Chihiros WRGB2

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
513
Locatie
Zwammerdam
Goedemorgen mede forum mensen,

Ik heb sinds kort een nieuwe lamp de Chihiros WRGB2.
Nu kun je met deze lamp met de kleur spelen.
Wat is de beste kleur voor een beplante bak?
Is dat meer rood of juist meer groen of misschien wel meer gewoon wit.
Je kan ook vooringestelde schema's gebruiken.
Ik heb de lamp nu op de bijgeleverde stands op het aquarium staan, maar heb ook een ophang systeem erbij gekocht wat zou de beste optie zijn op het aquarium of erboven hangen?
 
Vaak zegt men dat rond de 4500K een goede kleur is maar zover ik heb begrepen hangt het ook van het lichtspectrum af. Dat laatste is iets waar ik niet zo inzit maar wat ik ervan heb begrepen kun je 4500K door verschillende kleurencombi s verkrijgen en dan hangt het af van de gebruikte kleuren als ik mij niet vergis.
 
Vaak zegt men dat rond de 4500K een goede kleur is maar zover ik heb begrepen hangt het ook van het lichtspectrum af. Dat laatste is iets waar ik niet zo inzit maar wat ik ervan heb begrepen kun je 4500K door verschillende kleurencombi s verkrijgen en dan hangt het af van de gebruikte kleuren als ik mij niet vergis.
Wanneer je het hebt over een Kelvin waarde, in dit geval spreek je over 4500 K(elvin), dan heb je het al over het lichtspectrum. Dat is namelijk een reeks van opeenvolgende kleuren die aanwezig zijn in een bepaalde sterkte. Bij 4500K zal er meer rood zitten in het totale spectrum als bij, ik noem maar wat, 9000K. Maar alle kleuren blijven altijd dus wel aanwezig. De benadrukking van een bepaalde kleur kan dus variëren binnen zo'n licht- of kleuren spectrum.

Voor Ts: Voor planten zijn rood en blauw de meest belangrijke kleuren. Waarbij rood weer van groter belang is dan blauw. Groen daarentegen wordt voor het merendeel gereflecteerd, daarom zien wij planten ook als groen, en is dus van veel minder belang. In de aquariumwereld wordt er gewerkt met Kelvinwaardes. Op de eerste foto zie aan de grafiek ongeveer hoe planten het licht zien en de belangrijkste delen. Op foto 2 Kelvinwaardes.
par-lichtspectrum-planten-licht.jpg
Infrarood-Ultraviolet Mobile.jpg
 
Wanneer je het hebt over een Kelvin waarde, in dit geval spreek je over 4500 K(elvin), dan heb je het al over het lichtspectrum. Dat is namelijk een reeks van opeenvolgende kleuren die aanwezig zijn in een bepaalde sterkte. Bij 4500K zal er meer rood zitten in het totale spectrum als bij, ik noem maar wat, 9000K. Maar alle kleuren blijven altijd dus wel aanwezig. De benadrukking van een bepaalde kleur kan dus variëren binnen zo'n licht- of kleuren spectrum.
Klopt en ik bedoelde ook dat je met 4500K bij de ene led of TL meer rood erin kan hebben dan bij de andere. Het hangt dus af van de samenstelling om op de 4500K uit te komen als ik het goed heb begrepen.
 
Goedemorgen mede forum mensen,

Ik heb sinds kort een nieuwe lamp de Chihiros WRGB2.
Nu kun je met deze lamp met de kleur spelen.
Wat is de beste kleur voor een beplante bak?
Is dat meer rood of juist meer groen of misschien wel meer gewoon wit.
Je kan ook vooringestelde schema's gebruiken.
Ik heb de lamp nu op de bijgeleverde stands op het aquarium staan, maar heb ook een ophang systeem erbij gekocht wat zou de beste optie zijn op het aquarium of erboven hangen?
Ik zou gewoon lekker alles op 100% zetten. Enige reden om je licht wat warmer of kouder te laten kleuren is persoonlijke voorkeur.
Als je veel rommelt in je bak, is ophangen wellicht praktischer zodat je 'm niet kan omstoten. Vind je die pootjes prima, dan gebruik je gewoon die.
 
Terug
Bovenaan