalen.

Misschien een goede vraag voor @BlupGup. Ik ververs zelf alleen met osmose en voeg gh+mineral toe om de juiste uS te verkrijgen. Verder voeg ik geen plantenvoeding toe.
Toevoegen van voeding zal inderdaad de geleidbaarheid laten stijgen maar ik weet zo niet of dat van invloed is op de garnalen.
Ik zat te denken (en dat komt net in mij op), om idd geen plantenvoeding meer te geven als de Caridinas erin zitten.

Maar volgens de fabrikant moet de plantenvoeding veilig voor garnalen zijn en zal een te hoge TDS dmv plantenvoeding niet uit moeten maken.
Ik wil daar alleen niet blind op vertrouwen.
Fabrikanten zeggen wel vaker iets om dingen te verkopen.

De TDS is nu 128 op 80% osmose en 20% kraanwater icm plantenvoeding.
Als ik mijn wiskundige brein laat denken(en die werkt niet zo heel goed😁).
Zal ik met 100% osmose icm plantenvoeding op 90TDS uitkomen maar dan zit er nog geen GH+ in het water.

Ik zou volledige osmose gaan gebruiken want dan gaat de bodem langer mee en dat op peil brengen met GH+.
Ik zit op zo n 200ppm bij de garnalen oftwel 300uS. Waarom deze niet hoger moet zijn weet ik ook niet zo en als je plantenvoeding gebruikt dan ga je daar al snel overheen denk ik.
Als je een gh van 5 aanhoudt dan zit je al snel op 200ppm volgens mij. ik denk dat Blupgup er meer ervaring mee heeft want die heeft diverse soorten garnalen.

Ik zit op zo n 200ppm bij de garnalen oftwel 300uS. Waarom deze niet hoger moet zijn weet ik ook niet zo en als je plantenvoeding gebruikt dan ga je daar al snel overheen
Ik had hier overheen gelezen denk ik.
Als ik plantenvoeding toevoeg zal dat niet meer dan 40PPM zijn wat ik van de laatste keer gezien heb. Dat is niet heel veel maar als je dat opteld bij die 150PPM van de GH+ zit je op 190PPM.
Ik had ook al van iemand te horen gekregen dat die zijn PPM op 120 zette en dan plantenvoeding toevoegde. Ik weet ook niet in hoeverre dat mogelijk is.
Maar als jij op 200PPM zit en je garnalen doen het goed dan maak ik me niet zo veel zorgen. Maargoed niet iedere bak is hetzelfde. De een kan ze op kraanwater houden en de ander niet. Ik wil dat risico nu niet nemen iig en het zo goed mogelijk doen😉

Alle aquaria 25/30 ltr met cari en neocaridinas krijgen hier 2 druppels basis plantenvoeding per dag. Geen probleem.

Tds... heb meerdere tds meters liggen welke verschillende metingen geven. Twijfel nog om hier een betere voor aan te schaffen aangezien de goedkopere (niet ijkbare) blijkbaar niet betrouwbare zijn.

pH, nitraat en GH zijn voor een ingedraaid aquarium met garnalen denk ik wel het belangrijkst.

Alle aquaria 25/30 ltr met cari en neocaridinas krijgen hier 2 druppels basis plantenvoeding per dag. Geen probleem.

Tds... heb meerdere tds meters liggen welke verschillende metingen geven. Twijfel nog om hier een betere voor aan te schaffen aangezien de goedkopere (niet ijkbare) blijkbaar niet betrouwbare zijn.

pH, nitraat en GH zijn voor een ingedraaid aquarium met garnalen denk ik wel het belangrijkst.
Duidelijk maar plantenvoeding zal de geleidbaarheid doen toenemen. Moet je daar rekening mee houden in de totale geleidbaarheid? Vaak adviseerd men een bepaalde uS van bv 200 maar is dat dan inclusief of zonder de voeding vraag ik me af.

Water aanmaken tot je gewenste waarde en dan de plantvoeding daar aan toevoegen.
Je voegt de GH+ toe op basis van de TDS omdat dat de enige manier is om die waarde goed te testen, druppels zijn niet accuraat genoeg daarvoor.

Stabiliteit is het belangrijkste, 10% wissel per 2 weken is meer dan genoeg en een paar druppels plantvoeding kom je een heel eind mee.

Helder allemaal.
Zolang ik niet teveel plantenvoeding toedien kan ik dit gewoon toevoegen aan mijn Osmose water met GH+.

Dit is dus precies wat ik wilde weten.
Meestal voeg ik 3ml per week toe aan mijn 45L aquarium met wekelijk 10% water wissel.

Wat is je planten bestand?
Een paar druppels bemesting is meestal al meer dan zat voor een gemiddeld garnalen bakje met bijvoorbeeld wat bucephalandra, anubias en mos.
Wat @BlupGup ook al aangeeft is circa 1 druppel per 10 liter een prima hoeveelheid.

@catfishfreak Dit is mijn planten bestand.
Niet heel spectaculair.

Bijlagen

• 20260209_214003.jpg
    20260209_214003.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 8
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan