Wat is er nieuw

Chihiros a801 voor 80x40x40 cm aquarium

Nigel

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2017
Berichten
693
Leeftijd
29
Dag ik wil graag verlichting waardoor mijn planten wat meer gaan stralen. Met name met mijn huidige aquatlantis lamp vind ik de planten niet zo mooi groen Ik hoop dit te bereiken met de chihiros a801. Een relatief goedkope lamp op de markt. Iemand ervaringen met deze lamp? Dan hoor ik dit graag.

https://nl.aliexpress.com/item/80cm...lgo_pvid=844c53b5-5b51-421c-8e23-d06d4047ddf0
 
Nou, als ik die plaatjes zie, dan is het groen meer grijs dan groen. Dus of je dat wilt??
 
Nou, als ik die plaatjes zie, dan is het groen meer grijs dan groen. Dus of je dat wilt??

Wel beter dan Mn huidige bak denk ik zo. Weet jij nog goedkope alternatieven die dimbaar zijn voor een 80 cm?
 
Bij Hinterfeld is die goedkoper. En heb je betere en overzichtelijkere informatie als AliBabie
 
Bij Hinterfeld is die goedkoper. En heb je betere en overzichtelijkere informatie als AliBabie

Ik dacht alleen dat ze niet de ophang kit hadden maar die hebben ze wel. Heb jij persoonlijk een chihiros cornelius? Zo ja hoe vind jij de kleuren in het echt?

Er zit alleen geen dimmerbij bij hinterfeld bij de a series.
 
Nee, ik heb er zelf geen, maar lees er wel goede berichten over. Op UKAPS heb je erg veel positieve recensies. Maar dat komt ook omdat het een relatief erg goedkoop licht is.
Er is ook een apart topic over de PAR metingen.
Licht schijnt wel 'hard wit' te zijn, maar er worden zeer goede resultaten mee geboekt.

en de dimmer:

Package Included :

1 x Lighting Unit (Aluminum)
2 x Support Sheets ( Some screws are included)
1 x Power Code
1 x Wired Adjustable Switch

Ik heb zelf een Chihiros RGB-30 besteld voor een bakje in de planning
 
Iemand ervaringen met deze lamp? Dan hoor ik dit graag.
Ik vind het persoonlijk een heel lelijke kleur geven. Alle planten krijgen eenzelfde groene gloed, en andere kleuren beginnen er ook groen uit te zien. Als je de verlichting op 100% zet valt het nog mee, maar geen nuchter mens die dat doet, tenzij je echt algen wil kweken.
Build quality is ook zeer mager, als je het raam open laat en het waait kan het zijn dat het weg vliegt.
Het is heel goedkoop, maar verwacht dan ook spul van mindere kwaliteit.

Dit is met de A-series:
qr3k7D8Z.jpg


Dit is met een normaal spectrum:
ieLK8ffo.jpg

Ooohhh, daar zijn de kleuren. 😀
 
Nee, ik heb er zelf geen, maar lees er wel goede berichten over. Op UKAPS heb je erg veel positieve recensies. Maar dat komt ook omdat het een relatief erg goedkoop licht is.
Er is ook een apart topic over de PAR metingen.
Licht schijnt wel 'hard wit' te zijn, maar er worden zeer goede resultaten mee geboekt.

en de dimmer:

Package Included :

1 x Lighting Unit (Aluminum)
2 x Support Sheets ( Some screws are included)
1 x Power Code
1 x Wired Adjustable Switch

Ik heb zelf een Chihiros RGB-30 besteld voor een bakje in de planning

En waarom heb je gekozen voor de rgb ipv a series?

Vind het wel klote dat Mn vissen Zich kapot zullen schrikken als het licht meteen vol aan gaat. De ampère is toch te veel voor een kanaal.

Helaas heb ik geen par data kunnen vinden op een 80x40x40 bak.

Denk dat ik er 1 ga bestellen. Al hoewel ik graag een wat donkere look wil in Mn forest scape. Maar een alternatief zo goedkoop is er niet echt. Als ik Mn huidige lamp verkoop speel ik al bijna quitte.
 
Ik vind het persoonlijk een heel lelijke kleur geven. Alle planten krijgen eenzelfde groene gloed, en andere kleuren beginnen er ook groen uit te zien. Als je de verlichting op 100% zet valt het nog mee, maar geen nuchter mens die dat doet, tenzij je echt algen wil kweken.
Build quality is ook zeer mager, als je het raam open laat en het waait kan het zijn dat het weg vliegt.
Het is heel goedkoop, maar verwacht dan ook spul van mindere kwaliteit.

Dit is met de A-series:
Bekijk bijlage 29786

Dit is met een normaal spectrum:
Bekijk bijlage 29787
Ooohhh, daar zijn de kleuren. 😀

Oh jeetje dat is wel een verschil.

Weet jij een goed alternatief voor een 80cm bak.

Zat zelf te denken aan deze. Redelijk betaalbaar alleen wel een bak van 5kg te zwaar om aan mn huidige alummunium frame te hangen.

https://sbreeflights.com/sbox-reef-lights/1-sbox-basic.html

Ik wil Mn licht ophangen dus wegwaaien zal hopelijk niet gebeuren Haha.

Zou de chihiros 60-80 rgb beter zijn voor kleuren ? Of krijg ik dan weer het probleem dat groen niet echt popt.
 
Laatst bewerkt:
Zou de chihiros 60-80 rgb beter zijn voor kleuren ? Of krijg ik dan weer het probleem dat groen niet echt popt.
Die heb ik nog niet zelf gezien, dus kan daar niets over zeggen.
Het is volgens mij gebaseerd op de Twinstar verlichting, en die geeft wel mooi kijklicht. Het is wel wat gewoon worden in het begin omdat het blauw meer doorschijnt dan de gemiddelde LED verlichting. Maar de namaak kan natuurlijk compleet ander licht geven.

Qua kleuren was ik wel onder de indruk van de Fluval LED (Fresh & Plant 1.0), zeker voor de prijs.
Er is ondertussen een Fresh & Plant 2.0, waar ook een dimmer op past. De opbouw van LED's is ongeveer hetzelfde als de 1.0 versie.
Enige nadeel zijn de maten, 60-81 cm en 91-122 cm. Je zit dus met een schuifsysteem en mits jou bak 80cm is kan het zijn dat als je de 60cm neemt je langs de zijkanten te weinig licht hebt. En een 90cm is misschien te lang.
Er is nu blijkbaar een heel goede promo:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/verlichting/led/547173

Wat is je budget en wat verwacht je van de verlichting?
 
Die heb ik nog niet zelf gezien, dus kan daar niets over zeggen.
Het is volgens mij gebaseerd op de Twinstar verlichting, en die geeft wel mooi kijklicht. Het is wel wat gewoon worden in het begin omdat het blauw meer doorschijnt dan de gemiddelde LED verlichting. Maar de namaak kan natuurlijk compleet ander licht geven.

Qua kleuren was ik wel onder de indruk van de Fluval LED (Fresh & Plant 1.0), zeker voor de prijs.
Er is ondertussen een Fresh & Plant 2.0, waar ook een dimmer op past. De opbouw van LED's is ongeveer hetzelfde als de 1.0 versie.
Enige nadeel zijn de maten, 60-81 cm en 91-122 cm. Je zit dus met een schuifsysteem en mits jou bak 80cm is kan het zijn dat als je de 60cm neemt je langs de zijkanten te weinig licht hebt. En een 90cm is misschien te lang.
Er is nu blijkbaar een heel goede promo:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/verlichting/led/547173

Wat is je budget en wat verwacht je van de verlichting?

Ik hoef geen radion kwaliteit dat is iets te ver boven Mn budget.

Het liefst zo goedkoop mogelijk maar wel met redelijke kwaliteit. Ben dus op zoek naar lamp die je kunt dimmen met een redelijke prijs kwaliteit verhouding. Wat ik gewoon jammer vindt van Mn huidige lamp is dat een bureaulamp van de hornbach Mn carpet planten veel mooier laat ogen.

Z'n Kessil is bijv wel leuk maar je betaalt zoveel voor naam en heb gehoord dat de techniek achterhaalt is.

Daytime ook zeer prijzig IMO.
 
Meer waar voor je geld dan Daytime ga je niet vinden denk ik.
Waarom zet je er niet gewoon 2 bureaulampen achter met een lamp in die je mooi vind? Dat is de goedkoopste oplossing.
 
Meer waar voor je geld dan Daytime ga je niet vinden denk ik.
Waarom zet je er niet gewoon 2 bureaulampen achter met een lamp in die je mooi vind? Dat is de goedkoopste oplossing.

Is daytime het echt waard ja?

Nadeel van daytime is die stralingshoek van 120 graden. Dat verlicht heel de kamer als ik hem ophang. Wil graag spiderwood laten uitsteken.

Welke lamp heb jij boven die ene foto hangen dat die buceps het blauwe laten zien?

Is misschien idd nog niet z'n gek idee. Al hoewel ik Mn scape ga veranderen misschien is de aquatlantis wel mooi op mosjes ipv carpet planten. We kijken wel even… bedankt
 
Laatst bewerkt:
Is daytime het echt waard ja?



Welke lamp heb jij boven die ene foto hangen dat die buceps het blauwe laten zien?
Yep, die verlichting is het echt waard.

Er staat een LED van Up-Aqua op, dat model kan je nu nergens meer vinden. Is één van de weinige waar er een mooie piek is in het rood, dat geeft toch een veel mooier kijk licht, en de planten zijn er ook blij mee. Heb er een tc420 op aangesloten, en ze branden nu nooit harder als 50%.
 
Yep, die verlichting is het echt waard.

Er staat een LED van Up-Aqua op, dat model kan je nu nergens meer vinden. Is één van de weinige waar er een mooie piek is in het rood, dat geeft toch een veel mooier kijk licht, en de planten zijn er ook blij mee. Heb er een tc420 op aangesloten, en ze branden nu nooit harder als 50%.
Welke is dat?
de ET serie - de U serie-P of de Pro Led R1 serie?
Die zijn nog wel te verkrijgen...
 
De U series P. Die word niet meer gemaakt en buiten een enkele shop vind je die niet meer, zeker de 60cm.
 
Mijn mening blijft dat je beter wat langer door kan sparen en gaan voor een goede kwaliteit. In mijn omgeving maakte ik weer een prachtig voorbeeld mee van verkeerde zuinigheid. Er werd een goedkoop led systeempje gekocht omdat de aanwezige planten weinig licht nodig hadden en er bovendien ook niet veel planten in de bak zaten. Nu is besloten tot ombouw. Graag veel planten en kleur is ook welkom, alleen moet er wel weer een heel andere lichtoplossing gevonden worden....
 
Terugkomende op de A801, ik heb zojuist een exemplaar ontvangen. De kleuren zijn idd niet heel mooi, erg vergelijkbaar met een Juwel T5 Daylight. Waar ik me persoonlijk ook aan stoor is dat de lamp niet breed genoeg schijnt voor mijn gevoel, ik krijg de neiging om er nog een te bestellen zodat ik er twee achter elkaar kan zetten. Daarnaast heb ik wel een oplossing voor de kleuren.

1516183490013811704335.jpg


Heb deze erbij besteld in de kleur white (6500k). https://m.aliexpress.com/item/32232549487.html?spm=a2g0n.orderList.0.0.68432d722LV4Kh

Als je een beetje handig bent met een soldeerbout, schuif je die er zo in. Niet handig voor iedereen dus maar ik heb mijn a801 voor 50 euro gekocht op Ali, met 10 euro voor extra led stripjes erbij is dit geen geld in mijn ogen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan