Wat is er nieuw

Caridina multidentata en hoge nitrietwaarden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Puddle Jumper
  • Startdatum Startdatum
P

Puddle Jumper

Guest
Hoe is jullie ervaring met Japonicagarnalen (Caridina multidentata) en nitriet? Ik lees namelijk op http://www.theaquariumwiki.com/Caridina_multidentata dat deze garnalen hier helemaal niet gevoelig voor zijn, maar op andere sites lees ik het standaard garnalenverhaal dat ze daar juist totaal niet tegen kunnen.

Zelf heb ik een aantal jaren geleden Japonicagarnalen gehouden in een nanobak waar vervolgens een nitrietpiek in kwam. Dit hebben ze zonder problemen overleefd, en ze vertoonden ook geen vreemd gedrag. Kunnen jullie dit bevestigen?

Afhankelijk van de duur en de hoeveelheid nitriet zal de ene soort er beter tegen bestand zijn dan de andere soort maar op den duur en bij hoge concentraties kan het wel degelijk dodelijk zijn.

jessicapilon zei:
Afhankelijk van de duur en de hoeveelheid nitriet zal de ene soort er beter tegen bestand zijn dan de andere soort maar op den duur en bij hoge concentraties kan het wel degelijk dodelijk zijn.

De duur kan ik me niet zo goed meer herinneren. Volgens mij was het geen langdurige piek (het was immers een piek), maar de concentratie zat ruim in het rood.

Dan heb je dus geluk gehad denk ik. Zoals ik al zei kan de ene soort garnaal/vis er beter tegen dan de ander maar het streven moet altijd een niet meetbare concentratie zijn.
De Japonica is dan ook sterker dan bijvoorbeeld een cr TB garnaal en zal in dit geval er geen of minder last van hebben gehad.
Volgens mij zijn alle bewoners er gevoelig voor, maar zal de een meer er van te lijden hebben dan de ander. Nitriet is iets dat je niet in je bak wil hebben.

Het ligt niet zo simpel. Feit is dat de toxiciteit voor vissen samenhangt met het feit dat hun zuurstoftransport samenhangt met hemoglobine. NO2 verandert het ijzer-ion in de hemoglobine. Garnalen hebben geen hemoglobine, maar hemocyanine. Daar zit in plaats van dat ijzer ion, een koper ion in, dus de giftige werking kan ook niet hetzelfde zijn.

Toch worden hier papers geciteerd waarin gerapporteerd dat het wel toxisch is, inclusief grenswaarden.

Kort samengevat wat daar beschreven wordt: Het mechanisme is bij garnalen anders en nog niet begrepen, maar er is goed gemeten dat het wel toxisch is, alhoewel de mate waarin sterk varieert tussen de soorten.

Edit: De link doet het niet en krijg ik ook niet goed..... Copy en paste naar de browser werkt wel.

Ik heb geen verstand van het wetenschappelijke aspect zoals Peter het zegt, klinkt wel goed! 😉
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom precies over dit onderwerp een vraag? In een goed ingedraaide bak gaat het niet zo snel mis, japonica's zijn ook nog wat ''sterkter'' dan bijvoorbeeld taiwan bee's of crystal red. Nooit problemen mee gehad en ik heb ze ook nog nooit dood zien gaan(ouderdom uitgesloten).

algeneter12 zei:
Ik heb geen verstand van het wetenschappelijke aspect zoals Peter het zegt, klinkt wel goed! 😉
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom precies over dit onderwerp een vraag? In een goed ingedraaide bak gaat het niet zo snel mis, japonica's zijn ook nog wat ''sterkter'' dan bijvoorbeeld taiwan bee's of crystal red. Nooit problemen mee gehad en ik heb ze ook nog nooit dood zien gaan(ouderdom uitgesloten).

De reden waarom ik dit onderwerp ben gestart is ook puur uit nieuwsgierigheid. Ik kwam die link naar die aquarium-wiki tegen, maar ik kon de veronderstelde immuniteit tegen nitriet verder nergens terugvinden. Zelf heb ik vroeger echter wel een incident met japonica's gehad waarbij ze een nitrietwaarde die door het plafond ging zonder problemen overleefden dus ik was nou wel eens benieuwd naar hoe het echt zat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan