chinese danio's en zebra danio's en tetra's, temperatuur?


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
253
Leeftijd
39
We hebben 4 chinese danio's en 4 z ebra danio's en willen er later als onze tank klaar is met cycelen en stabiel nog wat vissen bijnemen, liefst neon tetra's
De LFS adviseerde ons om de temperatuur op 24 graden te zetten.
Onze bak is altijd 25 a 26 graden, en staat niet in de zon. ik dacht ik zet de thermostaat op wat lager, maar de bak koelde niet af naar 24.
Geen idee waarom?
Ik doe om de andere dag een 50% water change dus ik zou evt. wat kouder water toe kunnen voegen om de temperatuur omlaag te krijgen.
Onze woonkamer is op het moment tussen de 21 en 23 graden.

Nou lees ik her en der dat 25 graden te warm is voor chinese danio's en dat zebra danio's van nature 18-22 graden gewend zijn?
En voor neon tetras zie ik 22 graden staan.
Is het handig om de thermostaat op 22 te zetten en het water dmv water changes af te laten koelen?
Ik vrees dat in de zomer het water uberhaupt altijd 23 graden zal worden en als het een paar hete maanden betreft en het in ons appartement 30 graden is de temperatuur sowieso veel hoger gaat liggen.

Verder vraag ik me af waarom de LFS zei zet hem op 24 graden terwijl we daar chinese danios hebben gekocht?
 
Je vissen komen uit twee volledig verschillende gebieden. De danio's komen beide uit bergstromen in de omgeving van zuid China en delen van Myanmar, Bhutan, Bangladesh en noordoost India.
In deze omgeving ligt de temperatuur tussen de 15 en 26 graden afhankelijk van het seizoen, dag of nacht.
Let er op, dit zijn uiterste temperaturen, houd je vissen te lang op extremen, verkort dit de levensduur en zijn ze vatbaarder voor ziektes.

De tetra's komen uit de Amazone van Peru, Colombia en noordwest Brazilië. Hier ligt de temperatuur tussen de 25 en 35 graden.

Kortom, je kunt deze vissen niet samen houden. Daarom adviseren we hier ook altijd om je eerst te verdiepen in de vissen die je graag wilt huisvesten, voordat je ze koopt.

De LFS heeft onjuiste informatie gegeven. Je kan ze inderdaad op 24 graden houden. Misschien zelfs om 21. Maar het is niet goed voor de gezondheid van je tetra's.
Waarschijnlijk verkoopt de LFS je tegen die tijd graag wat medicatie.
 
Chinese danio's kun je volgens mij ook zonder verwarming houden?
 
Ik krijg mijn temperatuur niet onder de 25 graden in het aquarium..
Ik probeerde vanochtend met n water change de temperatuur lager te krijgen, maar dat is niet gelukt.
Ik weet niet hoeveel graden je abrupt kunt afwijken zonder problemen, maar de temperatuur zakte tot 23 a 24 graden (ik heb zo'n oldschool met rode vloeistof gevulde thermometer in het aquarium hangen, dus het is ietwat lastig af te lezen)
Maar nu staat ie doodleuk weer op 25 graden.
De heater staat uit.
De woonkamer temperatuur is niet heel hoog, 21 graden nu.
De novolux 60 lamp van het aquarium is wel warm.. Zou die het water zo ver verwarmen of is er iets wanders aan de hand?
Wat kan ik hiertegen doen?
Hoe krijg ik het water kouder?
Hebben meer mensen met danio's hier last van?
Ik heb nergens iets gelezen over dat danio's aquarium koelers oid nodig hebben?
We hadden notabene bij LFS aangegeven dat we neon tetras wouden, en wat leuke andere visjes, en gaven ze ons eerst de danio's en kom over een paar weken maar terug voor de tetra's.....
 
Zo'n thermometer hebben wij ook gehad en dachten juist dat de bak niet warmer werd maar de thermometer was niet goed, grote kans dat dat bij jouw ook zo is
 

Terug
Bovenaan