Cayman 110 scenic ombouwen naar led verlichting


M

MisterX

Guest
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het ombouwen van een cayman 110 scenic aquarium naar led verlichting?
Nu zitten er nog T8 TL buizen in.

Hoe lang moeten bv de led strips zijn om toch in alle hoeken verlichting te krijgen? De TL's zijn nu 90 cm.
Op banggood verkopen ze stripjes van 50 cm. Is dit dan voldoende?

Hoeveel stripjes zullen er nodig zijn? Dacht zelf aan 5 stuks, 3x rgb en 2x helder wit (6500K) en deze dan aan een TC420 aansluiten. Heb veel planten in het aquarium staan.

Dan de belangrijkste vraag:
Hoe bevestig je dat nu zonder de kap te beschadigen / waterdicht te houden?
De oude T8 armatuur wilde ik er gewoon in laten zitten. Alleen de TL buizen er uit halen en er waterdichte doppen op zetten.

MVG MisterX
 
Ik heb destijds in mijn cayman wel een soort avondledverlichting gedaan. Dit was een waterdichte LED strip die ik erop heb gekit (in de kap). Verder geen advies helaas, van licht niet zoveel kaas gegeten.
 
Denk dat dit zo'n standaard verhaal word...
Banggood leds zijn wss 5050 smd leds op 12v strips 30 leds per meter.
Gaat bijna zeker te weinig licht afgeven.
Als je hiermee door wilt gaan zou ik Sws de verhoudingen aan passen, rgb heb je nagenoeg niks aan als het gaat om planten te laten groeien.

Voor bevestiging is wss nog het makkelijkst door alles op een pvc buis te monteren en deze in de t8 lampvoeten te plaatsen
 
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het ombouwen van een cayman 110 scenic aquarium naar led verlichting?
Nu zitten er nog T8 TL buizen in.

Hoe lang moeten bv de led strips zijn om toch in alle hoeken verlichting te krijgen? De TL's zijn nu 90 cm.
Op banggood verkopen ze stripjes van 50 cm. Is dit dan voldoende?

Hoeveel stripjes zullen er nodig zijn? Dacht zelf aan 5 stuks, 3x rgb en 2x helder wit (6500K) en deze dan aan een TC420 aansluiten. Heb veel planten in het aquarium staan.

Dan de belangrijkste vraag:
Hoe bevestig je dat nu zonder de kap te beschadigen / waterdicht te houden?
De oude T8 armatuur wilde ik er gewoon in laten zitten. Alleen de TL buizen er uit halen en er waterdichte doppen op zetten.

MVG MisterX
Als je planten wilt laten groeien zou ik deze strips niet gebruiken. Hoe zou je trouwens de RGB strip willen aansturen aannemende dat je de verschillende kleuren wilt gebruiken? Als je rood, groen en blauw apart aanstuurt heb je bij een TC 420 maar twee kanalen over. Dat wordt erg weinig licht, ben ik bang!
 
Hallo,

Allemaal bedankt voor de tips.
de 50 cm strips zijn niet voldoende, deze kan ik verlengen tot 80/85 cm maar dat wordt meer knutselen.
Om ze aan de T8 lampvoeten te maken lijkt me wel wat. Hiervoor heb ik dan het volgende onderdeel op het oog:
https://www.jmbwebshop.nl/a-3605287.../juwel-rio-aquaria-bevestiging-beugel-set-t8/

Voor de leds wilde ik de 5630 gebruiken, deze geven meer licht opbrengst.
De RGB strips wilde ik voor zonsopkomst en ondergaan gebruiken maar ook voor de plantengroei.
Planten zouden meer rood licht nodig hebben om te groeien.
https://www.jmbwebshop.nl/a-35916335/jmb-aquarium-led-verlichting/jmb-aqua-led-community-wit-rood/
Welke led strips heb ik dan wel nodig die beter zijn voor de planten groei?

Verder begreep ik dat de verhouding zoek was. Is het dan beter 4x helder wit en 1x RGB?

Is een rgb strip niet aan te sturen met de tc420 controller? Moet je dan voor elke kleur een aparte led strip hebben?

MVG MisterX
 
Een tc420 heeft 5 kanalen, door een rgb te gebruiken heb je er al 3 in gebruik.
De verhouding is wel beter zo.
Planten hebben blauw en rood licht nodig om te groeien, blauw voor de fotosynthese en rood voor de groei in de lengte.
Probleem met rgb is dat ze maar 3 pieken kennen (rood groen en blauw) en dus niet de rest van het spectrum "geven"

Persoonlijk zou ik ook niet voor 5630 gaan of welk smd type dan ook.
Daarentegen ben ik verwend met mijn huidige verlichting op me grote bak
 
Die zijn toch ook niet goedkoop wit/rood 27W/90CM = €109,95 of is dit eerder een vrij normale prijs ?
 
Bedankt voor alle tips.
Mogelijk toch maar een kant en klare balk of systeem.
Ben in dubio.
 

Terug
Bovenaan