Wat is er nieuw

Caviar

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
56
Ik hoop dat dit topic hier goed staat?

Ik wil een tweede bak gaan opstarten. Ik ben me nog aan het ori�nteren.

Ik heb in gedachten om als bodem caviar te gaan gebruiken. Ik weet dat dit de pH kan verhogen, omdat ik cichliden wil gaan houden lijkt me dat geen probleem.
Het gaat geen plantenbak worden maar ik wil er wel wat groens in zetten. Hoe zwaar of hoe licht is caviar? Ik heb ooit een bodembedekking gekocht dat leek op hydrokorrels, alleen veel kleiner van formaat. Dit was afschuwelijk om in te planten, het was extreem licht van gewicht en bij waterwissels werd het dan ook makkelijk verplaatst. Ik had deze bodembedekking in een klein bakje, dus ook een stuk lager dan de nieuwe bak gaat worden, maar een beetje stroming en de korrels kwamen in beweging. Helaas weet ik de naam van deze bodembedekking niet meer maar het was met zekerheid geen caviar.

Dan heb ik nog een vraag over caviar. Ik ben grindbodems gewend, met een kleine korrel. Met het afzuigen van de bodem drukte ik de 'stofzuiger' regelmatig een stukje in het grind. Is dit bij caviar ook mogelijk of is het daarvoor te licht of te fijn? Momenteel heeft mijn bodemstofzuiger een roostertje voor het tegenhouden van jongbroed. Mocht ik wat te fanatiek bezig zijn houdt dit ook grind tegen. Is een caviar bodem op dezelfde manier schoon te maken?

Ik ben vandaag op bij Hornbach geweest omdat ik op zoek was naar het zwarte zand maar het filiaal hier verkoopt het niet. Mocht ik niet voor caviar gaan dan wordt het alternatief filterzand maar ik graag een bodem die wat donkerder is.

Groeten Nicole

Ik heb eens per ongeluk caviar gebruikt en de kh schoot omhoog in de bak. Het waren vrij kleine korrels van ik denk rond de 1 a 1,5 mm. Ik kon gewoon met de bodemzuiger de boel schoonmaken hoor.
Voor jou bestemming s het denk ik wel geschikt.

Volgens mij kun je bij de Hornbach ook online al bestellen tegenwoordig. Dat zou je even moeten nagaan anders.

Hoi John,
dit zand is helaas niet online te bestellen. Ik had gevraagd in het filiaal of ze het voor mij konden bestellen maar dat schijnt een leverancier te zijn waar ze normaal niks bestellen en zo'n grote voorraad moeten laten komen dat ze het niet kwijt zouden kunnen, had iets te maken met het minimum orderbedrag voor ze.
Als ik morgen tijd heb ga ik naar Aquaworld in Geleen. Voorheen hadden zij de 'beach' in hun Discusbakken, volgens mij niet meer dan was het me denk ik wel opgevallen de vorige keer dat ik er was. Dat witte vind ik echt spuug lelijk maar ze verkochten het ook, dan kan ik eens voelen aan zo'n zak hoe zwaar dat is. Geeft hopelijk ook een indruk van hoe het zich gedraagt in de bak.
Ik twijfel enorm omdat ik de die lichte kleur niet mooi vond, maar ik overweeg de twee bruine varianten te mengen. Ik ben alleen bang dat het er achteraf uit ziet alsof het tempex is. Op close up foto's vind ik het nooit mooi maar als ik een bak in totaal zie (op foto's) vind ik niet verkeerd.

Het goed kunnen schoonmaken van de bodem vind ik enorm belangrijk, ik ben dus blij met je berichtje. Dankjewel!

Ik zit het forum nog door te spitten naar informatie dus wellicht kom ik daar ook nog wat informatie tegen waar ik iets mee kan maar ik heb het idee dat het niet erg veel gebruikt wordt.

Nicole

Inmiddels toch een heel andere keuze gemaakt. Ik wilde graag een donkere bodem en twijfelde over het gekleurde caviar. Omdat ik niet aan het zwarte hornbach zand kon komen ga ik mijn geluk beproeven met JBL Sansibar black. Ik lees er zowel positieve als negatieve dingen over. Het schijnt erg fijn en zwaar te zijn en kan verstikken, maar goed ik ben gewaarschuwd dus zal zelf de bodem niet te dik maken en hem regelmatig verstoren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan