Wat is er nieuw

Chinese danio’s in de vijver

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Al drie winters heb ik chinese danio’s en gouddanio’s in de vijver en dat gaat goed, zelfs zo goed dat het nu krioelt van de jonge vissen. Voorgaande jaren zag ik ook vaak pas uitgekomen jonge visjes maar die verdwenen weer net zo snel. Twee heb ik er kunnen redden en opgekweekt in mijn aquarium met garnalen. Toen ze groot genoeg waren gingen ze de vijver weer in en dat jaar had ik dus twee jonge visjes die over waren na de zomer. Vorige zomer overleefde in het begin geen enkel visje het maar vanaf juli gingen de jonge visjes ineens niet meer dood en nu de zon lekker schijnt zie ik tot mijn verbazing dat het krioelt van de jonge visjes. Ze zijn er in alle maten vanaf 0,5 cm. Ik vraag me af hoe het kan dat de danio jongen ineens wel overleven terwijl er toch niets veranderd is in mijn vijver. Ook zie ik alleen maar donkere visjes, komen danio’s pas later op kleur net als bv goudvissen? de gouddanio’s zitten ook al jaren en zijn wel winterhard maar planten deze wel voort in de vijver? En kunnen ze ook kruisen met de de gewone chinese danio of zijn het twee heel verschillende soorten?

Danio, zijn eigenlijk koudwatervissen, die in de zomer wel kunnen overleven bij 20+ graden maar eigenlijk het beste gedijen bij temperaturen beneden 20 *C. Daar er door de commerciele kwekers wel op warm water wordt gekweekt zijn de vissen in de loop van de jaren minder gehard geworden.
In jouw vijver vond een soort van selectie plaats, alleen de sterksten overleefden en dat waren er eerst maar heel weinig. Deze planten zich echter voort en kregen ook weer jong en sterk nageslacht en de afgelopen winter is het pas in maart een paar graden gaan vriezen, Daarom heb je nu zoveel jongen.

Ik heb hetzelfde meegemaakt met guppen....!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan