Caridina Multidentata Japonica garnalen gevaar voor kleine vissen?


Pufferfish

Member
Lid geworden
24 april 2023
Berichten
5
Leeftijd
46
Goedenavond!

Hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende te verklaren: Afgelopen zaterdagmiddag voor mijn aquarium 4 chili Rasbora's gekocht. Rond 17:00 te water gelaten waarna ze enthousiast rond gingen zwemmen.
Rond 23:00 waren er ineens 3 van de 4 nergens meer te bekennen. Degene die was overgebleven was er toevallig 1 met een stukje van zijn staart missend (en zwom daardoor ook niet veel mee in de groep).
Zondag en vanochtend waren de 3 verdwenen chili's nog steeds weg maar was het gemankeerde chili'tje er nog wel.
Nu, bij thuiskomst, is ook het laatste chili'tje verdwenen.

Meer info: ik heb, naast 2 kleine algeneters, verder nog geen vissen. Overigen bewoners 5 mini japonica garnaaltjes en 5 grotere Caridina Multidentate Japonica garnalen. Over het aanzuiggedeelte van mijn filter had ik al een heel fijn gaas gespannen.
Op de bewuste zaterdagavond lag er geen deksel op het aquarium, te meer omdat ik bij het grootste gedeelte van de fora las dat de chili Rasbora's geen springers zijn(en ik nog geen sluitende deksel had). Overigens was het aquarium tot ca 7 cm onder de rand gevuld dus nog ruim stuk open.
Toen de 3 chili's verdwenen waren hebben wij met z'n 2en ook nog rondom het aquarium grondig gezocht maar niets kunnen vinden, ook geen spetters water.

Nu dus, bij thuiskomst, ontdekt dat de laatste chili verdwenen is maar ineens zag ik een garnaal met een klompje witte substantie rondzwemmen waar hij helemaal in opging met eten. Qua textuur en kleur leek het op wit visvlees.

De garnalen in kwestie zijn zeker 2x zo groot als de chili Rasbora's die ik erin had gedaan. De ene website zegt weer uitdrukkelijk dat de garnalen alleen restanten eten, vooral algen en wat restjes visvoer en wellicht dode dieren, andere sites noemen de garnalen weer gelegenheids omnivoren die eigenlijk alles zouden eten wat ze te pakken zouden kunnen krijgen (en aankunnen).

Zou het zo kunnen zijn dat de garnalen zich tegoed hebben gedaan aan mijn chili Rasbora's? Gedurende de hele avond dat we regelmatig naar het aquarium gingen om te kijken hebben wij overigens ook niets van een drijvende vis of raar gedragende vis kunnen bespeuren.
 
Ik las je topic met veel interesse want ook ik heb het vermoeden dat xl japonica’s niet zo vredelievend zijn. Bij mij zijn alle vrouwtjes vuurgarnalen opgegeten. Waren je japonica’s toevallig ook zwanger?
 

Terug
Bovenaan