Caridina of Neocaridina


Knolselder

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2018
Berichten
90
Leeftijd
38
Hey iedereen,

Ik ben momenteel bezig met het opstarten van een aquarium waarin ik als hoofdbewoners garnalen wil.

Ik heb wel ervaring met de neocaridina, maar het lijkt mij dat de caridina vaak toch mooier en stabieler zijn qua kleur.
Is dit zo? Of kunnen zij ook terugvallen op een wildkleur versie?

Wel las ik dat de Caridina wel wat gevoeliger is. Ik wil niet beginnen met gedoe zoals osmosewater. Is dat mogelijk?

De bak is 40x40x40. Als bodem komt er ph en kh verlagende Scaper’s soil in. 2 mooie stukken hout, veel mossen en nog wat andere planten.

Wat is verstandig? Waar moet ik op letten?

Het is uiteraard nog ver weg, want er staat nog geen water in en moet daarna nog lang indraaien natuurlijk :LOL:
Maar al wat dromen en plannen moet kunnen he!
 
Hier al aantal jaren een groep crystal red waarbij een sommige weer bruin gekleurd zijn en de dekking minder is.
Links onder op het grind 2 bruin gekleurde. Ik selecteer dus niet uit.
Waarom Ph verlagende verlagende bodem als je geen osmose gaat gebruiken?
20221210_192303.jpg
 
Dat werd mij dus aangeraden voor het houden van garnalen en voor de planten :unsure:
Vooral ook voor de planten zeiden ze dat het een goede bodem is (cryptocorines) omdat het voedingsstoffen opslaat.

Ze blijven wel gewoon bont? Het wit gaat niet weg? Ik wil vooral dat ze blijven opvallen. Bij de neo’s gaat dat dan gepaard met veel selecteren.
 
Je kan prima de wat lagere gradaties caridina op kraanwater houden en als je al met zo n bodem werkt dan moet je ook met osmose werken want anders werkt die vrij snel uit.
Je kan ook kijken op welke waarden ze zijn gekweekt en daar een beetje bij aansluiten.
 
High grade die bij de kweker op Ph verlagende bodem zitten zou ik thuis ook doen maar voor zover ik weet moet je dan eigenlijk wel osmose gebruiken.
Die van mij zitten gewoon op kraanwater met grindbodem. Ik gebruik geen meststoffen voor de planten dus daar kan ik je niet mee helpen. Genoeg mensen hier die daar verstand van hebben.

Dekking van get wit wordt soms wel minder zials je misschien wel op de foto kunt zien, denk dat je ook hier wat zult moeten uitselecteren.
 
Ik heb mezelf dus weer wat duurs laten aanpraten terwijl het gewone grind in mijn mandje zat :rolleyes:
Elke keer trap ik er toch weer in omdat ik het beste wil voor de beestjes en planten.

Als die bodem is uitgewerkt, kan ik dan nog gewoon verder met de bodem en eventuele voedingsticks voor de planten?
Zal de nakweek dan wennen aan de zachtjes stijgende ph?

Ik hoef geen hoog kwaliteit gekleurde garnalen, ze moeten gewoon leuk zijn om te zien. En dat wit valt wel op. Ik ben niet van plan ze heel fanatiek te gaan kweken.

Ik wou eigenlijk een low maintenance bak. Wat snoei en kuiswerk is uiteraard niet uit te sluiten.
 
Als die bodem is uitgewerkt, kan ik dan nog gewoon verder met de bodem en eventuele voedingsticks voor de planten?
Zou denken van wel van sommige bodems vallen ook uit elkaar na een bepaalde tijd dus ik kan he geen goed antwoord geven.

Zal de nakweek dan wennen aan de zachtjes stijgende ph?
Weet het niet. Zolang de bodem nog werkzaam is zal de Ph (beetje) schommelen tussen waterwissels daar. En in de loop van de tijd zal Ph dus gaan stijgen. Hoeveel invloed dit heeft op de garnalen, geen idee.

Geen ervaring met dit soort bodems dus aan mij heb je niet veel :sorry:
 
Ik heb mezelf dus weer wat duurs laten aanpraten terwijl het gewone grind in mijn mandje zat :rolleyes:
Elke keer trap ik er toch weer in omdat ik het beste wil voor de beestjes en planten.

Als die bodem is uitgewerkt, kan ik dan nog gewoon verder met de bodem en eventuele voedingsticks voor de planten?
Zal de nakweek dan wennen aan de zachtjes stijgende ph?

Ik hoef geen hoog kwaliteit gekleurde garnalen, ze moeten gewoon leuk zijn om te zien. En dat wit valt wel op. Ik ben niet van plan ze heel fanatiek te gaan kweken.

Ik wou eigenlijk een low maintenance bak. Wat snoei en kuiswerk is uiteraard niet uit te sluiten.
Jawel je kunt het zo rustig laten vervolgen, eerst altijd heel goed kijken voordat je er iets aan veranderd
het beste willen is vast een grapjes uitspraak.
 
Ligt een beetje aan wat je wilt. De neocaridina is veel makkelijker te houden en kweekt veel sneller. De tolerantie die ze hebben aan de waterwaardes is ook veel breder dan bij de caridina's. Om een voorbeeld te geven; ik heb 30 crystal reds (caridina) sinds 2 maanden en nog geen eitjes. terwijl in een bak met sakura rode garnalen ik begonnen ben in December met 30 stuks en nu op bijna 100 zit.

Je hebt al een ph verlagende bodem dus zou daar geen Neocaridina op houden aangezien zij een hogere ph wel lekkerder vinden.
Heb zelf in mijn bak met de crystal reds een ph verlagende bodem zonder osmose. De bodem gaat langzaam aan zijn werking verliezen (afhankelijk van de dikte 1 tot 1,5 jaar ongeveer) dus de ph gaat geleidelijk weer oplopen. Kan geen kwaad voor de garnalen. die wennen er langzaam aan en de jonkies zullen er nog minder last van hebben omdat ze op die waardes geboren worden.
 

Terug
Bovenaan