Chindongo
Member
- Lid geworden
- 5 november 2025
- Leeftijd
- 44
Afgelopen weekend is mijn nieuwe aquarium geleverd.
Ik ben begonnen aan de installatie van de verlichting en filter(s), maar daar gaat stiekem best wel wat tijd in zitten. Maar ook dat vind ik een leuke fase van de hobby.
wat gegevens:
280x80x75 (waterhoogte +/- 68cm)
Intern mattenfilter en aan beide zijde van de bak een droogkamer
Stalen frame met houten bekleding, dibond lichtkap.
Filters:
Ik heb gekozen voor een intern matten/bio-filter omdat ik zeer tevreden ben over de HMF filters uit Duitsland die ik in mijn 580l aquarium heb.
Er gaan 6 matten van 25x70cm 5cm dikte in, van 10ppi, 20ppi naar 30ppi
Opvoerpomp Jecod, regelbaar tot max 10.000l p/h
Ook zitten de verwarmingen hier ingebouwd, met een externe thermostaat.
als 2e filter staat er nog een Fluval FX6 onder voor wat extra mechanische filtering.
Verlichting:
Ledaquaristik
2x 106cm 11.000Kelvin PRO2 (dubbele rij leds)
2x 50cm 13.000Kelvin ECO+ (enkele rij leds)
Gestuurd met led controller waarbij elke ledlamp afzonderlijk regelbaar is.
De PRO2 heeft de optie om water doorheen te laten lopen, hierbij gebruik je de warmte van de leds om het aquariumwater bij te verwarmen.
Dat heb ik nu niet in gebruik, ik weet nog niet of het de moeite waard is om 2 van deze lampen in te zetten voor 1500 liter. Straks eerst eens meten hoe warm de lampen worden.
Ik ga geen planten plaatsen, dus de lampen zullen ook niet volledig sterkte gaan branden en dus niet zo heel heet worden.
Aankomende week beginnen met inrichten. Deels met Back to nature modules en deels met echte stenen.
Op de bodem komt zand 0,4-0,8mm
Ik ben begonnen aan de installatie van de verlichting en filter(s), maar daar gaat stiekem best wel wat tijd in zitten. Maar ook dat vind ik een leuke fase van de hobby.
wat gegevens:
280x80x75 (waterhoogte +/- 68cm)
Intern mattenfilter en aan beide zijde van de bak een droogkamer
Stalen frame met houten bekleding, dibond lichtkap.
Filters:
Ik heb gekozen voor een intern matten/bio-filter omdat ik zeer tevreden ben over de HMF filters uit Duitsland die ik in mijn 580l aquarium heb.
Er gaan 6 matten van 25x70cm 5cm dikte in, van 10ppi, 20ppi naar 30ppi
Opvoerpomp Jecod, regelbaar tot max 10.000l p/h
Ook zitten de verwarmingen hier ingebouwd, met een externe thermostaat.
als 2e filter staat er nog een Fluval FX6 onder voor wat extra mechanische filtering.
Verlichting:
Ledaquaristik
2x 106cm 11.000Kelvin PRO2 (dubbele rij leds)
2x 50cm 13.000Kelvin ECO+ (enkele rij leds)
Gestuurd met led controller waarbij elke ledlamp afzonderlijk regelbaar is.
De PRO2 heeft de optie om water doorheen te laten lopen, hierbij gebruik je de warmte van de leds om het aquariumwater bij te verwarmen.
Dat heb ik nu niet in gebruik, ik weet nog niet of het de moeite waard is om 2 van deze lampen in te zetten voor 1500 liter. Straks eerst eens meten hoe warm de lampen worden.
Ik ga geen planten plaatsen, dus de lampen zullen ook niet volledig sterkte gaan branden en dus niet zo heel heet worden.
Aankomende week beginnen met inrichten. Deels met Back to nature modules en deels met echte stenen.
Op de bodem komt zand 0,4-0,8mm