Wat is er nieuw

Chihiros Doctor

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Joop48
  • Startdatum Startdatum
J

Joop48

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Al zo'n 34 jaar ben ik aan het hobby'n met zoetwater aquariums. Natuurlijk met de nodige up en down periodes.

Een paar maanden geleden heb ik een Chihiros Doctor aangeschaft. Aanvankelijk werkte deze prima, maar nadat ik de reactor had gereinigd produceerde deze nog maar 5 procent van belletjes.

Ik heb 'm in de ontkalker gelegd om de kalkaanslag te verwijderen en vervolgens afgespoeld en afgedroogt.

Weet iemand hoe dit kan?
 
Welkom hier.

Da's toch de goedkopere versie van de Twinstar. Wellicht het rastertje beschadigd en dien je een andere aan te schaffen als je dat apparaat wilt blijven gebruiken.
 
Maar moet de electrode (neem aan dat dat de reactor is) niet vervangen worden eens in de zoveel tijd?
 
Joop48 zei:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Al zo'n 34 jaar ben ik aan het hobby'n met zoetwater aquariums. Natuurlijk met de nodige up en down periodes.

Een paar maanden geleden heb ik een Chihiros Doctor aangeschaft. Aanvankelijk werkte deze prima, maar nadat ik de reactor had gereinigd produceerde deze nog maar 5 procent van belletjes.

Ik heb 'm in de ontkalker gelegd om de kalkaanslag te verwijderen en vervolgens afgespoeld en afgedroogt.

Weet iemand hoe dit kan?

Waarschijnlijk is de reactor beschadigd door de ontkalker. De electrode is zeer gevoelig. Bij de eerste Twinstars, bijvoorbeeld, was dat ook behoorlijk merkbaar, de "gaasjes" gingen maar, relatief, kort mee. Inmiddels zijn er wel verbeteringen aangebracht maar het blijft een "zwakke plek" bij dit soort apparaten. Schoonmaken kan met een chloor/watermengsel zoals men zelf aangeeft maar azijn schijnt ook te werken. Beide voorbeelden worden ook genoemd in onderstaand voorbeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=Mv7AiGgUR8A



Groet,
Ben.
 
Het gaasje is anders ook zelf eenvoudig te vervangen toch ?

Blijf het een interessante techniek vinden.
Heb jij hem in je Rio 120 zitten ?

Ik zit er aan te denken zelf zoiets te bouwen. Heb jij enig idee hoe vaak hij per uur aan gaat en voor hoe lang ?
 
Niwla zei:
Het gaasje is anders ook zelf eenvoudig te vervangen toch ?

Blijf het een interessante techniek vinden.
Heb jij hem in je Rio 120 zitten ?

Ik zit er aan te denken zelf zoiets te bouwen. Heb jij enig idee hoe vaak hij per uur aan gaat en voor hoe lang ?

Dat zelf bouwen is goed te doen, je kunt op mijn URL zien hoe ik dat deed �n hoe dat afliep.

Groet,
Ben.
 
benvo zei:
Dat zelf bouwen is goed te doen, je kunt op mijn URL zien hoe ik dat deed �n hoe dat afliep.

Groet,
Ben.

Die heb ik inderdaad aandachtig doorgelezen! :thumbs:

Thanx!
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk zelf ook dat het ontkalkingsmiddel een één of andere laag van de reactor af heeft gehaald. Jammer dat dit in de gebruiksaanwijzing staat. Ik heb nu dus drie reactors omzeep geholpen. Mocht er nog iemand ervaring met dit apparaat hebben, dan hoor ik dat graag.
 
Ik hoef die van mij eigenlijk "zelden / nooit" schoon te maken. nu heb ik wel de v2 versie.
Ze geven ook aan om hem schoon te maken met citroenzuur.


"De elektrode dient schoongemaakt te worden wanneer deze vervuild is. U kunt dit heel eenvoudig doen met de APO citroenzuur."
 
Ik denk dat het schoonmaken met ontkalker voor de koffiemachine de ondergang van de reactor is. Tot nog toe lees ik nergens dat anderen hetzelfde probleem hebben nadat ze de reactor hebben ontkalkt. Het zou handig geweest zijn als daar in de gebruiksaanwijzing iets over gezegd zou worden.
 
Ik had de Chihiros Doctor als ook de laatste nieuwe Twinstar, alle reactors werken na een verloop van tijd niet. Ook schoongemaakt met APO citroenzuur. Dit alles er uit gehaald. Bak is nu ook kraakhelder en 1X in de week haal ik het beetje aanslag van de ramen. Jammer van het geld, maar zo gaat het in de Hobby.
 
Zelf bouwen is toch de beste optie wat dit betreft. Voor zo rond de vijf euro maak je zo'n apparaat. Als gaasjes overigens geen koffiezeefjes gebruiken zoals ik zelf aanvankelijk deed. Bij de Action verkoopt men een roestvrijstalen gazen vergiet. Dat blijkt uitstekend materiaal wat beduidend langer meegaat. Ontkalken doe je met (schoonmaak-)azijn!!!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan