Wat is er nieuw

Cerges reactor vragen over invoer CO2 en Bypass

Robin E

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
11 april 2010
Beste doe-het-zelf forum leden,

Voor mijn nieuwe bak ben ik van PVC een cerges reactor aan het bouwen. De leidingen worden van PVC 25mm. De leidingen, de reactor en het filter (jbl 1902) komen in de trap kast en via een doorvoer in de muur gaan ze boven de bak ik. Hiervoor heb ik het volgende bedacht.

D375052B-D796-4715-89CD-EEE88A644EED.jpeg

Ik heb in de diverse topics oplossingen gezien, zo ook voor de invoer. Ik had bedacht daar een slangtule te plaatsen en daar de CO2 slang uit de fles met alleen een terugslag ventiel te plaatsen. Het Y stuk wil ik zo zetten dat de belletjes omhoog gaan stijgen en meegenomen worden met de flow de reactor in. Is dit voldoende? Kan er een probleem ontstaan als de CO2 toevoer dicht gaat en wat hebben jullie hier toegepast? Ik wil eigenlijk geen bazooka o.i.d. In de reactor hangen.

Daarnaast dacht ik een bypass te maken om de flow door de reactor te kunnen regelen of de reactor er tussenuit te halen. De reactor is ongeveer 60 cm hoog en heeft een diameter van 125mm, ik wil hem vullen met bioballen. Denken jullie dat en bypass zinnig is? Of juist problemen geeft als de bypass dicht staat met leidingen waar water stil staat?

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen over deze vragen die al een tijdje in mijn hoofd rondgaan.

groeten Robin

Dit gaat wel werken zo hoor.
Ik spuit m’n CO2 ook de ingaande leiding van m’n reactor in zonder bazooka of andere grappen.
Met het formaat reactor wat jij voor ogen hebt is een bypass denk ik niet nodig omdat door het gigantische formaat van de reactor er weinig invloed is op de pomp prestaties

Wanneer je de CO2 aan de bovenkant in je reactor brengt zou de wateruitvoer middels een tot onderin je reactor geplaatste buis uit je reactor moeten voeren. CO2 heeft de neiging om naar boven te willen en je water wordt hierdoor juist naar onder gedwongen en via de buis onderin naar reactor uitgang geleidt. De oplos en contact tijd water/CO2 wordt hiermee vergroot. Overigens heb ik in mijn reactor wél een bazooka gezet waardoor er fijne druppels gevormd worden. Bovenin de reactor heb ik grove spons om te voorkomen dat de zeer fijne belletjes zich binden tot grotere bellen. Fijne belletjes lossen sneller en beter op in het water. In het midden heb ik nogmaals een grove spons ring om de naar onder gaande uitvoerbuis. Ook weer bedoelt om CO2 bellen die er dan eigenlijk al nauwelijks meer zijn te breken. In mijn bak zijn nooit bellen te zien! Sinds het gebruik van deze reactor, ook zelf gebouwd is bovendien het CO2 gebruik veel effectiever, lees ook zuiniger, geworden.

Ik heb er nu ook eentje in een 10 inch filterhuis en ongeveer gebouwd naar jouw voorbeeld, alleen ik gebruik een inline diffusor voor de reactor. Als de slangen en het filter helemaal schoon zijn heb ik toch wat bellen in de bak. Wellicht omdat de inline diffusor de bellen niet fijn genoeg maakt. Verder werkt de reactor echt prima, maar ik ga naar een groter aquarium met een groter filter met een grotere flow. Met mijn huidige reactor ga ik dat denk ik niet redden zonder bellen of ik zou een deel van de flow moeten omleiden via een bypass.

Omdat ik het geluid wil minimaliseren komt het filter niet in de huiskamer. Ik kan dan ook een grotere CO2 fles gebruiken. Nu gebruik ik nog een 500g wegwerp fles. Na drie maanden is die leeg en ze zijn relatief duur. Om de weerstand van de leidingen te minimaliseren heb ik voor pvc gekozen, dat kan je netjes maken met een wat grotere diameter. Ik probeer haakse bochten te voorkomen, maar waar ik de bak in ga komen er toch twee bij de spraybar en een bij de aanzuig, want in de kamer wil ik zo min mogelijk techniek zien. Daarom ook de grotere diameter. In de bak ga ik voor de spraybar over naar een dunnere buis, dat heb ik ook weer in jouw topic gelezen. In het glas boren durf ik niet aan, ik heb gelezen dat een aantal forum leden dit wel hebben gedaan, maar ik dus voorlopig (nog) niet, daarom boven invoer.

Een 20 inch filterhuis zou ook een optie zijn, maar omdat ik toch al voor PVC heb gekozen kan ik net zo goed de reactor ook van PVC maken. het zelf maken met PVC is ook leuk (als het allemaal lukt natuurlijk) En het ziet er cool uit (in de kast dan) Een beetje geïnspireerd geraakt door door de kingzise cerges reactor van Tuinkabouter ben ik al aan het lijmen geslagen. Het formaat komt weg van de te bestellen lengte buis en hulpstukken. Hetzelfde voor de diameter, In 125mm kan je prima doorvoeren in een deksel maken. Ik heb de ruimte, dus afzagen hoeft niet.

De nieuwe bak wordt overigens en Trigon350. Compromis met de vrouw des huizes, maar ik denk ook wel een gave bak. Ik heb nu een vision260, maar die mag niet mee verhuizen vanwege de beuken kleur En die 1m20 kan ik niet goed kwijt.

BF640167-03C0-43B3-960B-40FC6E0520FB.jpeg

De reactor zit nog niet helemaal in elkaar gelijmd en aan de bovenkant wil ik epoxy gieten, zodat er geen lucht kan blijven zitten. Dat scheelt wel weer ~6cm hoogte aan inhoud, maar dat is niet echt een issue. Ik twijfel of ik er nog een kraan op moet zetten om te kunnen ontluchten. Als Ik dat doe, dan wordt die diameter wel wat kleiner.

Als er nog tips and trics zijn, dan zijn ze uiteraard welkom.

Ik had de doorvoer omgedraaid en zo vlak als mogelijk gemaakt met het deksel om de kans op een luchtbel te verkleinen.
Maar door de reactor te vullen met bioballen en/of K1 zal zo’n luchtbel geen probleem moeten vormen.

ontluchten snap ik nooit zo goed, zeker niet met zulke grote reactoren.
De lucht die mogelijk uit je filter komt na onderhoud is met enkele uren opgelost zonder dat het je CO2 in de weg zit

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan