Wat is er nieuw

catappa bladeren en de PH

sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
ik had een vraag over catappa bladeren. ik ben bezig met een zuid amerika biotoop en las dat deze bladeren het water ook verkleuren. en wordt ook gegeten door de Ancistrus CF cirrhosus. ook zou het blad een anti schimmel werking hebben en weinig slechte dingen met je water waardes doen. maar nu is mijn vraag wat doet het met je PH waarde? op internet lees ik dat ze geen tot weinig effect hebben. heeft iemand hier ervaring mee?

Ligt aan de KH van je water. Bij een lage KH 1-2, kan het wel pH verlagend werken.
Er komen zeer zwakke zuren uit zo'n blad.
Maar verwacht er niet teveel van.

Ligt aan de KH van je water. Bij een lage KH 1-2, kan het wel pH verlagend werken.
Er komen zeer zwakke zuren uit zo'n blad.
Maar verwacht er niet teveel van.

oke dan kan ik het gebruiken want wil niet dat mijn PH veel zakt maar kan hierdoor wel een bruinig water krijgen wat bij het biotoop hoort en een voedselbron voor de Ancistrus CF cirrhosus

De zuren die vrijkomen zijn in mijn ervaring minimaal, dus ook het effect op je bak. Tenzij je er 100 stuks inkiepert zal je er weinig van merken gegeven dat je kh niet tussen de 0 en 2 is.

De zuren die vrijkomen zijn in mijn ervaring minimaal, dus ook het effect op je bak. Tenzij je er 100 stuks inkiepert zal je er weinig van merken gegeven dat je kh niet tussen de 0 en 2 is.

top dan weet ik voldoende ;D

oke dan kan ik het gebruiken want wil niet dat mijn PH veel zakt maar kan hierdoor wel een bruinig water krijgen wat bij het biotoop hoort en een voedselbron voor de Ancistrus CF cirrhosus

Als je doel bruin water is kan je ook een paar thee zakjes gebruiken. Verkleurt wel maar veel minder effect op je waardes dan bijvoorbeeld turf.

Als je doel bruin water is kan je ook een paar thee zakjes gebruiken. Verkleurt wel maar veel minder effect op je waardes dan bijvoorbeeld turf.

maakt het dan ook uit wat voor thee of zit hier geen enkel risico aan?

maakt het dan ook uit wat voor thee of zit hier geen enkel risico aan?
Je moet biologische rooibos thee gebruiken.
Als je een Blackwater Z-A biotoop gaat maken, waarom ben je bang dat de Ph omlaag gaat? Een lage ph kan helemaal geen kwaad in dat geval.

Je moet biologische rooibos thee gebruiken.
Als je een Blackwater Z-A biotoop gaat maken, waarom ben je bang dat de Ph omlaag gaat? Een lage ph kan helemaal geen kwaad in dat geval.

omdat ik express gekozen heb voor vissen die op een wat hogere PH zitten zodat ik niet over turf etc hoef te filteren. ik was bang dat als ik deze bladeren erin doe dat ik dan met een grote daling te maken zou krijgen vandaar mijn vraag

heb hier een KH van 2 zo uit de kraan. merk geen verschil in PH met of zonder bladeren.. misschien als ik er 30 in stop 😀

maar als je vissen uit een gebied met bruin water komen, dan kunnen ze een lagere PH prima hebben hoor (niet dat dat gebeurd)

heb hier een KH van 2 zo uit de kraan. merk geen verschil in PH met of zonder bladeren.. misschien als ik er 30 in stop 😀

maar als je vissen uit een gebied met bruin water komen, dan kunnen ze een lagere PH prima hebben hoor (niet dat dat gebeurd)

dit zijn de vissen die ik wil houden met de waterwaardes erbij:

ancistrus cf cirrhosus 5,8 -> 7,2
apistogramma cacatuides 6,5 -> 7,5
rouw tetra's 7 -> 7,5
kardinaal tetra's 6,5 -> 7

vandaar dat ik op een PH van 7 wil zitten

onder de 7 zul je niet komen hoor zonder daar speciaal op te sturen 🙂 en is met dit bestand idd ook helemaal niet nodig (maar kan en mag wel :))

Rouwtetra's en kardinalen zitten hier op 6, met zoals de apistogramma's hier.

Turf werkt ook ph verlagend en geeft een bruine gloed af.

Ja dat klopt wel weer ja.

Klopt maar daardoor haal ik mijn ph naar beneden

Je zegt dat je vissen hebt die een hoge ph verlangen.
Je wilt een ph van 7.

Over het algemeen heeft het kraanwater in nederland een hogere ph dan 7.

Heb je je kraanwater gemeten?

Voor bruin water kan je ook prima Elzenproppen gebruiken.

Je zegt dat je vissen hebt die een hoge ph verlangen.
Je wilt een ph van 7.

Over het algemeen heeft het kraanwater in nederland een hogere ph dan 7.

Heb je je kraanwater gemeten?

als ik mijn kraanwater meet zit ik ronde de 7/7,5 ph

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan