Wat is er nieuw

Catapa tijdens het indraaien?

• Onderwerp starter Onderwerp starter HaMu
  • Startdatum Startdatum
H

HaMu

Guest
Wij hebben twee Aqua40 staan.
De eerste draait nu ruim twee weken in met 40% water uit het grote aquarium waar ook de filter van te voren ruim een week in mee heeft staan draaien. De water waarden zijn perfect en schommelen niet. Er zitten een paar Torenslakjes in die volgende week gezelschap krijgen van twee Appelslakken.

De andere draait nu net een week in met ook 40% water uit het oude aquarium maar met een nieuw filter. Nog geen water waarden gemeten.

In beide bakken komen na minimaal 6 weken indraaien Crystal Red en Crystal Black garnaaltjes.

Het houden van garnalen is helemaal nieuw voor ons. We hebben ons wel al wekenlang ingelezen op o.a. dit forum en hebben veel info gekregen van een garnalenkweker.

Maar nu een is er ��n vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden: kan je een Catapablad blad al tijdens het indraaien in de bak leggen? Zou dit goed zijn voor het water in afwachting van de garnaaltjes!

Ja, dat kan.
Geeft gunstige stoffen af.
www.Catappa.nl

Leg de bladeren in het aquarium, de hoeveelheid naar gelang van het netto aantal liters van uw aquarium, deze zullen na +/- 2 dagen zinken. De werking van de bladeren is ongeveer 3 weken, hierna kunt u ze vervangen of bijvullen. De bladeren passen ook goed in het dieet van o.a. garnalen en diverse meerval soorten.

Werking:

De Catappa bladeren hebben een preventieve werking tegen ziektes, dit betekend dat het de kans op ziektes verkleint. De looistoffen die vrijkomen in het aquarium verdichten het slijmvlies van de vis en hierdoor heeft de vis minder snel kans op bijvoorbeeld schimmels. Ook motiveren de stoffen in de bladeren de vissen tot paaien. Deze Catappa bladeren zijn zorgvuldig geselecteerd op maat en uiterlijk. A grade staat voor Catappa bladeren die enkele gaatjes of scheurtjes kunnen bevatten.

Leuke garnaaltjes hoor.. ik heb ze nu sinds een half jaartje of zoiets. Was begonnen met 10 rode en 2 zwarten.. heb er nu een stuk of 30/35 denk ik.. vreemd genoeg geen enkele zwarte meer, de laatste was vanaf deze week ineens foetsie :juggle:
Dit grut blijft je verbazen zo af en toe 😉

Ik heb altijd catappa-blad in de bak liggen, eten ze in de loop van een aantal weken tot op de nerf op. Zou niet weten waarom je niet alvast een blaadje kan toevoegen.

Ga je ze op een ph-verlagende bodem houden?

Dank voor de snelle reacties!
Ondanks dat het kraanwater hier altijd een pH heeft van 6 - 6,5 heeft het ene bakje een Akadama bodem en het andere (vers) filterzand, dit zit ook in het grote aquarium.

Een ongeloofwaardige pH ook... dat soort water mogen de drinkwaterbedrijven namelijk helemaal niet aanleveren volgens de geldende regelgeving.
Ook wel benieuwd naar de KH die het water dan zou hebben.

Of HaMu moest niet in NL wonen of een waterontharder hebben geinstalleerd, o.i.d.

HaMu zei:
Dank voor de snelle reacties!
Ondanks dat het kraanwater hier altijd een pH heeft van 6 - 6,5 heeft het ene bakje een Akadama bodem en het andere (vers) filterzand, dit zit ook in het grote aquarium.

o, hee, man. Dat is handel. 😀
Grondwaterpomp?

Wij wonen in Noord Friesland, geen bronwater.
En het is beslist geen sprookje 🙂

@Mark: ja, het zijn hele leuke garnaaltjes en we verheugen ons erop.
Nog even geduld, we willen natuurlijk wel goed beginnen.

HaMu zei:
En het is beslist geen sprookje 🙂
Drinkwaterbesluit, tabel IIIa: Zuurgraad 7,0 < pH < 9,5
http://wetten.overheid.nl/BWBR0030111/g ... 15-08-2015

Nogmaals: als je denkt dat er pH 6 - 6,5 uit de kraan komt alle reden om na te gaan hoe dat kan. Of het ook echt zo is. Wat geeft de waterleidingmaatschappij zelf op? Waarmee meet je trouwens? etc.

Niet omdat ik moeilijk wil doen, maar gevoelige garnaaltjes doen dat wel over waterwaarden.

~ Ivo

Is inderdaad wel een uitzoekpunt ja.
In Friesland levert Vitens je water en die stellen dit voor wat betreft het door hen te leveren water..
De zuurgraad van drinkwater moet tussen de 7 en 9,5 liggen maar nog beter is tussen de 7,8 en de 8,3.

pH < 7 pH is te laag
pH 7,0 � 7,8 pH is goed maar onder optimale waarde
pH 7,8 � 8,3 pH is optimaal
pH 8,3 � 9,5 pH is goed maar boven optimale waarde
pH > 9,5 pH is te hoog

Het is ook van belang om te weten op welk water de garnalen zijn gekweekt. Dat zou je even moeten nagaan als dat kan.
Ik ben geen scheikundige maar als je ph echt zo laag is dan denk ik dat Akadama dat nog verder gaat verlagen toch? Of zie ik dat verkeerd wellicht :S

Vanmorgen gemeten met Quick Test stripjes:

Leidingwater
Ph 7
Kh 4
Gh lager dan 6

'Oudste' aqua40
Ph 6
Kh 3
Gh lager dan 6
No2 0
No3 1,5

@John: ik heb begrepen dat Akadama alleen bij een hoog pH verlaagt en lager stabiliseert, dus niet nog meer verlaagt.
Voor de garnalen die er in komen wordt ook gewoon water gebruikt (geen osmose) en gefilterd met spons, Akadama op de bodem.

Ja ik had ook iets gehoord in die geest maar was niet zeker hiervan. Zelf heb ik ook altijd akadama bij de garnalen gebruikt maar ja het leidingwater heeft hier een ph van 7.9.
met strips meten is verder ok, maar ze zijn vaak niet al te nauwkeurig dus.

Weet je al wat voor gradatie garnalen je gaat krijgen??

Nee John, dat weten we nog niet.
We vonden ze wel erg mooi toen we ze bij de kweker zagen.

Het gaat ons erom dat we ze erg leuk vinden en niet met de standaard (overigens ook erg leuke) vuurgarnaaltjes willen beginnen maar het natuurlijk wel zo goed mogelijk willen doen 🙂

Ja dan is het veiliger om druppels te gebruiken denk ik ook zo. Maar je weet nog niet welke het gaan worden, maar stel dat ze nu opeens op een ph van 7.2 zijn gekweekt??
Ik denk dat je beter eerst kan kijken welke je wil en welke omstandigheden deze verlangen en daaraan je bak dan aan te passen 😉

Ik weet ook al welke ik over 2 weken wil hebben en daar pas ik nu al de bak op aan zodat de ph op het moment dat ik ze krijg de goede waarden heeft.

De druppelaar is een goed advies, dank.

We weten dat de waarden in de bak van de kweker gelijk liggen aan onze waarden en onze bak is ingericht in overleg met de kweker.

Ok, dan is het goed. Ik begreep dat je nog niet wist welke je zou gaan nemen.
Met die waarden zit je dan wel goed als die overeenkomen hoor.

Toch even checken: is de kweker dan uit dezelfde plaats en met dezelfde waterleverancier?
Want het ene kraanwater is het andere niet en dus is ook het ene kraanwater op pH-verlagende bodem het andere kraanwater op pH-verlagende bodem niet.

ik heb begrepen dat Akadama alleen bij een hoog pH verlaagt en lager stabiliseert, dus niet nog meer verlaagt.

Theoretisch gezien niet. In praktijk: zou het kunnen (door de wisselwerking tussen verschillende processen).

Volg het dus goed op!!!!

Ok, dus er is wel een kans dat je leidingwater met een ph van 6.5 door de akadama wordt verlaagd.
Dus altijd even het water testen voordat je de beestjes in de bak doet ivm de waarden.

We houden het in de gaten!
Fijn dat iedereen zo mee denkt, dank :petjeaf:

We zijn inmiddels 5 weken verder en beide aqua40 hebben de stabiele waterwaardes behouden. In ��n bakje zitten in afwachting van de Red en Black Crystals dwerg Corydoras en valse Kardinaal Tetra's. In het andere bakje zitten Vuurgarnalen die al voor jongen hebben gezorgd.
Alles doet het ontzettend goed en wij genieten. Nooit geweten dat het z� leuk was! :smitten:

Over een week of twee, uiterlijk.

We gaan vanmiddag een Superfish 60 halen en in de weken dat deze indraait bedenken wat daar inkomt.
Het Garnalen virus heeft toegeslagen! 😉

Later dan gepland hebben we 2 dagen geleden onze garnaaltjes opgehaald: 4 Crystal Reds, 4 Crystal Blacks en 2 Snow Whites.

Na een zorgvuldige gewenning scharrelen ze nu door het bakje en zorgen voor veel kijkplezier!
Onmogelijk om ze alle 10 op de foto te krijgen maar hier zien jullie van iedere variatie eentje

pLlg0FJdvRLY0b22xWP1-n83Wr4W8Vxd.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan