Wat is er nieuw

Cherry barbelen en gourami’s

Coryplaty

Member
Lid geworden
6 januari 2022
Leeftijd
25
Beste allemaal,

Ik heb een aquarium van 60 liter die al een tijdje draait. Hierin zitten zwarte fantoomzalmen en cherry barbelen. Ik zou hier graag 1/2 dwerggourami’s bij willen. Ik dacht altijd dat barbelen en gouami’s geen goed idee waren. Maar na wat onderzoek zijn er toch mensen die zeggen dat gourami’s wel met cherry barbelen kunnen. Is dit echt zo? Of kan ik het beter niet doen?

Ik hoor graag jullie mening!

Groetjes

Geen enkel probleem.
De fabel dat barbelen en goeramies niet samenkunnen is gebaseerd op sumatranen en goeramies in te warme bakken.

Houd er wel rekening mee dat dwerggourami's erg vaak (naar schatting 80%) besmet zijn met Iridovirus besmet zijn en dan dus snel ziek worden en dood gaan. Tenzij de handel er eindelijk iets op verzonnen heeft sinds het afgelopen half jaar?

Houd er wel rekening mee dat dwerggourami's erg vaak (naar schatting 80%) besmet zijn met Iridovirus besmet zijn en dan dus snel ziek worden en dood gaan. Tenzij de handel er eindelijk iets op verzonnen heeft sinds het afgelopen half jaar?
Bedankt voor de reacties! Over deze ziekte heb ik ook wat gelezen. Zijn er ook gourami’s die niet gevoelig zijn voor deze ziekte?

ze zijn er allemaal gevoelig voor, maar de andere goerami's zijn veel minder vaak besmet. Honinggoerami's worden hier nogal eens als alternatief genoemd voor de wat minder grote bakken.

Honinggoeramies zijn inderdaad een goed alternatief, ik zou dan wel voor de wildkleur gaan, slagje sterker en uiteindelijk vele malen mooier dan de gele of rode (die mij een hybride met diklip lijken te zijn). Honinggoeramies, cherrybarbelen en zwarte fantomen kunnen trouwens het beste op kamertemperatuur worden gehouden.
Heb je een foto van de bak? 60cm is namelijk wel krap voor goeramies met barbelen en fantomen.

Ik houd zelf honinggourami s met phantoom zalm en cherry barbelen. Ik vind de cherry barbelen wel wat aan de aggressieve kant. Maar niet naar de gourami s toe. Wel naar andere barbelen of elkaar. Mijn phantoomzalm en vijfstreep zijn weer heel vriendelijk. Kan dus prima

Ik houd zelf honinggourami s met phantoom zalm en cherry barbelen. Ik vind de cherry barbelen wel wat aan de aggressieve kant. Maar niet naar de gourami s toe. Wel naar andere barbelen of elkaar. Mijn phantoomzalm en vijfstreep zijn weer heel vriendelijk. Kan dus prima

Heb je die al lang samen? Ik heb meerdere goeramis gehad samen met cherry barbelen. Zowel dwerg als blauwe spat. Ik heb er nooit een lang in leven kunnen houden. Het gaat een of twee maanden goed en dan gaan ze vermageren en gaan uiteindelijk dood. Aanvankelijk dacht ik ook aan iridovirus. Maar als ik zo kijk naar de symptomen dan past het gewoon niet. Het lijkt er dat ze bij mij gewoon iets missen. Of het eten wat ik ze geef werkt niet voor ze, of ze worden stiknerveus van het drukke gedrag van de cherries.
Als dit bij jou wel werkt dan ben ik heel benieuwd wat jij anders doet.

Ik heb jaren diverse Goerami soorten samen gehouden met Sherrybarbelen. Zonder enig probleem.

Hmm, dan weet ik nog steeds niet wat er mis ging. Ik had ze op 23 graden. Is dat dan misschien te warm? En wat kregen ze te eten?

Voornamelijk vlokken, en af en toe wat diepvries rode muggenlarven. ( Dit is 25 jaar geleden, veel keuze qua diepvries voer was er niet)

De temperatuur was 23 graden.

Wonderlijk. Zou ik dan echt alleen maar zwakke broeders gehad hebben?

Met een tussenruimte van 25 jaar kan er heel goed wat aan de genetische opmaak van een kweekvis veranderd zijn.

Ik vind het heel jammer. Ik vind het prachtige vissen, maar ik durf het niet meer aan zo.

Heb je die al lang samen? Ik heb meerdere goeramis gehad samen met cherry barbelen. Zowel dwerg als blauwe spat. Ik heb er nooit een lang in leven kunnen houden. Het gaat een of twee maanden goed en dan gaan ze vermageren en gaan uiteindelijk dood. Aanvankelijk dacht ik ook aan iridovirus. Maar als ik zo kijk naar de symptomen dan past het gewoon niet. Het lijkt er dat ze bij mij gewoon iets missen. Of het eten wat ik ze geef werkt niet voor ze, of ze worden stiknerveus van het drukke gedrag van de cherries.
Als dit bij jou wel werkt dan ben ik heel benieuwd wat jij anders doet.
Denk dat ik ze samen in de bak klein half jaar heb. De gourami s heb ik nu zo een 8 maanden. Mijn bak is momenteel 24 graden. Ik geef heel afwisselend voer, vlokken, tubifex tabletten waar ze ook van eten, tetra min baby voer, diepvriesvoer rode mugge larve of vlooien en dan heb ik nog korrel voer voor de chichlide, maar die eten ze ook gewoon. Voer ook niet vast, maar gewoon wanneer ik zin heb dat te voeren. Mijn cherry barbelen durven niks tegen de gourami s.

Ah, honing gouramis. Die heb ik nog niet geprobeerd.
Maar inderdaad, de cherry barbelen doen ze niets. Onderling kunnen de gouramis wel wat lelijk tegen elkaar doen.

Je bak is met 24 graden wat aan de warme kant. 22 graden is al veel beter.

De Sherrybarbeel kan dit ook prima hebben.

En zou het voeren dagelijks op vaste tijden doen. En niet wanneer je er zin in hebt. Ik vermoed dat je te weinig voert.

Waarom op een vaste tijd?
Je bak is met 24 graden wat aan de warme kant. 22 graden is al veel beter.

De Sherrybarbeel kan dit ook prima hebben.

En zou het voeren dagelijks op vaste tijden doen. En niet wanneer je er zin in hebt. Ik vermoed dat je te weinig voert.

Ik had ze op 23 graden omdat er ook kardinaal tetras bij zijn. Die hebben het weer liever iets warmer. Heb de bak ooit met bestand van iemand overgenomen. Zij hadden echt van alles door elkaar gegooid. Ik vul de kardinalen niet bij, en als ze op zijn gaat de temperatuur naar beneden.
Ik voer dagelijks, behalve op maandag.

Te weinig voeren past wel bij de symptomen. Ze vermageren gewoon totdat ze op zijn. Wat ik dan alleen niet snap is dat dit alleen bij de gouramis gebeurt. De rest ziet er gewoon prima uit. Er zitten zelfs een paar dikkertjes bij.

Mijn mening is dat wisseling in temperatuur de vissen sterker maakt. Zou ze gewoon nog eens proberen dit keer de honing. Leuke vissen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan