Wat is er nieuw

Cherry barbeel kweken

Thijs.ariens

Well-known member
Lid geworden
27 april 2024
Leeftijd
24
Ik ga vijfstreep barbeel kweken voor de eerste keer als projectje. Heb een bak opgezet hiervoor. De barbelen zwemmen nu in mijn hoofd bak. Ik ben alleen nog aan t kijken of ik kan zien welk vrouwtje vol eitjes heeft? Of moet ik dit veroorzaken door voeding. Zie wel iets vollere buikjes bij sommige vrouwtjes, maar dan niet zo duidelijk als bijvoorbeeld bij guppen.

Alleen zuur water krijgen, temperatuur ligt al lekker hoog van het water. Ik hoor filteren over turf heb turf in huis, hoe doe ik dit via een sponsfilter? Kan ik ook gwn turf in de bak hangen?

Ik neem jullie graag mee
IMG_4668.jpeg
IMG_4669.jpeg

Tijdje goed voeren met zwarte muggenlarven werkt erg goed, zit veel eiwit in waardoor ei-aanmaak snel gaat. Voor het licht uitgaat vang je de dikste vrouw met 2 mannen uit en zet je in je kweekbak. Volgende ochtend haal je ze eruit en zet je ze terug in je hoofdaquarium. Paar dagen geduld en je ziet de speldenkopjes op het glas zitten.

Gister een test ronde gedaan! 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Vandaag zit het mannetje de vrouwtjes de hele tijd op te zoeken en soms schuren ze tegen elkaar aan. Grappig wat in mijn hoofdbak met meer barbelen gebeurt dit nooit.

De man zit wel hele tijd achter de vrouwtjes aan en zoals gezegd soms schuren ze. Zie nou nog niet echt ietjes eruit vliege zoals je leuk op youtube ziet. Denk ook niet dat het vrouwtje er echt helemaal klaar voor is. De man iedergeval wel.. good to know

Betreft de setup. Ze zwemmen achter tussen de planten. Waar het gaas niet reikt. Wellicht even deze setup veranderen. Voederen in deze bak werkt ook niet echt, voer valt tussen het gaas en zal gaan rotten. Zo vinden we stap voor stap uit wat werkt.

Benieuwd of er wat zwemt over 3 dagen. Denk t niet…..

Haal vanavond het koppel weer uit de bak, terug de hoofdbak in

Update!

Denk dat niemand dit had verwacht. Ik ook niet. Dus ik stopte de barbelen terug de hoofdbak in en heb 16 vuurgarnalen in de bak gedaan. Dacht dit wordt de garnalen bak.

Tot de verassing is de kweek toch gelukt. Het korte experimentje. Er zwemmen 4/5 vliesjes door de bak, ja baby barbelen! Ik zie er tenminste nu 4 of 5. Misschien worden het er meer.

Ben hier totaal niet op voorbereid nog. Dus even kijken hoe ik kan zorgen dat deze paar uit het experiment overleven.

Heb de bak 3 graden warmer gemaakt dan de hoofdbak dus naar 26 graden. En turf in de bak gehangen. Met 1 man en 2 vrouwtjes.

Iets om te herhalen?

Hoe deze wisselwerking gaat met garnalen erbij, geen idee.

Hoe gaat het nu Thijs?
Leuk dat je het vraagt. Net nog gekeken. Ik zag destijds 3/4 zwemmen. Het is niet meer geworden, echter juist minder. Zie helemaal niks meer. Dit was dan ook maar een test en was niet voorbereid op voeding etc.

Zal dit weekend een tweede poging doen, een wat betere! En me ook voorbereiden op voeding en vaker controleren op eitjes etc.

Zeker de belangstelling maakt dat ik dit ga doorzetten.

Eten mijn vuurgarnalen niet de eitjes of baby s op?

Wat voer betreft:
Ik pak het voer dat de ouders ook eten en wrijf dit fijn met een vijzel, dat gaat eigenlijk heel goed.
Slim! Bij barbelen of bij andere vissen? Deze vissen barbelen schijnen zo klein te zijn dat ze micro organismen eten. Weet niet of een vijzel daar genoeg voor is

Jij krijgt hier een degelijk advies, nu kom je op de proppen met bv microoganismen dan weet jij zo te horen ook bestwel hoe jezelf een simpel kweekje van pantoffeldiertjes altijd bijhoud want anders gaan je jonkies gewoon dood of vijzel maar beter als je niks beter hebt voorlopig.

Voor zwaardragerjonkies (Xyphophorus helleri) en corydorasjonkies (C. aeneus oude naam) werkt het.
En als het fijner moet, vijzel je wat langer door....

Jij krijgt hier een degelijk advies, nu kom je op de proppen met bv microoganismen dan weet jij zo te horen ook bestwel hoe jezelf een simpel kweekje van pantoffeldiertjes altijd bijhoud want anders gaan je jonkies gewoon dood of vijzel maar beter als je niks beter hebt voorlopig.
?

Leuk dat je het vraagt. Net nog gekeken. Ik zag destijds 3/4 zwemmen. Het is niet meer geworden, echter juist minder. Zie helemaal niks meer. Dit was dan ook maar een test en was niet voorbereid op voeding etc.

Zal dit weekend een tweede poging doen, een wat betere! En me ook voorbereiden op voeding en vaker controleren op eitjes etc.

Zeker de belangstelling maakt dat ik dit ga doorzetten.

Eten mijn vuurgarnalen niet de eitjes of baby s op?
Update!

Bij het klaarmaken voor een nieuwe ronde. Kwamen ze weer tevoorschijn. 3 baby s zwemmen nog, wilde ze uitvangen. Maar ze zijn zo klein dat ze me netje passeren. Laat ze dus gewoon lekker zitten. Ze zitten vooral op de bodem.

Nu de nieuwe setup maken. Benieuwd of het werkt met de garnalen in de bak

IMG_4790.jpeg

In plaats van alleen aan de voorkant nu van achter naar voor overal gaas. Zijkant vol planten. Hopen dat zo veel eitjes blijven liggen. Nog even de barbelen goed voeren en dan zet ik het bolste vrouwtje weer erin met het mannetje, ohja en nog wat turf in de bak gooien.

Voor nu:

- met cattapa en turf het water gemeten; ph 6 - 6,5
- twee vrouwtjes (1 volle en een wat minder vol) en een mannetje in de bak.
- in de avond erin gedaan, zullen met zon opkomst hopelijk eieren leggen. Ik hou ze er dit keer 2 avonden in ipv 1. Kijken of de buit dan groter is. Tenzij het vrouwtje super slank is, dan haal ik ze eruit.
- verder zal ik vanaf zondag beginnen met weinig gevijzeld voer en maandag dit uitbouwen.

Of ik baby s vind, zal ik volgende week pas weten.

Bekijk bijlage 378655

In plaats van alleen aan de voorkant nu van achter naar voor overal gaas. Zijkant vol planten. Hopen dat zo veel eitjes blijven liggen. Nog even de barbelen goed voeren en dan zet ik het bolste vrouwtje weer erin met het mannetje, ohja en nog wat turf in de bak gooien.
Hoi Thijs,

Ligt het nou aan mij of staat je bak scheef ?

update!

De 2/3 kleine grutjes leven nog! Samen naast de rode vuurgarnalen. Het gaas is toch geen succes.

Net een grote mand knikkers en 300 cc javamos gehaald via marktplaats. Hiermee zal de volgende poging kweek er heel anders uitzien. Twijfel nog of ik de garnalen erin moet laten. Kleine grut blijft gwn lekker troetelen in de bak. Dit weekend poging 3

Zojuist weer de vissen gevangen. Dit keer had ik een man en twee vrouwtjes van de

Hyphessobrycon megalopterus – Zwarte Fantoomzalm​

In t netje.

Dus maar deze erin gedaan. De kweek werkt hier hetzelfde, dus we gaan de uitkomst afwachten. De drie kleine grutjes leven wederom nog.

De bak ziet er nu zo uit, erg functioneel en niet mooi.

IMG_4892.jpeg

Update, deze bak heeft een tijdje stil gestaan. Ook op vakantie geweest. De baby vijfstreepjes zijn helaas overleden door aandachtstekort. Nu ik een luchtapparaatje heb, lekker veel mos en knikkers op de bodem kan het feest beginnen. Nu twee volwassen cherry barbelen erin gedaan. Ze lijken goed op weg te zijn voor baby s.

Bijlagen

• 06FD4529-1FFA-4E47-961B-46B39D8C0EA2.mp4
    20.2 MB
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan