Caridina Japonica brakwater kweek


marcel_str

Well-known member
Lid geworden
25 januari 2010
Berichten
48
Hi

Ik heb de stoute schoenen eens aangetrokken en ben in het proces van Japonica's kweken. Heb een aantal kweekverslagen gelezen hier op het forum en elders op het net en leek me nuttig / leuk hier ook een en ander te delen.
Ook omdat de verslagen die ik las vaak wel nuttige details geven, maar ook belangrijke tips weglaten.
Nou is dit ook mijn eerste kweek, dus ook ik zal vast niet alles compleet hebben en moeten we nog maar afwachten wat er over blijft, maar in het ergste geval heb je dan een forum topic waarin staat hoe je het beter niet moet doen. ;)

Gebruikte spullen:
  • Aquaforest reef salt
    • om brak water te maken
  • Hobby Liquizell
    • voer voor de larven in het brakwater
  • Profito
    • voeding voor de phytoplankton
  • Microbe-lift Phyto-plus Phytoplankton
    • voer voor de larven in het brakwater
  • 80 cm aquarium voor brakwater
    • met thermostaat op 24*
  • luchtpompje met 2 slangetjes
    • 2 luchtslangetjes om aan de ene kant van het brakwater aqurium de thermostaatwarmte te verdelen en aan de andere kant van het brakwateraquarium wat beweging in het water te houden
  • 10 liter bloemenvaas
    • voor de zwangere garnalen
    • Gevuld met 5 liter aquariumwater waar alleen een klein aardewerk kommetje ondersteboven in staat (schuilkeldertje) en wat bealgde planten uit het aquarium in zitten. Ik voer de moedergarnalen verder niet.
  • 1 liter bloemenvaas
    • voor de vers afgeworpen larven
  • Tuinslang
    • om larven op te zuigen (tip: te hard zuigen leidt tot het ongewenst eten van rauwe garnaal)
  • Fijnmazig netje
    • om om de slang inlaat te doen als je water wil afzuigen zonder garnalen mee te zuigen
  • Sterke zaklamp
    • Om de larven te spotten.
Wat zou handig zijn, maar heb ik (nog) niet:
  • Geleidbaarheidsmeter
    • Om het zoutgehalte van het brakwater te meten.

Kraambak (staat binnen, kamertemperatuur altijd boven 17*):
  • 10 liter vaas zonder verwarming zonder luchtsteentje
  • water uit het aquarium.
Verzamelbak:
  • 1 liter vaas om garnaaltjes op te vangen die ik uit de kraamkamer vang.
Kweekbak (staat buiten, het thuisfront vindt de luchtomp niet grappig):
  • Brakwater 20gr/liter
  • thermostaat 25*
  • luchtslangetjes voor beweging en temperatuurverdeling

IMG20230512202057.jpg
IMG20230512202135.jpg
IMG20230512202120.jpg



Werkwijze:
Brakwater indraaien:
  • Brakwater minimaal 4 weken met lucht indraaien voor je de larven erin doet. Best is direct ook te enten met phytoplankton denk ik. Ik heb dat niet gedaan. Waarom? Omdat het mijn eerste keer is en je dan best wat dingen suboptimaal mag doen. Stel je voor dat alles in 1x goed gaat!;)
Zwangere garnalen apart zetten:
  • Zwangere garnalen hebben nog 4 tot 5 weken sinds ze zwanger zijn geraakt in het aquarium gezeten. Daarna pas naar de kraambak verhuist. Meteen de eerste avond de eerste larven gezien en begonnen met larfjes verzamelen.
Garnaal larfjes uitvangen:
  • Bekend feit, maar nooit verkeerd om te herhalen: Moedergarnalen kunnen niet tegen zout en garnalen larfjes moeten binnen 24 uur uit het zoet!
    • Er loopt nog een testje met 2 larfjes in een klein bakje zoetwater om te kijken hoe lang ze het uithouden, maar de stelregel is overal dat je larfjes binnen 24 uur moet overzetten naar brak water.
  • De zwangere garnalen geven elke dag zo'n 10 tot 15 larfjes af denk ik. Exacte aantallen zijn niet te tellen, maar het is bij mij iig niet mogelijk om de zwangere garnalen een paar dagen in de kraambak te laten zitten, ze te commanderen alle larfjes af te werpen, de moedergarnalen terugzetten in het aquarium en dan dat water van de kraambak rustig aan brak te maken met alle larfjes erin. Zo werkt het (hier) niet. Dus ik ben gedwongen elke dag die kleine rakkers op te sporen en over te zetten naar brakwater.
  • Het uitvangen van de larfjes doe ik met de tuinslang en de zaklamp. Het helpt daarbij dat de kraambak hier een smallere voet heeft waar de larfjes zich vrij netjes in verzamelen. De zaklamp zet ik dan op vol vermogen tegen de voet, zodat de larfjes naar deze lichtbundel toe zwemmen. Ik kan met de tuinslang een kleine liter water aftappen vanaf de bodem van de kraamkamer waar alle larfjes zich verzamelen. Het aftappen van het water uit de kraambak gebruik ik meteen als waterverversing voor de kraambak uit het grote aquarium.
  • Elke dag ververs ik zo 50% van het water van de zwangere garnalen met water uit het aquarium!
  • De verzamelbak met de "geoogste" larfjes laat ik dan even met rust zodat het water stil staat. De zaklamp weer tegen de verzamelbak zodat de larfjes zich weer bij de bundel verzamelen en dan zoveel mogelijk water zonder larfjes afzuigen. Dit doe ik omdat ik de verzamelbak bij het brakwater giet en dan zo min mogelijk verschil in zoutgehalte wil veroorzaken in de brakwaterbak.
  • Als er dan zeg 150 ml water met larfjes over is, meng ik daar beetje bij beetje brakwater uit de kraambak bij tot ik minimaal een halve liter in de verzamelbak heb zitten. Dit is dus het overwennen van de garnalen, gaat hier in een paar uur. elk half uur ofzo 50-100 ml brakwater erbij. Ik meet het niet af, weet ook niet of het veel uit maakt, maar het zal zeker niet slechter zijn dan de larfjes meteen met het brakke water confronteren.
IMG20230512124948.jpg




Start:
1 april: Zwangere garnalen in aquarium gespot
9 april: Aanmaken 20 liter osmosewater met 20 g zout per liter.
80-centimer aquariumpje vullen met 10 liter brak water
Aquarium luchtpompje op vol vermogen in de kweekbak
Thermostaat in de kweekbak uit
Licht in de kweekbak uit
Note: Ik denk dat ik een volgende keer het water meteen ent met phytoplankton en de lampen aan laat. Kan het phytoplankton alvast flink groeien. Volgens mij heb je ook 2 verschillende phytoplanktons / phytoplanktonnen (?!) Phytoplanktonsoorten! Sommige phytoplankton worden verkocht als "live" (levend). Ik heb nog niet onderzocht of dat een wezenlijk verschil is met phytoplankton waar geen "live" op de verpakking staat.
16 april: Op vakantie
6 mei: terug van vakantie
7 mei: 2 Moedergarnalen naar de kraambak verhuist
S'avonds larfjes checken en iets van 5 larfjes overgeheveld naar de verzamelbak. brakwater wennen en in de kweekbak.
5 druppels phytoplankton in de kweekbak
kweekbak thermostaat op 21*
kweekbak ledlamp 24 uur per dag aan.
8 mei: 3 druppels phytoplankton in de kweekbak
10 ml profito
smorgens en savonds larfjes overhevelen van de kraambak naar de kweekbak
9 mei: 2 druppels phytoplankton (de dosering is nog wat op gevoel, andere kweekverslagen hebben het vaak over 3 druppels per dag. Vast ook afhankelijk van hoeveel larfjes je in de kweekbak hebt zitten?!)
smorgens en savonds larfjes overhevelen van kraambak naar de kweekbak
10 mei: 2 druppels phytoplankton
thermostaat naar 24* (had ik ergens gelezen in een ander kweekverslag)
smorgens en savonds larfjes overhevelen van kraambak naar de kweekbak
11 mei: 3 druppels phytoplankton
2 druppels liquifry
1x op de dag larfjes overhevelen van kraambak naar kweekbak. Ze overleven toch makkelijk een dag, dus waarom 2x in de kraambak roeren!?
12 mei: 2 druppels phytoplankton
1 druppel liquifry

Brakwater larfjes.
IMG20230512182246.jpg


Wordt vervolgd...

Edit:
Toevoeging op verzoek van TS:
Die test van de tijd waarbinnen larfjes op zoet kunnen overleven na afwerpen laat zien dat 3 dagen zeker haalbaar moet zijn. 4 dagen soms ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
leuk en interessant. Ik zal het volgen.
 
Leuk om te lezen en veel succes.
 
4 dagen geleden heb ik 2 larfjes in een klein bakje met aquariumwater (zoet) in het aquarium laten drijven. Dus op temperatuur van het aquarium, maar zonder verder voedsel of bellen. Zeker 1 van de larfjes leeft nu na 4 dagen nog steeds. Onverwacht gezien ik overal lees dat die beestjes binnen 24 uur naar brak moeten.

16841513106807119466683898249618.jpg
 
Dat is inderdaad bijzonder en volgens mij heeft oud lid Bertus weleens benoemd dat ze het soms redden.
 
He? Je schreef zelf dat ze binnen 24 uur naar brak moesten dacht ik? En nu zeg je dat je dat niet wist? Het stond zelfs dik gedrukt. Ik ben in de war 😅 wel een super leuk project zeg! Veel succes!
 
He? Je schreef zelf dat ze binnen 24 uur naar brak moesten dacht ik? En nu zeg je dat je dat niet wist? Het stond zelfs dik gedrukt. Ik ben in de war 😅 wel een super leuk project zeg! Veel succes!
Inderdaad. Ik lees dit overal in kweekversagen en ben het als proef op de som nu zelf aan het uitproberen. Kijken of het klopt en ik zie nu iets anders dan dat ik in veel verslagen lees.

Larfjes in de bak zijn nog steeds volop aanwezig. Met lamp goed zichtbaar, maar ook zonder lamp netaan te zien.
Wat ik me afvraag is of dat witte stipje aan de larfjes een eizak is of is dat het koppie? Ik kan het niet goed zien. Heb gelezen dat de larfjes in het eerste stadium opzekop en achterstevoren zwemmen (wie heeft verzonnen dat dat nuttig is mag zich melden 😉) dus het kan ook de kop zijn. Het stipje zit er iig vanaf het moment van afwerpen.
 
Gaaf om te zien zeg! Als ik moet gokken lijken die stippen mij het 'hoofdje'
 
Vandaag zag ik hier en daar wat zwemgedrag veranderen. Kromme staartjes en er zit wat meer activiteit in. Soms lijken ze ook stukjes vooruit te zwemmen, maar ik geloof niet dat dat nog heel doelbewust gaat. Dit is anderhalve week na het uitzetten van de eerste larfjes in de kweekbak.

 
Hoe is het met de 2 die in dat bakje zaten?
 
Hoe is het met de 2 die in dat bakje zaten?
Die doen het nog prima. Heb ze wel in de gaten gehouden omdat ze in stilstaand aquariumwater zitten op kamer temperatuur. Ze lijken er geen probleem mee te hebben. Moet ik wel zeggen dat ze dagelijks zeker 30% waterwissel krijgen met aquariumwater gezien ik de larfjes overhevel. Maar verder dus geen probleem
 
Hoi Marcel,

Ik lees al tijden mee op het forum, maar zojuist pas een account aangemaakt 😇
Ik heb gisteren ook een enorm zwangere Japonica ontdekt. Ik heb jouw topic gelezen en besloten dat dit echt teveel werk voor me is om te proberen de jongen groot te gaan krijgen. Ik heb nu een juwel240 vol met jonge guppen en er al een klein bakje naast staan waar ik vorige lichtingen jonge guppen in geplaatst heb. Om dan ook nog aan de bak te gaan met de japonica is wat veel van het goede.

Ik ben echter wel heel benieuwd wat de status bij jou is. De 2 in zoetwater en je project in brakwater.

Groetjes
Jordy
 
Hi Jordi.

Een status update zat in de pen komende dagen, maar kan al vooruitblikken dat het helaas geen succesverhaal is geworden.

Sinds gisteren heb ik geen leven meer in de kweekbak gezien. Ik gok dat dit de beruchte week is waarna veel jonge larven overlijden. Dat kon ik afgelopen weken moeilijk zien omdat ik telkens nieuwe larven toevoegde. Kan zomaar zijn dat ik continu tegen larven aan heb gekeken van max 1 week oud.
De moedergarnalen zwemmen onderhand weer vrolijk rond in het aquarium. De maand in het stilstaande water (dat elke dag zeker 30% werd ververst) was geen enkel probleem voor ze.

Ik zal dit vast nog een keer gaan doen though. Dan zorg ik voor een geleidbaarheids meter. Gok dat dat een hoop verschil maakt.
 
Jammer maar het was te proberen toch.
 
Ja, bij brak water is het bijhouden van je zoutgehalte zeker een ding. Daar kwam ik achter toen ik pinoccio garnalen probeerde te kweken 😂 door verdamping kon het snel te zout worden en dan vallen je larven snel om. Of wisselen met water wat niet zout genoeg is… gedoe! Maar al doende leert men! En vind t super tof dat het tot nu toe wel is gelukt. Nu nog voorbij die week komen 💪🌈

Oh wat mij hielp was ook planten toevoegen zodat de larven altijd konden knabbelen aan biofilm. Voedsel was bij mij namelijk een dingetje. Java varen en anubias kan gewoon in een brakwaterbak. En zorgt voor oppervlakte en eten.
 
javavaren en anubias in brak is nieuw voor mij. Zal ik de volgende keer meenemen. Nu lag er aardig wat film in de kweekbak, maar of díe film ook is wat ze prettig vinden is de vraag 😉.


Heb ook wel gelezen dat men brakeater ververst?! Voorzichtig afzuigen, exact goed water terug plaatsen... Leek mij omslachtig gezien de film die er ontstaat voeding zou moeten / kunnen zijn. Of is dat gek gedacht?
 
Ik denk dat een zoutmeter het beste werkt om zo het gehalte stabiel te houden.
 
He? Waarom zou je met verversen je biofilm verwijderen dan? Zout meter idd John! Enige wat echt goed werkt.

Er zijn nog andere planten die ook op brakwater kunnen. Erg leuk! Ooit een lijst gevonden op een kogelvissenforum. Helpt ook met je waterwaardes. Maar goed, weet niet of je het experiment wilt herhalen dus wellicht overbodige informatie 😂. Ik heb uiteindelijk enkele Pinocchio’s succesvol in leven kunnen houden en ook terug kunnen laten wennen aan zoet water maar vond het veelsteveel gedoe voor de leuk.
 
Zout meter idd John! Enige wat echt goed werkt.
Dan zou ik gaan voor een refractometer en niet voor een dobber. Die zijn wel goedkoper maar ik heb er niet veel vertrouwen in gekregen.
 
Hé Marcel

Zonde te horen. Als je er nog een keer aan begint, gaat het wellicht beter. Denk dat het gewoon heel lastig is. Heb er nog niet eerder een succesverhaal over gelezen
 
Komt goed. Japonica's zijn zo ongeveer het hele jaar door zwanger, danwel in tourbeurten. Voor nu heb ik even andere prioriteiten, maar wil dit zeker nog een keer herhalen. En idd, dan met een zout-/ refractometer. Zal er naar kijken. Dank voor die tip!
 
Laat het weten als je wil als dit een vervolg krijgt.
 

Terug
Bovenaan